Címke

Cimkékkompetenciamérés

Mindent a kompetenciamérésről

Az idén május 29-én, szerdán rendezik meg az Országos kompetenciamérést az összes magyar iskolában. Az egységes feladatlapokat az összes 6., 8. és 10. osztályos diák kitölti. Az eredményeket osztályok és iskolák szerint, valamint tanulónként is elemzik. >>

Az Országos kompetenciamérés 2011. évi eredményei

A tanévben a május nem csak az érettségi időszaka, lassan 10 éve már ekkor mérik fel a diákok szövegértési képességét és matematikai eszköztudását is, az Országos kompetenciamérés keretében. A hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok a saját iskolájukban töltenek ki feladatlapokat, majd ezeket központilag javítják, így az eredményeket csak hónapok múlva ismerhetjük meg. Így fordulhat az elő, hogy bár az iskolák már a 2012-es mérésen is túl vannak, mi mégis most ismerkedünk alaposabban a tavalyi eredményekkel. >>

A szakiskolákban alig fejlődnek a tanulók

A szakiskolások szövegértése jóval lassabban fejlődik, mint a gimnazistáké vagy szakközépiskolásoké, matematikai tudásuk pedig stagnál. Ez derül ki az Országos kompetenciamérés 2011. évi országos jelentéséből. (A jelentés több érdekes információval is szolgál, ezekről a későbbiekben részletesen is beszámolunk).  >>

Mikulásváró ismét a Millenárison

Már alig kell aludni a Mikulásig! Hosszúnak tűnhet ez az idő is, de ha a Millenáris Mikulásváróján együtt várják a gyerekek, talán könnyebb lesz átvészelni még a hátralévő napokat. >>

„…Megérik az iskolára, mint alma a fán”

Talán nincs is olyan pedagógus vagy szülő, aki ne ismerné Vekerdy Tamás pszichológus, a pedagógiai pszichológia nagymesterének nevét. Megjelenése, stílusa otthonosság-érzetet ad az olvasónak: azok közé tartozik, akik mindig önmagukat képviselik, akikre mindig lehet számítani. Az emberi, pontosabban a személyes emberi dimenzió szószólója. A gyermekre, a kamaszra, a fi atalra és a felnőttre egyaránt úgy tekint, mint a benne rejlő lehetőségek kimeríthetetlen tárházára. Megnyilatkozásaiban sohasem az intézményt helyezi az ember fölé: végső soron mindig a gyermek, sőt az egyes gyermek „pártján áll”. >>

„Kitörni a frontális tanítás rutinjából”

A hatékony és eredményes iskola alapreceptje: Végy egy karizmatikus vezetőt, adj hozzá megfelelő mennyiségű módszertanilag felkészült pedagógust, gondoskodj a testreszabott feladatmegosztásról! Válts időben szemléletet! Vedd figyelembe az újító gondolatokat, adj teret az alulról jövő kezdeményezéseknek! Tűzz ki reális célokat! Tervezd meg, spékeld meg hatékonysággal, jókor alkalmazott rugalmassággal, fűszerezd kreativitással! Gondoskodj együttműködésről, nyitottságról, figyelemmegosztásról, személyre szabott tanulásirányításról. >>

„Igazi párbeszédek alakulnak ki köztünk”

„A szülők egyszerűen csak jó óvodát szeretnének” – mondja Benyeczkóné Juhász Katalin, aki a kompetenciafejlesztéssel kapcsolatban olyan álláspontot képvisel, amellyel feltehetően sokan azonosulnak ma Magyarországon. Szerinte ugyanis a gyermekek ismeretére épülő nevelés teszi eredményesebbé, hatékonyabbá az óvodai mindennapokat: a kompetenciák úgyszólván maguktól fejlődnek, amennyiben a pedagógusok elegendő időt szánnak rá, hogy alaposan megismerjék a gyermekeket, és együttműködjenek egymással, illetve a szülőkkel. >>

„Hozzáférhetővé tenni mindenki számára”

„Erősíteni a civil gondolkodást, a civil társadalmat!” – ez Lannert Judit interjújának egyik kulcsmondata. A civil társadalom beavatásának alapvető pillére a tájékoztatás profi zmusa. Ennek ma már számtalan módja lehetséges, köztük olyan is, amely nem terheli szükségtelen mértékben az elfoglalt pedagógusok és szülők idejét. Örvendetes módon szaporodnak a szülőknek szóló színvonalas internetes portálok – mint amilyen például a Szülők Háza Családi Portál. Lannert Judit a Kölöknet oldalain jelentkezik rendszeresen szerzőként, szakértőként: >>

„Nem hagytuk végigfutni!”

A tanulók teljesítőképessége – az iskola teljesítőképessége?! Mire képes a hazai közoktatás saját mércéje és értékrendje szerint? Az Országos kompetenciamérés lebonyolítását 2001-ben határozták el, mai szerkezete 2006-ban alakult ki. A tanulók szövegértési és matematikai képességeinek szintjét olyan életszerű feladathelyzetek segítségével méri, amelyekhez a tanult ismeretek alkalmazására van szükség. >>

„Nyitottság és kooperációkészség”

A tanárok számítanak! – az utóbbi évtized nemzetközi tanárkutatásainak egyik kiemelkedő jelentőségű konklúziója ez. Egy frissen lezajlott nagy nemzetközi összehasonlító tanárkutatás, az OECD TALIS (2006-2008) kutatás eredményeinek első összefoglaló jelentése radikálisnak tetsző javaslattal fordult a nyilvánossághoz. „Le kell bontani az akadályokat a pályára alkalmatlanok kiszűrése elől, és a kiváló pedagógusoknak a pályán maradásra ösztönző karrier esélyeket kell biztosítani…” De hogyan írható le az alkalmatlanság vagy éppen az alkalmasság? >>

„Csak kompetens pedagógus tud kompetens diákokat nevelni!”

„Az oktatás világproblémái” – ilyen és ehhez hasonló című könyvek, tanulmányok egész sora bukkan elénk az utóbbi két évtized hazai és nemzetközi pedagógiai szakirodalmát böngészve. Az oktatás, benne a közoktatás, a felsőoktatás és a felnőttoktatás, szélesebb értelemben véve pedig a tanítás és tanulás mára – a fenntartható fejlődés világgazdasági problémaköréhez hasonlóan – globális témává vált. >>

A 2011/2012-es tanév rendje

2011. június 7-én hozta nyilvánosságra a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a 2011/2012-es tanév rendjét. A tanítás - hagyományos módon - szeptember 1-jén kezdődik, és június 15-én ér véget. Cikkünkben a szünetek és a legfontosabb vizsgák-mérések időpontjait olvashatják. >>

Országos kompetenciamérés 2011

2011. május 25-én került sor az országos kompetenciamérésre, amely a törvény értelmében – néhány kivételes esettől eltekintve – minden 4., 6., 8. és 10. évfolyamos tanuló számára kötelező. Az idén 2870 iskola összesen 4186 telephelyén több mint 387 000 diák vett részt a mérésben. 2011. május 23-án Dr. Princzinger Péter , az Oktatási Hivatal elnöke és Pongrácz László , az Oktatási Hivatal Közoktatás-értékelési Programok Főosztályának főosztályvezetője tájékoztatták a sajtó képviselőit a kompetenciaméréssel kapcsolatos tudnivalókról. >>

Aranykönyv 2011 – Mit olvastunk szívesen 2010-ben?

Egy 2005-ös országos reprezentatív felmérés során a magyar felnőtt lakosságnak mindössze negyven százaléka válaszolta azt, hogy évente legalább egy könyvet elolvas. Ugyanerre a kérdésre 1964-ben még hatvan százalék felelt igennel. Sovány vigasz, hogy nem speciális magyar jelenséggel állunk szemben. Más európai és Európán kívüli nemzetek felmérései is hasonló eredményeket mutatnak. Az Aranykönyv-szavazás célja, hogy bebizonyítsák: „a könyv él és virágzik, mert vannak emberek, akik számára olvasni öröm.” >>

Tudnivalók a 4. évfolyamos „kompetenciamérésről”

Mint arról már olvashattak, 2011. május 25-én ismét sor kerül az országos kompetenciamérésre, amelyen minden negyedikes, hatodikos, nyolcadikos és tizedikes tanulónak részt kell vennie. Az előző cikkben általános tudnivalókat osztottunk meg a méréssel kapcsolatban. Most olyan információkat gyűjtöttünk össze, amelyek csak a negyedik évfolyamos diákokra vonatkoznak. >>

Tudnivalók a 2011-es kompetenciamérésről

Május 25-én ismét országos kompetenciamérés lesz. A teszteket  - a korábbi évekhez hasonlóan - az ország valamennyi negyedik, hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyamos tanulójának kötelező megírnia. Hogyan készüljünk a kompetenciamérésre? Kik kaphatnak felmentést? Lehet-e aznap tanítani? Mikor tudhatjuk meg az eredményeket? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak praktikus tudnivalókat tartalmazó cikkünkből. >>

Kérdések a Janikovszky Éva Általános Iskola esete kapcsán

A szikár tények a következők: gazdasági okból az önkormányzati iskolák számát a hetedik kerületi önkormányzat ötről háromra csökkenti, elsősorban arra hivatkozva, hogy az elmúlt tíz évben majdnem felére csökkent a kerület tanulólétszáma. Ennek kapcsán a Janikovszky Éva nevét viselő általános iskolát integrálná a Baross Gábor Általános Iskolával, mivel a Baross iskola épülete nagyobb, és nincs az épületkapacitás kihasználva. Az eset fontos kérdéseket vet fel az iskolák fenntartásával-működésével kapcsolatban. >>

„A te dolgod csak a tanulás…”?

Korábban már foglalkoztuk a témával : hogyan szoktassuk munkára otthon a gyerekeket. Egyáltalán: kell-e munkára nevelni őket? Hiszen van nekik saját feladatuk, a tanulás. Ki tesz jobbat a gyermekével: aki megköveteli tőle, hogy részt vállaljon a családi munka megosztásában, vagy az, aki hagyja, hogy az iskolába járás legyen az egyetlen teendője? Milyen következményei lehetnek annak, ha egy gyerektől soha nem kérjük, hogy a tanuláson kívül is csináljon valamit? >>

1 2 3   ››

A Kölöknet kiadója a Netvestor Kft. © Minden jog fenntartva

.