Különleges helyzetekFejlődési rendellenességek

CogniPlus – Új terápiás módszer tanulási zavaros, figyelemzavaros, ADHD-s és akár autista gyerekek játékos fejlesztésére!

Mi az a CogniPlus? Miből áll egy kezelés? Hogyan hat gyerekeknél a CogniPlus? Szakértő válaszol, aki pár másodperces, rövid videókkal szemlélteti, hogy milyen egyszerűen és játékosan fejleszthetők ezzel a módszerrel a gyerekek.


 

A CogniPlus egy tudományosan megalapozott, a legújabb pszichológiai kutatási eredményekre épülő kognitív képességeket fejlesztő eljárás, amelyet az osztrák Schuhfried cég dolgozott ki. A vállalat 1947 óta foglalkozik számítógépes tréninggel, rehabilitációval.

Mi az a CogniPlus?
Tulajdonképpen egy korszerű számítógépes képességfejlesztő szoftverről van szó, amely 20-30 féle játékos fejlesztő feladatot tartalmaz (könnyen érthető feladatok, amelynek során például motorral kell lefékezni egy elénk kerülő akadály előtt, vagy a Níluson hajózva kell különféle állatokat lefotózni, illetve hajók sorrendjét megjegyezni), ami kapcsolódik a mai gyerekek számítógépes érdeklődéséhez, dinamikusan alkalmazkodik a gyermek képességeihez. Ahogy a gyermek fejlődik a különböző tréningprogramok során, a szoftver úgy nehezíti a feladatokat, hogy automatikusan a teljesítményhez igazítja a nehézségi szintet. Ezáltal folyamatos kihívást nyújt bármilyen korú gyermek számára, mert jól körülírható célokat kell elérni, ösztönző, látványos, bevonó módon, melynek során biztosan sikerélményhez jutunk.

Ezek mind olyan játékok, amelyek kapcsolódnak a mai gyerekek számítógépes érdeklődéséhez, dinamikusan alkalmazkodnak a gyerekek egyéni képességeihez. Ahogy a gyermek fejlődik a játék során, a program úgy nehezíti a feladatokat, hogy automatikusan a teljesítményéhez igazítja a nehézségi szintet. Ezáltal folyamatos kihívást nyújt bármilyen korú gyermek számára, mert jól körülírható célokat kell elérni, ösztönző, látványos, bevonó módon, amelynek során biztosan sikerélményhez jutnak a gyerekek.

Milyen gyerekeknek tud hatékonyan segíteni a terápia?

A CogniPlus terápia számos esetben hatékony fejlesztőeljárásként szolgálhat a gyermekek számára.

  • ha a gyermek mozgásszervi, memória vagy figyelemzavarban érintett (például ADHD, autizmus spektrum zavar, enyhe értelmi fogyatékosság)
  • ha nehezen tud az iskola által támasztott elvárásoknak megfelelni a tanulásban
  • ha sportol és szeretnék fokozni a teljesítményét
  • ha tehetséges a gyermek, de ez az iskolai teljesítményén nem látszik.

A CogniPlusnak felső életkori korhatára nincs, a koncentrációs képesség, figyelmi funkciók és a memória fejlesztésére még felnőtt korban is alkalmazható annak köszönhetően, hogy számos nehézségi fokozat áll rendelkezésünkre a különféle feladatokban.
A terápia 6 éves kor előtt nem javasolt.  

Mi történik egy CogniPlus kezelés alatt?

- A fejlesztést megelőzően először beszélgetek a szülőkkel arról, hogy miért kerestek fel engem; feltérképezem részletesen a gyermek képességeit és viselkedését. Utána különféle tesztekkel mérem fel a gyermek figyelmi és emlékezeti funkcióit – magyarázza Somogyi Nóra gyógypedagógus. - Ezután megbeszélem a szülőkkel, hogyan fogom felépíteni a tréninget, hány alkalomra lesz szükség ahhoz, hogy eredményt érjünk el, majd a tréning végeztével kiértékeljük az elért eredményeket – teszi hozzá.

- Természetesen minden gyermek más, különböző ütemben fejlődik. A hatásvizsgálatok tükrében azt tudom mondani, hogy 15 alkalom már látható fejlődést eredményezhet, ugyanakkor a tréning intenzitása sem mindegy. Optimális eredményt akkor lehet elérni, ha minimum heti 3 alkalommal tréningezhetem a gyereket (legjobb lenne heti ötször), de a heti két alkalomnak is már van tetten érhető hatása. Egy tréning körülbelül 45 percig tart, amire 6 éves korú gyerekeket már relatív könnyen rá lehet venni. Ennek során a gyermek meghatározott számú feladattal játszik, ezek megtervezése és egymásra épülése a felmérés tükrében történik – mondja Somogyi Nóra.


Az agy mely területeire hat a CogniPlus?

  1. Figyelmi funkciók
    • éberség (elengedhetetlen a figyelemhez, megfelelő működése elősegíti a többi figyelmi funkció megfelelő működését)

  • megosztott figyelem – több dologra egyszerre figyelés

  • fókuszált figyelem (vizuális, auditív) – egy dologra figyelés

  • szelektív figyelem (vizuális, auditív) – nem lényeges információk kiszűrése

  • téri-vizuális figyelem – tájékozódáshoz, az írás-olvasás tanulásához is szükséges
  • vigilancia – monotóniatűrés
  1. Emlékezet dimenzió
    • munkamemória (térbeli kódolás) – térbeli sorrend megjegyzése
    • munkamemória (vizuális kódolás) – tárgyak helyzetének felidézése
    • munkamemória (téri-vizuális kódolás)
       
  2. Végrehajtó funkciók
    • válaszgátlás (impulzus-kontroll zavarok esetében, rugalmatlan viselkedés esetében)
    • tervezési és cselekvési kompetencia (prioritások) – mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása
    • tervezési és cselekvési kompetencia (útidők) - mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása
    • tervezési és cselekvési kompetencia (feladat elvégzése) - mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlás
       
    • 4. vizuomotoros (szem-kéz) koordináció – grafomotorika, finommotorika megfelelő működéséhez

      5. térfeldolgozás - tájékozódáshoz

      6. mentális forgatás


Somogyi Nóra az ELTE gyógypedagógiai karán végezett tanulásban akadályozottak pedagógiája és pszichopedagógia szakirányon, majd gyógypedagógiai terápiák mesterképzésen szerzett képesítést. Főképp autista és ADHD-s gyerekek fejleszt érzelmi- és viselkedészavarok kezelésére szolgáló tréningekkel.
Fontos  számára, hogy ne csupán a gyerekek tüneteit kezelje, hanem azokon túl, a probléma kiinduló okát is megtalálja, ehhez a szülőkkel szoros együttműködést épít ki.
Munkájában a legújabb kutatási eredményekre és módszerekre támaszkodik, amelyet bátran ültet át terápiás gyakorlataiba. További információ:
Facebook / CogniPlus és képességfejlesztés

2017 november 18. Szinetár Rita

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás