Címke

Cimkékalternatív_oktatás

A Waldorf pedagógia időszerűsége

Mennyire időszerű napjainkban a Rudolf Steiner filozófiájára alapozott Waldorf pedagógia? Hogyan tudnak megküzdeni ezen intézmény pedagógusai olyan gondokkal mint – többek között – a társadalmi szintű bizalmatlanság, a digitális világ hatásai, a fiatalok körében érzékelhető motivációhiány, az egyre gyakoribb devianciák? Ezekre a kérdésekre kerestünk választ a Beöthy Hannával, a Pesthidegkúti Waldorf Iskola tanárával készült interjúban. Ebből a beszélgetésből emelem ki azokat a részleteket, amelyek a szülőkkel való kapcsolattal foglalkoznak. >>

Egész napos iskola – Hogyan működik máshol?

Az egész napos iskola kifejezés az elmúlt hetekben gyakran volt hallható a híradásokban. Az oktatási kormányzat eleinte teljes körűen, majd később ezen finomítva, nem kötelező jelleggel kívánta bevezetni ezt az oktatási formát. Nagy ellentéteket váltott ki a javaslat, anélkül, hogy a megvalósítás konkrét elképzeléseiről szó esett volna. A téma mára lecsendesült, ugyanakkor érdemes arra, hogy kicsit közelebbről is megvizsgáljuk. Sorozatunkban most más országok nemrég indított hasonló programjait és azok tapasztalatait mutatjuk be. >>

Egész napos iskola – Mi is ez voltaképpen?

Az egész napos iskola kifejezés az elmúlt hetekben gyakran volt hallható a híradásokban. Az oktatási kormányzat eleinte teljes körűen, majd később ezen finomítva, nem kötelező jelleggel kívánta bevezetni ezt az oktatási formát. Nagy ellentéteket váltott ki a javaslat, anélkül, hogy a megvalósítás konkrét elképzeléseiről szó esett volna. A téma mára lecsendesült, ugyanakkor érdemes arra, hogy kicsit közelebbről is megvizsgáljuk. >>

„Kitörni a frontális tanítás rutinjából”

A hatékony és eredményes iskola alapreceptje: Végy egy karizmatikus vezetőt, adj hozzá megfelelő mennyiségű módszertanilag felkészült pedagógust, gondoskodj a testreszabott feladatmegosztásról! Válts időben szemléletet! Vedd figyelembe az újító gondolatokat, adj teret az alulról jövő kezdeményezéseknek! Tűzz ki reális célokat! Tervezd meg, spékeld meg hatékonysággal, jókor alkalmazott rugalmassággal, fűszerezd kreativitással! Gondoskodj együttműködésről, nyitottságról, figyelemmegosztásról, személyre szabott tanulásirányításról. >>

A pedagógia csendes forradalma

Mit kellene mindenkinek tudnia Summerhillről, erről a különleges iskoláról a nem túl messzi Angliában? Az iskolát az a meggyőződés hozta létre, hogy a gyerekeket nem kell kényszeríteni a tanulásra , hiszen ők, kedvező körülmények között, szeretnek tanulni... >>

Waldorf iskola Angyalföldön!

Ez év elején néhány lelkes angyalföldi szülő gondolt egy merészet, és a kerületben Waldorf-iskola alapításába fogott. Tették ezt azért, mert jelenleg, ha valakiben felébred az igény, hogy a hagyományostól eltérő pedagógiai szemléletű intézménybe, esetleg éppen Waldorf-szemléletű iskolába szeretné járatni a gyermekét, annak egészen Óbudáig vagy Pesthidegkútig kell utaznia. >>

Kooperatív tanítás

Érdeklődő szülőként a legkülönfélébb impulzusok érnek, amikor gyermekünknek iskolát keresve, egy-egy nyílt órára ellátogatunk. S az értékeléshez jobbára csak homályos intuícióink vannak; bizony, nehéz megfogalmazni, hogy mitől jó (és mitől nem) egy hagyományos, vagy éppen modern, alternatív módszerekkel vezetett óra. A tudatos értékeléshez érdemes mélyebben megismerkedni a különböző tanítási stratégiák lehetőségeivel és veszélyeivel. >>

A Rogers Általános Iskola

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Az alternatív iskolák között nemcsak a lassan évszázados múltú "reformpedagógiai" műhelyek - Waldorf, Freinet, Montessori - vannak jelen, de szép számmal akadnak markáns önálló programmal bíró intézmények is. A következőkben a budapesti Carl Rogers Személyközpontú Általános Iskola pedagógiájával ismerkedhetünk meg. >>

Alternatív pedagógiák

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban igyekeztünk összegyűjteni a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket. A különböző programokat bemutató cikkeinket itt megtalálhatja. >>

Lépésről lépésre program az iskolában

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban igyekeztünk összegyűjteni a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket. A következőkben a Lépésről lépésre programot mutatjuk be, mely a 3 és 10 év közötti gyermekeknek, vagyis az óvodás és kisiskolás korosztálynak igyekszik optimális körülményeket teremteni a körülöttük lévő világ felfedezéséhez. >>

Cinege óvoda - Freinet szellemében

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban igyekeztünk összegyűjteni a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket. Ilyen a Freinet pedagógia is, melynek alkalmazása Magyarországon inkább az óvodákra jellemző, iskolai szinten csak elvétve fordul elő. A következőkben a nagykovácsi Cinege óvoda életébe pillanthatunk be. >>

Montessori jellegű tanulás-tanítás

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket mutatjuk be. A Montessori pedagógia egyike a legismertebb és legelterjedtebb gyermekközpontú, alternatív pedagógiáknak. Írásunkban egy fővárosi általános iskola tanára mutatja be a Montessori-pedagógia alapelveit és iskolájában megvalósuló gyakorlatát. >>

Tanítás és tanulás a Waldorf iskolában

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket mutatjuk be. A Waldorf pedagógia szellemében itthon és külföldön is működnek óvodák és iskolák, egészen az érettségiig. Ezt az intézménytípust olyan családoknak ajánljuk, akik szívesen részt vállalnak egy nyugodt és derűs közösség építésében is. >>

Nem szakrendszerű oktatás

Újszerű tanítási formával találkoznak az idén a felső tagozatra lépő gyermekek és szüleik. Ettől a tanévtől kötelező ugyanis az ötödikesek számára, a tanítási idő legalább ötödrészében, úgynevezett nem-szakrendszerű oktatást szervezni. Nézzük, milyen rendszerű tehát a nem-szakrendszerű oktatás! >>

A Freinet-pedagógiáról

A Freinet pedagógia Celestin Freinet francia reformpedagógus gyakorlatában született az 1920-as évek végén, és napjainkra nemzetközi mozgalommá nőtte ki magát. Ma a világ számos országában meghonosodott, élő gyakorlat ez a sajátos ötvözetű pedagógia. Hazánkban is népszerű és elismert; számos óvodában és több általános iskolában is adaptálták. >>

1 2   ››

A Kölöknet kiadója a Netvestor Kft. © Minden jog fenntartva

. Strict Standards: Non-static method siteLog::performance() should not be called statically in /home/koloknet/site/lib-2013082/functions.php on line 2230 Strict Standards: Non-static method siteLog::sitestat() should not be called statically in /home/koloknet/site/lib-2013082/functions.php on line 2231