IskolaPedagógusAlternatív oktatás

Személyiségfejlesztés az élménypedagógia módszereivel a Korniss Klára Szakiskolában

„A tanulás
nem felkészülés
az életre,
a tanulás maga az élet.”

(John Dewey)

Szűcs Kata és Miklósi Balázs, a Pressley Ridge Magyarország Alapítvány támogatásával három tanéven keresztül (2006/2007, 2007/2008 és 2008/2009) élmény- és kalandpedagógiai foglalkozásokat vezettek a Kornis Klára Gyermekotthon és Szakiskolában. A workshopon, az itt szerzett tapasztalataik alapján azt jártuk körül, milyen hatásai lehetnek egy élménypedagógiai foglalkozássorozatnak a csoport fejlődésére és a gyerekek, fiatalok személyiségének formálódására.

Az élménypedagógia a cselekvés és a tevékenység révén történő tanulást jelenti. A strukturált gyakorlatok és a biztonságos keretek segítségével lehetőségünk van saját tapasztalatainkon keresztül tanulni. A foglalkozások során minden gyakorlat fizikai, szociális és kognitív kihívást is jelent egyben, melyek során vezetőként (facilitátorként) erősen és tudatosan támaszkodunk a csoportfolyamatokra. A gyakorlatok ezzel párhuzamosan különféle tanulási stílusokra épülnek, így minden gyermeknek, fiatalnak képes sikerélményt nyújtani.

Megtapasztalhattuk, hogy az élménypedagógia tudatosan épít a kockázatra, és megtanít olyan dolgokat, melyeket tankönyvekből nem lehet elsajátítani; úgymint a bizalmat, önbizalmat, bátorságot, kreativitást, együttműködést, önismeretet, empátiát, problémamegoldást és énhatékonyságot. És nem utolsósorban remekül szórakozhattunk a gyakorlatok közben.

A Kornis Klára Szakiskolában folytatott munkáról a RAABE Kiadó által 2009. szeptemberében megjelent TANÁRI LÉTkérdések kézikönyvben olvashatnak bővebben (Tóth Julianna, Szűcs Katalin, Miklósi Balázs: Problémás gyerekek bevonása a nevelési folyamatokba az élménypedagógia eszközeivel).

2010 október 04. Peer Krisztina

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás