Különleges helyzetekFejlődési rendellenességek

A megkésett beszédfejlődésről

Mindnyájan tudjuk, hogy a beszéd nem öröklődik: a korai életévektől kezdődően, a gyermekkoron keresztül a környezettel való érintkezés során sajátítjuk el. Éppen ezért nagyon fontos a helyes szülői beszédpélda, a szeretetteljes családi háttér, a jó anya-gyermek kapcsolat, amely érzelmileg motiválja a gyermeket a beszédre. Ám a legjobb környezeti hatások ellenére is előfordulhatnak nyelvfejlődési zavarok, beszédhibák. A nyelvi zavar enyhébb formája a megkésett beszédfejlődés.

Mikor beszélünk megkésett beszédfejlődésről?

Az anyanyelv elsajátításának üteme nagy eltéréseket mutathat az egyes gyermekek között. Éppen ezért felesleges összehasonlítani a gyerekek fejlődését. Általában akkor beszélünk a beszédindulás késéséről, ha 2,5-3 éves kor után – ép hallás és ép értelem mellett – a gyermek nem beszél.

A lányok és a fiúk beszédfejlődésének indulása különbségeket mutat, a lányoknál már korábban fel kell figyelnünk bizonyos jelekre. Problémára utal, ha a lánygyermek 18 hónaposan, a kisfiú 2 évesen még nem mond szavakat, vagy ha kislányunk 2 éves kora körül, illetve fiunk 2, 5 éves korára nagyjából csak 20 szót használ, vagy már hónapok óta nem növekszik az általa használt szavak száma.

A megkésett beszédfejlődés okai között meg kell említeni az öröklődést, a szülési sérülést, a koraszülöttséget és a különböző fertőző betegségeket, de szerepet játszhatnak környezeti tényezők is, mint az ingerszegény környezet, a testvérsorban elfoglalt hely, és természetesen az a körülmény, ha keveset beszélnek a kisgyermekhez. Minél hamarabb történik meg a megkésett beszédfejlődés felismerése, annál nagyobb eséllyel korrigálható, annál valószínűbb, hogy az elmaradás teljesen vagy jórészt behozható, és a későbbi tanulási kudarcok megelőzhetőek.

Mire érdemes figyelni?

Megkésett beszédfejlődésre utalhat, ha a csecsemő keveset gagyog, gagyogása egyhangú, ha beszédfejlődése megreked az első szavaknál - vagy meg sem indul -, vagy ha egyszerűsíti a szavakat (például csak az első szótagot mondja ki). Intő jel lehet, ha a kisgyermek elhagyja, vagy helytelenül használja a ragokat, képzőket, ha szókincse csak a 3. életév végére kezd lényegesen gyarapodni, s még 4-5 éves korban is szegényes.

Előfordulhat nála tartós pöszeség, dadogás, hadarás is. Jellemző lehet a szótalálási és mondatszerkesztési nehézség, és a későbbiekben is megmutatkozó, nyelvtanilag is helytelen beszéd. Összefügghet a beszédfejlődéssel a mozgás fejlődése is: veszélyeztetett lehet a megkésett beszédfejlődésre az a kisgyermek, akinek a mozgásfejlődésében késés mutatkozik - például másfél évesen kezd el járni -, vagy akinek fejlődéséből egy-egy szakasz - például a mászás - kimarad.

Mi a teendő?

Fontos, hogy minél többet, és lehetőleg minél korábban beszéljünk a gyermekhez, hiszen vizsgálatok bizonyítják, hogy már a magzat is képes az anyai hang más hangoktól való megkülönböztetésére. Meséljünk, mondókázzunk, énekeljünk sokat együtt!

Ne utasítsuk el, hogyha mutogatva közöl valamit, azt a látszatot keltve, mintha nem értenénk őt, mintha csak a szavait lennénk képesek megérteni! Ezzel csökkentjük a kicsi közlési vágyát, és éppen az ellenkezőjét érjük el annak, amire valójában törekszünk.

A közös tevékenykedések közbeni beszélgetések, az általunk kitalált vagy éppen olvasott mesék pótolhatatlanok. Nem szerencsés a tévére bízni a gyerekek nyelvi fejlesztését, de ha már a televízió elé ültetjük őket, jól válogassuk meg, hogy milyen mesét nézhet és mennyi ideig a tévében – hiszen abból, hogy a képek lekötik a figyelmét, még nem következik az, hogy érti is a műsort.

Ha aggódunk a gyermek beszédfejlődésének elmaradása miatt, keressünk fel olyan logopédust, aki 3 év alatti gyermekek beszédindításával is foglalkozik, vagy korai fejlesztéssel foglalkozó intézményt, korai fejlesztő központot, ahol a megfelelő segítséget megadják. Elvileg a Nevelési Tanácsadókban, a pedagógiai szakszolgálatok logopédiai intézményegységeiben, illetve a logopédiai szakszolgálatoknál 3 éves kor felett végzik csak a gyerekek ellátását, de azokon a területeken, ahol nincs más ellátási forma és van az intézményben megfelelően képzett szakember, fiatalabb gyerekek terápiás ellátását is felvállalják.

 
 
Kölöknet hozzászólások  
(22 hozzászólás) 
2017 április 25.
COCH AVENUE
Szia engem is érdekelne hogy működik ez az egész! Előre is Köszönöm
2017 március 04.
Beatrix
Sziasztok!

Az én kisfiam 2éves múlt, és nagyon aggódom hogy nem igazán beszél...állandóan jár a szája de a saját kis nyelvén 10szót mond kb ami érthető de ennyi...mutogatva fejezi ki magát leginkább. kicsit félek és aggódom hogy ez kesöbb ne hasson a fejlődésére illetve a tanulás nehézkessen fog e menni neki. Tudtok valamit tanácsolni?
Köszönöm.
2017 február 13.
Nagymami
Kérdésem lenne Évihez, hogy milyen gyakorlatokat végeztetek pontosan. Örülnék, ha leírnád ezeket, ezek sorrendjét időtartamát.
2017 február 06.
Évi
Sziasztok!
Nálunk is csak a harmadik gyereknél késett a beszéd, és a logopédus a 3 éves gyereknél nem sokat ért el, alig volt észrevehető a javulás. A nevelési tanácsadóban mást nem javasoltak, így magánúton mentünk el beszédfejlesztő tornára, ami már 1 hét után hihetetlen változást eredményezett, a kb 20 szavas (jórészt érthetetlen) szókincs 2 hónap alatt folyékony beszéddé vált! Igaz, hogy még mindig vannak hangok, amiket nem ejt tisztán a kisfiam, de ez a későbbiekben logopédiával javítható. A fejlesztőpedagógus által előírt tornát minden nap otthon végeztük, kb 20 perces volt, és nagyon élvezte a gyerek - csak rólam folyt a víz, mire a végére értünk. :) Havonta jártunk kontrollra, így nem fizettünk érte vagyonokat, ami szintén lényeges szempont...
2016 február 17.
berni
Igen
2016 február 17.
berni
Nem
2015 február 03.
Bibu
Sziasztok! A mi lányunk 5 éves volt, már korán feltünt hogy nem nagyon beszélget,3 évesen elvittem egy felmérésre ahol megállapitották hogy megkésett beszédfejlődése van. Ő a 3.dik gyermekünk, a másik kettőnél nem volt semmi probléma, minden az "előirásnak" megfelelően fejlődött náluk.
A harmadik gyereknél már feltünt hogy későn kezdett el szavakat használni. Két éve foglalkozik vele szakember heti 1 alkalommal beszédfejlesztő foglalkozásokon vesz részt. Még mindig csak tőmondatokban beszél vagy ragozás nélkül. Rég óta énekel saját kitalált dalocskákat és szintetizátorral kiséri magát :), gitározgat és furulyázik, nagyon jó zenei érzéke van és nagyon jó mozgása, táncol mint a nagyok! 5 évesen beillik nagyságát és "okosságát" nézve egy kisiskolásnak. Ha erőltetem neki a "normális" beszédet annál jobban nem mondja... Remélem nem lesz gond az iskolaérettség felmérésénél.
2013 március 26.
Takács M.Edit
Egy nagy ...
Nekem már fél éve nem adja ki a szakvéleményt, a nevelési tanácsadó.
Ne hogy eljussak a logopédusig.
Még pénzért sem vállalják.
2011 február 17.
süni
Kedves Sz.J.
amikor az első gyermekem kb három éves koráig csak öööö-zött és mutogatott, én is meg voltam ijedve.Igen, sokan mondták, hogy ez nem normális, és ne értsem meg amit kézzel lábbal mutogat felénk. Aztán mint a viccben, egyszer csak elkezdett beszélni, és egy hét után jelen,múlt idő használatával mondatokat mondott.Ma már lassan érettségizik, nagyon okos, 2 nyelvvizsgája van.A következő gyerekeim ugyanígy sokára beszéltek, és jóval az átlag felett vannak a képességeik.Szóval még ne aggódjon, ha a gyerek mindent ért és kommunikál, valószínűleg semmi baja.De ha aggódom én is meg szoktam mutatni szakorvosnak,ha az megnyugtatóbb.
2011 február 17.
Sz. J.
Kedves Kriszti!
Köszönöm a válaszát.
2011 február 17.
Kriszti
Kedves Sz. J.! Az a "nem normális", ha 3 éves kora után sem beszél. Gyakran előfordul, hogy ilyen korú gyerekeknél a mozgás és a beszéd fejlődése nem egyszerre, hanem egymást felváltva zajlik. Van, aki mozgásban nagyon ügyes és nem beszél, van akinek meg be nem áll a szája, de még nem jár. Az agyunk nem szeretné túlterhelni magát:)
De a maga megnyugtatása miatt keresse fel az illetékes nevelési tanácsadó logopédusát, aki bizonyára segíteni tud, hiszen az Ön által említett problémának - ha egyáltalán az - sok minden lehet a hátterében.
2011 február 17.
Sz. J.
A kisfiam márciusban lesz két éves, de még nem mond semmit. És hangok közül is alig mond valamit, leginkább ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ-zik. A hallásával nincsen baj, és érti is, amit mondanak neki, reagál is rá. Mit tegyek? Mindenki azt mondja, ez nem normális.
2010 július 24.
ANNAMARI
KIsfiam keteves es es barnagyogyon sokat foglalkozzunk vele,nem akkkar beszelni,van meg ket gyerekunk,egy 5eves kisfiu,es 11honapos kisleany,es szomoruan,mondjuk,kisleanyunk,hamarabb kend beszelni mind a 2eves kisfiunk,forduljunk orvozhozz,leghamarabb hova?
2010 július 14.
csillag
Air-zsi, kd.andi!

nekem is a félelmeim, hogy mi lesz az iskolával, de remélem még addig van 4 éve, hogy belejön a beszédbe. fiam kúszott, mászott és járt, szóval nála nem tudom másra fogni mint a kétnyelvűségre. ő is 2 éves korára szobatiszta volt, nagyon értelmes, most már nagyon sok, kb. 30 angol szót olvasni is tud, azokat ki is mondja szépen, de mondatban összerakni, ragozni áhh sem angolul sem magyarul. engem is nyugtatnak a doki, hogy minden rendben.. dehát mint anyuka én is agyon aggodom magam.. ő most menne oviba még egyáltalán nem járt közösségbe.
2010 július 12.
Air-zsi
SziasztokT
Az én kislányom júniusba töltötte be a 3 évet. Nem beszél folyékonyan, de most már egyre több szót mondd. Van amelyiket alig értjük. Ragozni egyátalán nem ragozz! Okos, értelmes kislány, mindent megért. 2 éves kora óta szobatiszta. Beszéltem fejlesztő pedagógussal, azt mondta hogy várjuk meg az óvodát és ha ott sem kezd el beszélni 1-2 hónapon belül, akkor el kell kezdeni fejleszteni.
Aggódok mi lesz majd az iskolába!? Nehezebben fog neki menni a tanulás? Vagy????
2010 július 09.
kd.andi
Az én kis fiam is 3 éves elmult és kb 20 szót használt . a gyerek orvos azt mondta nincs szervi probléma ne aggodjak majd ha akar beszélni majd fog. el kezdtük az óvódát így és a gyerekek hatására 1,5 év elteltével öszefüggő mondatokban beszél de még mindig van olyan amit nem értünk. semmi születési sokk semmi családi gond.arra vezetett vissza a logopédus hogy nem mászott hanem rögtön állt és el indult... most 5 éves lesz még van 2 év oviból és nagyon félek az iskolától. ja és bal kezes azt mondják ez is befojásolja. de most 9 honapos kislányomnál már sokkal jobban figyelek hogy minden mozgási elem meglegyen.
2010 július 06.
csillag
v.rita. köszi megnyugodtam. persze, hogy elfogadható, hogy összekeverik, igazán nincs tapasztalatom, hogy hány éves korban kezdenek helyesen beszélni, mindkét nyelven a könnyű szavakat használja van, hogy tőmondatot összetesz mindkét nyelvből. szeptemberben lesz 3 éves. én néha már nagyon türelmetlen vagyok, hogy nem értem mit mond, nagyoon fárasztó, mert már kiszeretné fejezni magát, de még nem megy, ilyenkor van, hogy ordítva mormogja ugyanazt az érthetetlen szót.. úgy sajnálom őt is, de hosszútávon meg fogja érni.. neked fiad, vagy lányod van.. nekem a 3 éves fiú, a kislányom pár hónapos, kíváncsi vagyok, hogy ő gyorsabb lesz e a bátyjánál?
2010 július 05.
v.rita
csillag nálunk is ez a helyzet a családban, és 4 évesen már tisztán beszélték a magyart, néha összekeverések vannak, de ez még 5-6 éves korig szerintem elfogadható
2010 július 04.
csillag
szerintetek ahol a gyerek kétnyelvű, anyja magyarul apja csak angolul beszél a gyerekhez, hány éves korig elfogadható, hogy a gyerek nem ragoz, nem beszl tisztán, szavakat nem sokat mond, de minden ért mindkét nyelven?
2010 július 02.
rjuli
Gabriella, nem írod, h melyik városban laktok. nem írod, h miért voltatok a nev.tanban, mi köze a logopédusnak az izombetegséghez.
kicsit több infó kéne
2010 június 30.
Baloghné Pályi Gabriella
2 éves lányomnak izombetegsége van, emiatt 17 hónaposan állt fel, 22 hónaposan kezdett el önállóan járni. Voltam vele nevelési tanácsadóban, ahol a logopédus 2 perc alatt kijelentette, hogy a gyerek jelen állapotában óvodaérett (sic). De ők amúgy is csak 3 éves kortól foglalkoznak bárkivel is. Tud valaki olyan helyet, konkrét címet, ahol kicsikkel is foglalkoznak érdemben?
2010 június 27.
Kiss Anna
Egerben csak a nagyon problémás gyermekekkel foglalkoznak.Korai fejlesztés jó esetben heti egy alkalom.10 gyermekből 6-nak van beszédészlelési problémája. Időben elkezdett fejlesztés,tökéletesen
rendezni tudja a problémát. Iskola érettségi vizsgálat? Arra jó,hogy becsapja a szülőt.A Gósy féle tesztet nem végzik el,ami bizonyossággal kimutatja a problémát. Nagyon sok időmbe és pénzembe került az akkor még másodikos gyermekem fejlesztése. Most 13 éves és még mindig érződik,hogy nem érte utol magát teljesen? Amikor kisgyermek volt,nem láttam előjelét. Amennyiben időben megkapom a tanácsot megkiméltem volna magunkat és tanárainkat a stresszes időszakoktól.
Kérdem, kinek a felelőssége? Ez is olyan mint a beteg először az orvosnál.Először komoly odafigyeléssel vizsgálom,figyelem a beteget lehet,hogy kevesebb a munkám mivel a beteg meggyógyult.
Kölöknet hozzászólás
aláírás

A Kölöknet kiadója a Netvestor Kft. © Minden jog fenntartva