Segítő intézmények
Mire jó a nevelési tanácsadó?
A Nevelési Tanácsadó (több helyen Pedagógiai Szakszolgálat) számtalan helyzetben nyújthat segítséget a szülőknek, pedagógusoknak. Van, amikor a Nevelési Tanácsadó szakvéleménye alapján készül a gyermek iskolai haladását támogató fejlesztési terv. Máskor a szülők kapnak segítséget nevelési kérdéseik megválaszolásában. S gyakran terápiás foglalkozások során segítik a tanulási- és magatartási problémák megoldását.
A szolgáltatás igénybevétele
A nevelési tanácsadás megszervezése, az ellátás biztosítása a megyei önkormányzatok feladata, amit átvállalhat a helyi önkormányzat. Budapesten minden kerületben működik Nevelési Tanácsadó. Vidéken általában a megalakuló kistérségek hozták létre a több települést ellátó Nevelési Tanácsadókat, illetve Pedagógiai Szakszolgálatokat. Ellátatlanul nem maradhat egyetlen település sem, vagyis minden szülőnek lehetősége van arra, hogy probléma esetén felkeresse a szakembereket. (Az iskolában vagy a település önkormányzatán biztosan tudnak az intézményről felvilágosítást adni.) A szolgáltatás igénybevétele ingyenes, az adott intézmény körzetében élő vagy ott iskolába, óvodába járó 3-18 éves gyermekkel vehető igénybe.
A szülő saját elhatározása alapján, illetve az óvoda vagy az iskola – a szülő beleegyezésével – kérheti a gyermek ellátását magatartási, beilleszkedési, tanulási nehézség esetén. A nevelési tanácsadás igénybevétele ingyenes. A várakozás elkerülése és a megfelelő szakemberhez való irányítás érdekében előzetesen időpontot kell egyeztetni.
:
Szűrések az iskolában
Bár a szakemberek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a megelőzésre, mégis növekszik az iskolába kerülés után rövid idővel tanulási vagy magatartási problémát mutató gyerekek száma. Bővebben...
A gyermek vizsgálatát, a jelzett probléma függvényében, gyógypedagógus, logopédus, pszichológus végzi, esetleg mindhárom szakember más-más szempontból foglalkozik a gyermekkel. Erre azért van szükség, hogy minél alaposabban felderítsék a tünetek hátterében meghúzódó okokat. Mivel a gyermeknek több vizsgálaton kell részt vennie, s általában a szülővel is beszélnek a vizsgálatok megkezdése előtt majd a folyamat végén is, több alkalommal kell megjelenni a Nevelési Tanácsadóban. Amikor az óvoda vagy az iskola kezdeményezésére került a gyermek a Nevelési Tanácsadóba, minden esetben írásos szakvélemény készül a vizsgálatok eredményéről, ami a gyermekkel való iskolai, óvodai foglalkozás alapját képezi. Amikor a szülő keresi fel a Nevelési Tanácsadót, csak abban az esetben készül szakvélemény, ha azt kéri, illetve, ha a gyermek gondjának megoldásához a pedagógusokat is be kell vonni.
Mikor kell felkeresni a Nevelési Tanácsadót?
Minden esetben a Nevelési Tanácsadó az első állomás, ha a gyermek beilleszkedési, magatartási, tanulási problémával küzd, s ezt a szülő vagy az óvoda, iskola észlelte. Ezekben az esetekben a Nevelési Tanácsadóban készült szakvélemény alapján a pedagógus és a szülő bevonásával történik a gyermek fejlesztése. Nagyon fontos, hogy a pedagógusnak és a szülőnek is aktívan részt kell vennie a folyamatban, mert csak így érhető el tartós eredmény. Például tanulási zavar esetén a heti rendszeres fejlesztés az iskolában történik, de javasolhatják a szülőnek, hogy bizonyos gyakorlatokat otthon végezzen el a gyermekével. A Nevelési Tanácsadó szakembereivel folyamatosan lehet konzultálni, érdemes is velük megbeszélni a gyermeknél bekövetkezett változásokat, hogy a további foglalkozásokat ehhez lehessen alakítani.
A Nevelési Tanácsadó illetékes az iskolaérettség megállapításában is. Az ott készült vélemény alapján maradhat a gyermek még egy évet az óvodában, ha már betöltötte a 7. évét.
A Nevelési Tanácsadó véleménye, előzetes vizsgálatai szükségesek lehetnek akkor is, ha a gyermek problémáinak megoldásához egy magasabb fórum, a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság közreműködésére van szükség. Ott állapítják meg, hogy a gyermek sajátos nevelési igényű-e (SNI), mivel ebben az esetben kiemelt figyelemre van szüksége az iskolában, óvodában.
Mikor lehet felkeresni a Nevelési Tanácsadót?
Minden olyan esetben, amikor a szülőnek gyermekével kapcsolatban nevelési gondja van, vagy egyszerűen konzultálni szeretne. Segíthetnek a szakemberek, ha a gyermek nem érte el a szobatisztaságot az 5. életévére, ha nem alszik rendesen, ha a szülő úgy ítéli, hogy túlzottan mozgékony, figyelmetlen, nem szeret iskolába, óvodába járni, nem halad az iskolai tanulmányaival, nincsenek barátai, nincs jó véleménnyel magáról, s még sok más esetben is. A tehetséges, kiemelkedő képességű gyermekek esetében is érdemes a szakemberek véleményét megkérdezni, de továbbtanulási kérdésekben is tudnak segíteni. Jó lenne, ha a szülők, pedagógusok nem „hivatalként” tekintenének a Nevelési Tanácsadóra, nem éreznék azt, hogy a gyermekük vagy ők „bélyeget kapnak” azzal, hogy szakemberhez fordulnak.
Ne halogassák az időpont kérését, ha gondot észleltek, ugyanis a korai beavatkozás megelőzheti a súlyosabb probléma kialakulását. Például a részképesség-zavar időben történő felismerése, a megfelelő fejlesztés korai elkezdése megelőzheti a járulékos magatartási zavar kialakulását, amit már nehezebb orvosolni. A bepisilős gyerek önértékelési, kapcsolatteremtési zavarát is nehezebb kezelni, ha a probléma már régóta, esetleg évek óta fennáll.
Ennek a célnak az eléréséhez mindhárom fél együttműködésére, közös munkájára van szükség, mert csak ez biztosítja a gyermek érdekeinek érvényesülését, problémáinak rendezését.
Kisfiam a nevelési tanácsadó szerint súlyos magatartásproblémakkal küzd. A neurológia osztály 2 hetes kivizsgálása szerint a megállapított tény ADHD (figyelemzavar). MOst ott tartunk, hogy lassan a munkahelyem veszítem el a Nevelési Tanácsadó végett, mert munkaidőben nem tudom vállalni a gyermek szállítását tanácsadásra. A nevelési tanácsadó egyáltalán nem megértő, sőt agresszív fellépést mutat a családdal szemben. Kérnék választ, hogy ez esetben mit lehet tenni.
Elsős lányunknál végeztek a helyi nevelési tanácsadóban diszlexia vizsgálatot, tavaly októberben. Akkor még nem tanulta az összes betűt, de a felmérés során hiányosságként állapították meg, hogy nem ismeri fel a meggyet, cseresznyét. Szegénykém leírni nem tudta még... A felmérést végző hölgynek fogalma sem volt, hol tart a betűk tanulásában, enélkül ítélkeznek!
Ami ennél még jobban felháborít: mi kértük a vizsgálatot, nem az iskola, ennek ellenére - kb. 1 év elteltével - a nev.tan. megkérdezésünk nélkül elküldte a "szakvéleményt" az iskolának. Telefonon kerestem őket, azt a választ kaptam, miért nem írtam le akkor, hogy ne küldjék el.
Szóval sajnos az előző szülőhöz hasonlóan szintén nagyon rossz tapasztalataim vannak a Veresegyházi Nevelési Tanácsadóról, és senkinek nem ajánlom!
Aztán most nagycsoportos lett, elvittük megint a tanácsadóba, mert dadog továbbra is, kihozták, hogy súlyosan el van maradva mozgásban, tanulási képességekben stb. miért nem vittük előbb. No erre mit tudok mondani ? Magyarázzam nekik a nyilvánvalót ?
A másik gondom velük, hogy csak olyan megoldásokat mondanak, amik nem állami keretek közöttiek; vigyem ilyen-olyan ismerősükhöz, aki gyógypedagógus stb, majd ő felméri, persze fizetősen. szóval nem segíteni akarnak, hanem inkább terelik a dolgot, hogy le tudjanak húzni. egyáltalán nem megoldás irányultságú a megközelítésük, hanem lehúzásos. De hangsúlyozom, hogy ez Vereyegyházon van így, lehet, hogy máshol tisztességesek, itt nem.
Az iskolai korrepetálás (különóra) ingyenes! Amikor a gyermekről a nev.tan- ban megállapítják, hogy a gyermeknek tanulási nehézségei vannak, akkor a szakvéleményben javaslatot tesznek a gyermek tanulását elősegítő lehetőségekre. Ilyen pl, hogy a gyermek több felkészülési időt kap dolgozatok előtt vagy, hogy minden tantárgyból vegyék figyelembe, hogy nehézségei vannak. Van a szakvéleményben egy törvényi hivatkozás, amelyben az iskola a gyermeket nem egy, hanem két tanulónak számíthatja be (tehát a fenntartótól dupla fejpénzt kap),épp ezért az iskolai felzárkóztató, segítő órákat tulajdonképpen ebből fedezik. Ezen kívül a nev.tan-ban dolgoznak gyógypedagógusok is, akikhez a gyermek hetente egy vagy több alkalommal is elmehet, és aki segít neki az adott tantárgyakból felkészülni, felzárkózni.
Azt olvastam a cikkben, hogy a nevelési tanácsadás az díjmentes. Az lenne a kérdésem, hogy a tanácsadás során javasolt különórákért, amit az iskolába végeznek el azért vajon kell fizetni vagy ez külön megállapodás a tanárokkal és a logopédussal?
Én is csodálkoztam, hogy az Ön tudta nélkül kértek időpontot a Nev. Tan-ban, mert nálunk az a gyakorlat, ha valami problémát észlelünk a gyermek fejlődésében, hogy a szülővel egyeztetve kérünk, írásban időpontot. Ezen részletezzük a problémát, és ezt a papírt a szülővel is aláíratjuk. Igazán nem ismerem, hogy milyen előzményei voltak, esetleg szóban már említette a pedagógus önnek a problémát, de a vizsgálatkérő lapot Önnek is alá kellett volna írnia. Én az Ön helyében felhívnám a Nev. Tan-t, és megkérdezném ki kérte az időpontot, és miért. Üdvözlettel:
Sok ponton ki tud siklani egy gyermeknek a helyes fejlődése, ami szerintem a szülő felelőssége. Több pontonton lehet helytelen, káros nevelési stratégiát alkalmazni, ami rossz hatással lehet a gyermek további fejlődésére.
Például: 7-8 hónapos kor környékén a gyermek elkezdi megkülönböztetni az idegent és az ismerőst, és gyakran el kezd félni az idegenektől. Ha valaki tévhitet követve ráerőszakolja a gyermekre az idegen társaságot (pl. családi összejövetelt), és félelemben tartja a gyermeket, az káros lehet, és későbbi gondokat okozhat.
Káros, ha túl korán kezdik biliztetni, és a sikertelen próbálkozások miatt azt érzi, elégedetlenek vele. Evési zavarokat okozhat, ha túl korán adnak neki szilárd táplálékot, további evési zavarokat okozhat, ha a már kialakult gondot erőszakosan, netán veréssel próbálják kezelni stb stb stb. - Ezek a példák iskola előtti időkről valók, mivel erről vagyok tájékozottabb-
Nem azt mondom, hogy nem lehet élhető ember abból, akit találomra nevelnek, de véleményem szerint az lenne a jobb, ha megtenne egy szülő mindent azért, hogy megkönnyítse gyermeke életét.
Amikor nagyon sok gyermek született és 30-40 fős osztályok voltak, akkor nem volt semmi probléma a gyermekekkel. Nem küldték különböző pszihológusokhoz, meg tanácsadókhoz és egyebekhez. Ment minden a természet rendje szerint. Voltak jobb képességű és voltak rosszabb képességű gyermekek. Azért volt az osztályzás. Most az unokám 6 éves és elküldtek minket is ebbe a sóhivatalba. Nagyon gyanús nekem ez az egész, hogy nem jut hely egyes gyermekeknek az iskolába. Esetleg kvótafeletti, akkor pedig ne süssék rá a bélyeget, hogy nem iskolaérett. Úgy érzem, hogy a bürokrácia útvesztőjében el fognak veszni értékes gyermekek, főleg akkor, amikor egyre kevesebb gyermek szüleik. Mit akarnak? Ennyi se legyen. A hivataloknak a bürokráciának ez is sok? Még valamit, 20 éve túlképzés folyik a felsőoktatásba. Talán sok pszihológus van és kell nekik munkát csinálni?
De van jó gyakorlat, van jól működő háló. Van, ahol a gyerek van a középpontban és a szakemberek értük vannak. Ők igenis megtalálhatók a nevelési tanácsadókban (is). Szóval részben értem a felháborodást, ugyanakkor túlzottan érzem az általánosítást az egyes esetekből, sikertelen történetekből. Persze nehéz elfogadni, ha gond van a gyerkőccel, de kicsit túllépve magunkon, hallgassunk azokra is, akik más oldalról látják őt. A döntést végtére úgyis mi hozzuk meg.
Köszi a hozzászólást, nekem ugyanezt mondták a kislányomra, aki 5 és fél éves kora óta olvas, ír, hogy lelkileg, érzelmileg nem ajánlják neki az iskolát, most lesz 6 éves, tehát az óvónéni szerint csak közel 8 évesen lenne helye az első osztályban...nem fogjuk elvinni nevelési tanácsadóba az már biztos, csupán azért ,mert jól nevelt,csendes gyerek.
Ha a 6 éves kisfia nem tudja a "jobbra-balra és ehhez hasonló dolgokat", akkor (ennyi információ birtokában) azt gondolom, az óvó nénik helyesen jártak el, amikor gyermekét a nevelési tanácsadóba irányították. A térbeli tájékozódás problémája ugyanis a diszlexia egyik (nem egyetlen) tünete lehet. Nem tudom, mit mondtak a nevelési tanácsadó szakemberei. De bizonyára nem büntetésből javasolták, hogy a kisfia maradjon még egy évig az óvodában.
Neken van egy 6 éves fiam és egy 10 éves lányom.A fiamat nevelési tanácsadóba javasolták pedig agyilag minden rendbe van vele!Kivételt képez,hogy nem tudja a jobbra-balra és ehhez hasonló dolgokat!Szeptemberben már mehetett volna iskolába,de az óvoda visszatartotta még egy évet!
Kérdezem én minden hozzászólótól,hogy mi lehet itt a probléma és egészséges dolog-e ez?
Üdv.!
Hajni
Javaslom, mindenki legyen körültekintő, mielőtt igénybe veszi ezt a nagyszerű, ingyenes szolgáltatást.
Nem tudom, melyik az a szakember, aki szófogadatlan gyerekekkel foglalkozik, szerintem egyik sem. (A kezelhetetlen gyerekekkel általában pszichológushoz fordulnak, de azért az más kategória, és inkább kiskamasz, kamaszkorban szokott előfordulni, amennyire én tudom.)
Nekem is hasonlo a problemam. a kislanyom 2,5eves s szofogadatlan. szeretnek segitsegetkerni, hogy kihezlehet fordulni tanacsert?
Koszonom