Címke

Cimkéksni

A Hang Világnapja a Fővárosi Beszédjavító Intézetben

A Fővárosi Beszédjavító Intézet a jeles nap kapcsán szeretné felhívni a figyelmet a hanggyógyítás terápiás jelentőségére, eredményeire. >>

Panaszok az ombudsmannak

Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa június 8-i budapesti sajtótájékoztatóján az MTI kérdésére elmondta: 2010-ben 673 ajánlást fogalmazott meg, és 40 jogalkotási indítványt tett. A biztoshoz beérkező panaszok száma 6-7 éve nem növekszik, a hivatalba évi 1500-1600 eset jut el. Változás az elmúlt évekhez képest, hogy a panaszok a szülők helyett már zömében a diákoktól érkeznek, és a korábbi 5 százalékhoz képest a beadványok 70 százalékát elektronikus formában nyújtják be. >>

Ki tud olvasni?

Az tud olvasni, aki megérti, amit olvas. A magyar nyelv sokatmondóan használja ezt a szót: „pénzt olvas”, „olvas a csillagokból”, olvas a jelekből”. Vagyis a betű, a csillag, a jel észrevételezése csak a kezdet. A fontos a megértés. Bárkire lehet mondani, hogy tud olvasni, aki legalább a nevét ki tudja betűzni? Vagy ennél többet jelent az olvasás képességének birtoklása? Mit tud egy gyakorlott olvasó? Cikkünk ezekre a kérdésekre keresi a választ. >>

A kora gyermekkori intervenció rendszerében

Amikor a gyermeket váró szülőket megkérdezik, fiú lesz-e vagy lány a születendő kisbaba, általában azt válaszolják: mindegy, csak egészséges legyen. Ám sajnos előfordul, hogy a pici sérülten jön a világra, vagy később válik nyilvánvalóvá, hogy valami nincs vele rendben. Magyarországon a kora gyermekkori intervenció rendszere meglehetősen szövevényes. Mit tehet a háziorvos és a védőnő? Hová fordulhat segítségért a szülő? Milyen ellátási formák léteznek? A cikk ezekre a fontos kérdésekre igyekszik válaszolni. >>

Tíz módszer a problémák megelőzésére a csoportokban

Korábban már írtam arról , hogyan lesz az egyes emberekből közös értékek és normák alapján működő csoport, és mennyire fontos szakemberként - pedagógusként, pszichológusként, szociális munkásként stb. -, hogy a gyerekek közösségéről mint csoportról gondolkodjunk. Nem árt azonban azt is tudni, mennyit segíthet nekünk a csoport  a konfliktushelyzetek megelőzésében vagy kezelésében. Hogy hogyan? Erről olvashatnak ebben a cikkben. >>

Együttnevelés és külön oktatás

A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága és a TÁRKI-TUDOK szakmai műhelysorozatot indított azzal a céllal, hogy fórumot biztosítson az új közoktatási törvény tervezetéről szóló álláspontoknak, egyszerre figyelve a tényekre alapozott szakmai érvekre és a politikai korlátokra is. A rendezvénysorozat első alkalommal az együttnevelés és külön oktatás témakörét járta körül. Ez a terület többet és mást is jelent, mint az – elsősorban roma tanulókat érintő – integráció kérdése. >>

Új közoktatási törvény készül

Az elmúlt évben az új kormány első ígéretei arról szóltak, hogy a rendet és a biztonságot helyreállítják az országban. A nyilatkozó politikusok között láthattuk az oktatásért felelős államtitkár asszonyt is, aki határozottan képviselte, hogy „rend és biztonság lesz az oktatási rendszerben is”. Hoffmann Rózsa elsőként a buktatással kapcsolatban fogalmazott meg markáns véleményt, majd „a nevelést a középpontba állító új értékrendre épülő” közoktatási törvény előkészítésébe kezdett. >>

Korán érkezett babák

Magyarországon az utóbbi években folyamatosan nőtt a koraszülött gyermekek aránya. Az évente megszülető 94-99 ezer kisbaba 8-9 százaléka születik koraszülöttként. Ez a szám a nemzetközi adatokat tekintve is magasnak számít. A koraszülött kisbabák születési kora befolyásolja életben maradási esélyeiket, a kialakuló betegségek és károsodások lehetőségét, a hosszútávon fennmaradó következményeket. >>

Sajátos nevelési igényű tanulók a középiskolában

Az utóbbi néhány évben jelentősen megemelkedett az integrált oktatásban részt vevő, sajátos nevelési igényű gyerekek aránya. Azonban az egyes iskolákban meglehetősen eltérő a befogadási készség, nem könnyítve meg az SNI gyermekek szüleinek dolgát, akik tanácstalanul böngészik a felvételi tájékoztatókat, vajon melyik iskola lesz az, amely biztosítja gyermekük számára a neki megfelelő körülményeket. >>

Egységes óvoda-bölcsőde

Idén szeptembertől szervezhető a kicsinyek ellátása az új intézményformában. A 2-6 éves gyerekeket fogadó intézménytípustól azt várják, hogy enyhíteni fogja a kétéves gyermekeik mellől a munkába visszatérő anyák gondjait. >>

Terápiák a korai fejlesztésben

A sérülten született vagy fejlődésükben elmaradt gyermekek szüleinek nagyon kevés az információjuk a terápiás eljárásokról. A lehetőségek legtöbbször szájhagyomány útján terjednek, és sokszor rejtve marad, hogy egy-egy módszer milyen célt szolgál valójában. A leggyakrabban használt terápiás eljárások bemutatásával segítünk az eligazodásban. >>

Az Asperger szindróma

Az Asperger szindrómás gyerekeknek hiányoznak a kapcsolatteremtéshez, beszélgetéshez szükséges készségeik, és nem képesek az empátiára; ugyanakkor meglepően élénken érdeklődnek valamilyen különleges téma iránt. Gyakran szokatlan a nyelvhasználatuk, a mozgásuk pedig esetlen, koordinálatlan. >>

Az élet hiperaktív gyerekekkel

Hiszem, hogy nem véletlen, hová születünk. Hiszem, hogy azért épp oda, mert ott van dolgunk. Hiszem, hogy a hasznos könyvek is eljutnak oda, ahol dolguk van, ahol hasznára válnak az olvasónak. Akkor is célba érnek, ha az ember nem is keresi őket. Valahogy megtalálnak. És általában akkor, amikor épp szükséges. >>

Rövidre vágva

Az utóbbi napokban a kormány megszorító intézkedéseivel összefüggésben széles nyilvánosságot kapott a korai fejlesztés ügye. Ez ritkaság a hazai közbeszédben, hiszen korai fejlesztésről jószerivel csak akkor hall az ember, ha érintetté válik. Pedig Magyarországon a születésszám stagnálása mellett évről-évre növekszik a sérülten született, vagy a későbbiekben eltérő fejlődésűnek mutatkozó gyermekek száma. >>

A korai fejlesztés intézményei

A sérült kisgyermeket nevelő szülők sokszor teljesen tanácstalanok, hová fordulhatnának ellátásért. Sem a kórházak szülészetén, sem a koraszülött-, újszülött-, illetve csecsemőosztályokon, sőt a házi gyermekorvosok és védőnők kezében sincs olyan lista, amely tartalmazná a korai fejlesztést végző intézményeket. Sajnos a gyakorlatban az információ fordított irányban áramlik: a házi gyermekorvosok és védőnők is inkább azoktól a szülőktől értesülnek a lehetőségekről, akik már eljutottak valamelyik ellátóhoz, és tapasztalataikról beszámoltak nekik. >>

Hiperaktivitás mint diagnózis

A hiperaktivitás, azaz a túlzott mozgékonyság többnyire figyelemzavarral együtt jelentkezik. Nem rosszaság. Hátterében elsősorban idegrendszeri éretlenség, működési zavar áll, amit környezeti, családi tényezők is befolyásolnak. A szülő és a pedagógus egyaránt tanácstalan: mit tegyen a nehezen kezelhető gyermekkel, aki különben értelmes, segítőkész, jó humorú, de egyik pillanatról a másikra indulatos, dacos, támadó lesz, amivel alaposan próbára teszi a környezetében élők türelmét? >>

Szakértői és rehabilitációs bizottságok

Frissítettük címjegyzékünket! >>

Szűrések és mérések az óvodában

A gyermekek későbbi tanulási nehézségeinek, zavarainak megelőzése céljából már az óvodában elkezdődnek a különböző szűrések. Sokszor a szülők nem is tudják, hogy gyermeküket „felmérik”, ha pedig tudják, nem minden esetben kapnak tájékoztatást arról, mit is vizsgálnak pontosan gyermeküknél, s az eredmények mit mutatnak valójában. >>

Szűrések és mérések az iskolában

Bár a szakemberek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a megelőzésre, mégis növekszik az iskolába kerülés után rövid idővel tanulási vagy magatartási problémát mutató gyerekek száma. Éppen ezért az iskolák is igyekeznek, hogy szeptember elején megkezdjék az elsősök vizsgálatát, s kiválasszák a nagyobb figyelmet, külön fejlesztést igénylő gyerekeket. >>

Hiperaktív gyermek az óvodában

A hiperaktivitás, azaz a túlzott mozgékonyság többnyire figyelemzavarral együtt jelentkezik. Nem rosszaság. Hátterében elsősorban idegrendszeri éretlenség, működési zavar áll, amit környezeti, családi tényezők is befolyásolnak. A szülő és a pedagógus egyaránt tanácstalan: mit tegyen a nehezen kezelhető gyermekkel, aki különben értelmes, segítőkész, jó humorú, de egyik pillanatról a másikra indulatos, dacos, támadó lesz, amivel alaposan próbára teszi a környezetében élők türelmét? >>

1 2   ››

A Kölöknet kiadója a United Publishers Hungary Kft. © Minden jog fenntartva

.