Különleges helyzetekFelvételiKözépiskola

Középiskolai felvételi 2010

Alacsony matek pontszámok

Túl a felvételikkel kapcsolatos első felzúduláson, a számok is igazolják, hogy túl nehéz volt a matek felvételi. Több iskola nyilvánosságra hozott eredményei alapján a matekvizsga átlagos pontszáma nem éri el a 20 pontot, míg a magyaré a 35-öt is meghaladja.

Bár országos összesítés híján az adataink még mindig nem a hivatalos verziót mutatják, szerkesztőségünk elvégzett néhány számítást, hogy a magunk módján megnyugtassuk a zaklatott felvételizőket. Igen, kedves Diákok és Szülők, a számok is igazolják: valóban túl nehéz volt a matek és túl könnyű a magyar felvételi.

A magyar teszt kétszer olyan jól sikerült, mint a matek!

Sajnos kevés iskola tette fel honlapjára az anonimizált eredményeket, de így is sikerült három budapesti gimnázium adatai alapján 490 felvételiző eredményeivel egy kis elemzést végeznünk. Ebben a mintában az átlagpontszám matekból 19,5, magyarból pedig szinte pontosan a kétszerese, 38 pont volt.

Igaznak bizonyultak tehát az előzetes érzések: hiába nyugtatta az Oktatási Hivatal elnöke és elnökhelyettese nyilvánosan a közvéleményt azzal, hogy az átlagos adottságú diákoktól ezen a teszten 25 pontos teljesítmény várható, ezúttal sem a matematika, sem a magyar nem "hozta" ezt az eredményt.

Mennyire igazságtalan?

Túl a kudarcos matek által keltett rossz hangulaton, sokakat bosszant a két vizsga nehézsége közötti különbség. Akik magyarból erősebbek, és matekból kevésbé, azzal érvelnek, hogy a magyar vizsga elmosta, a matek pedig kiemelte a különbségeket, így a magyarosok hátrányba kerülnek a matekosokkal szemben a jobb iskolákba való bejutásnál.

Az egyik gimnázium 130 adata alapján utánaszámoltunk, hogy mit is jelent ez a probléma. Ebben az iskolában matekból 18 pont, míg magyarból 36 pont volt az átlagos eredmény. A legjobb 10%-ba tartozó matekosok átlagos pontszáma 33, a legjobb 10% magyaros átlaga viszont 45 pont volt. Vagyis jó matekos, átlagos magyarral 69 pontra, ám jó magyaros, átlagos matekkal csak 63 pontra számíthat, és ez valóban nagy különbség.

Kicsit jobb a helyzet, ha csak a "jó tanulókat" vizsgáljuk, vagyis azokat, akik a gyengébbik tárgyukból is a felvételizők legjobb harmadába tartoznak. Ebben az összevetésben azok, akik matekból kiemelkedők, de magyarból is "elég jók", 76 pontra, akik pedig magyarból kiemelkedők és matekból "elég jók", azok 72 pontra számíthatnak. Vagyis az igazán jó tanulók esetében kevésbé jelenik meg az igazságtalanság, de az is kétségtelen, hogy a vizsgák egyenlőtlen követelménye valóban hátrányba hozta a humán beállítódású diákokat.

Valamit enyhít a képen, hogy egyes tagozatos iskolák jobban súlyozzák a tagozatnak megfelelő tantárgy pontszámait, és az is, hogy a tagozatokra eleve hasonló beállítódású gyerekek jelentkeznek, akiket egyformán érint a probléma. Ám ott, ahol a két tesztet egyforma súllyal veszik számításba, valóban néhány pont előnybe kerültek a jobb matekosok.

Mi most a teendő?

A helyzet más és más felelősséget ró diákra, szülőre, az iskolákra és az Oktatási Hivatalra. Természetesen szóba sem jön az a megoldás, hogy az iskolák menet közben változtassanak a bekerülési feltételeken, hiszen ez méltán sértené a vizsgázók biztonságérzetét. A szóbeli vizsga lehetőséget teremthet a humán beálítódású diákoknak is képességeik megvillantására, ezért a legfontosabb most az, hogy a szülők segítsék őket visszanyerni az önértékelésüket.

Amint pedig rendelkezésre állnak majd az országosan összesített adatok, elkerülhetetlen lesz az érdemi tanulságok levonása. Minden jel arra mutat, hogy az idei felvételi teszt rosszul mért. Jó volna garantálni, hogy ez többé ne történhessen meg az egyik legnagyobb állami ágazatban, egy hatvanezer diák számára megkerülhetetlen rendszerben. A Kölöknet épp ezért kész nyomon követni a vizsga egészének értékelési folyamatát, és igyekszik a számok birtokában, érdemben megszólaltatni az Oktatási Hivatal illetékeseit.

2010 február 05. kölöknet

 
Kölöknet hozzászólások  
(28 hozzászólás) 
2013 február 05.
 
A 2013-as 8.osztályos felvételik eredményeit már elkezdték az iskolák kiírni (pl.: József Attila Gimnázium Budapest)

Elmondható látván a pontszámokat, hogy gyatra és elkeserítő, főleg a matek pontszámok!!!

Átlagban 40-70 pontos szórásúak a pontszámok mindenhol Budapesten !!!

Várhatóan a tavalyi pontszámokat ill. alacsony pontszámokat állapítanak meg az iskolák.

Az Oktatási Hivatalban el kell gondolkodni a matek feladatokon, mert ha nem változtatnak, akkor mindig ilyen gyatra eredmények várhatóak!!!

Ez nem színvonal a Hivatal részéről és egyben a központi írásbeli rendszer tökéletes bukását is jelenti, de legalábbis rámutat mind a megoldókulcsok hibáira (rengeteg hibás megoldókulcs van,a megoldókulcsban rengeteg a helyes megoldásokból való pontlevonás feleslegesen, stb...)

Bőven van javítani való a feladatokon és a javítókulcsokon is!

Mindent Diáknak Sok Sikert!
2013 január 30.
 
A 2013-as központi írásbeli eredményeiről elmondható, hogy átlaga 50-70 pont közötti. (gyakori kérdések + facebook alapján)

Érthetetlen miért nem változtatnak és mérlegelnek az Oktatási Hivatalban a matek feladatok nehézségi szintjére vonatkozóan!!!

A rendszer sem a legjobb, hiszen csak az az napi teljesítményt méri ill. nézi egy elég stresszes környezetben és ezek a 13-14 éves gyerekek NEM felkészültek, NEM tudják legyőzni, kontrollálni a vizsga drukkot ami ugye valljuk be, hónapok óta tart náluk.
Sajnos nem egy jó tanulónak, sajnos ezen a rosszul teljesített vizsga drukkos napon, így az egész életére kihatva tönkreteszik az életüket, mert nem tudnak a szintjüknek megfelelő iskolába bejutni, a rangsorról már nem is beszélve!!!

Változtatni kell a felvételi rendszeren is!!!!!!!!!!!
2013 január 26.
Zsu
*zseni :)
2013 január 26.
Zsu
Gratulálok! Én a matekot totál elrontottam, de a magyar elég jó lett. Háááááááááááát, én sem vagyok egy matekzsani. :(
2013 január 25.
K.L.
Nekem jól sikerült. A matek 44 pontos, a magyar 42. A kávéson kicsit elszórakoztam, így az utolsó feladatra nem volt elég időm. Tényleg volt már ennél nehezebb feladatsor is matekból. A tanárunkkal nagyon sokféle feladatot gyakoroltunk.
2013 január 25.
 
Csak még egy gondolat..., ha a szövegértésed jó lenne, nem azt olvastad volna ki soraimból, hogy egy okoskodó felvételit írt diák vagyok...
Nem voltam bántó. Neked miért kellett az lenni???
2013 január 25.
 
Nem osztom az észt, azt születésednél vagy kapsz, vagy nem.
"Felkészítettek, csak..." A matek pontosan erről szól, hogy képes legyél ne csak a bemagolt példákat megoldani, hanem alkalmazni azt, amit megtanultál.
2013 január 25.
 
Jaj most nem kell itt osztani az észt, hogy te milyen okos vagy, neked ez semmiség. Van akinek egyszerűen nincs érzéke a matekhoz, mint például nekem. De olyan buta nem lehetek, ha félévkor 4-es 5-ös között álltam. Felkészítettek, csak nem ilyen feladatokat csináltunk, pl százalékszámítás eddig mindig volt benne, most azt is kihagyták.
2013 január 24.
xy
Nem kell túlozni. A feladatlap nem a legnehezebb kategóra volt, talán az idő volt rá kevés. Az pedig elég szomorú, ha az iskolai matek mellett a magántanár sem tudott normálisan felkészítani.
2013 január 20.
1234567
Énis osztom...szintén tegnap írtam, a magyarral semmi gondom, aztán mikor meglátttam a matekot legszívesebben elástam volna magam...hogy jut bárkinek is eszébe hogy egy 8.-os, 45 perc alatt, számológép nélkül csinálja ezt meg? Annak a kávésnak semmi értelme nem volt, a koordinátában ha agyon ütnek se tudtam volna hol az a fránya D betű, a km-es már magába elvett egy nagycsomó időt, a szöges eddig nekem mindig kiválóan ment, most meg ott fogtam a fejem...A legszomorúbb hogy annyit gyakoroltam rá, jártam különtanárhoz, erre beraknak olyan feladatokat amikről életemben nem hallottam még..és akkor nesze csináld meg. Hát csinálják meg ők! Akkor most örülhetek ha egyáltalán 10 pontom lesz, de a stressz miatt az első feladatot is lehet hogy elrontottam..
2013 január 19.
 
osztom a véleményed :((
2013 január 19.
 
Én egy 13,5 éves, 8.osztályos diáklány vagyok. Ma írtam meg a központit. Rengeteget gyakoroltam, a magyar könnyű volt, de a matek nem, nehéz volt és az ilyen nehézségű feladatokra nem volt elég az idő!
A Facebook tele van ezzel az évről évre meglévő problémával.! Miért nem változtatnak ezen ha ennyi probléma van a matek feladatlapok feladataival? Ez megint kinek jó?
2012 január 20.
 
Én egy 14 éves diák vagyok ,most fogom megírni a felvételit és szerintem aránytalnul nehezebb a matek , mint a magyar .
2010 február 24.
 
.....a szóbelin egyes középiskolák próbálják "kompenzálni" a rosszul sikerült felvételit. De hogy?! Szóbeli felvételire: idegennyelvből irásbeli+ szóbeli feladatok, magyar nyelvű kommunikáció, nem programozható zsebszámológép.....akkor mi a manónak kell kp. felvételi mikor egy mezei középiskolában "szóbeli" címszó alatt ezt is duplázzák?? egy mérges mami
2010 február 23.
 
bárcsak én tudnám rosszul...dehát ez van..:)
2010 február 21.
Egy aggódó anyuka
Mi is átéltük az első izgalmakat. Most várjuk, hogy hova hívják be a lányomat szóbelire. Megvan mindkét írásbelije, több középiskolát is megjelöltünk. A Berzsenyiben nem húztak, például, ponthatárt, oda biztosan megyünk szóbelizni. Folyamatosan biztatom a gyermekemet, hogy ne adja fel, még nem dőlt el semmi. Csak kitartást tudok kívánni minden diáknak!
2010 február 19.
 
...bocsánat a magyar átlag az 35,5 pont lett.
2010 február 19.
...az előző
...bocsánat a magyar 35,5 pont.
2010 február 19.
 
Ma megjelent az országos átlag: magyar 37,5, matematika 16,5. Ez 30 %-al rosszabb, mint az előző éveké. Érdekes, hogy az Eötvös gimibe azt írod 72 pont az átlag. Kolleganőm gyermeke oda jár, és megiratták a matekot az elsősökkel és az átlag 11 pont lett.
2010 február 15.
xy
Nekem 42 lett a magyar pontszámom,26 a matek..és ötös vok matekból..sajna,kevés volt nekem is az idő
2010 február 14.
Anya
Én fiam is most felvételizik magyar 42 pont matek 22 pont közepesnél kicsit erősebb a tanulmányi átlaga nem tudom mire lesz élég
2010 február 14.
 
hát az átlag a pesti Eötvös gimibe simából 72 pont....tehetséggondozóból meg 61, ha ezzel segítettem vmit:)
2010 február 10.
Apa
Az én fiam ma kapta meg az írásbeli eredményét, 61 pontja lett. Nem tudom, hogy ez jónak, vagy rossznak számít-e, jó lenne tudni az átlag pontszámot. A nehézség miatt senki ne keseregjen, minden gyerek ugyanazokat a kérdéseket kapta.
2010 február 10.
 
90 százalékos felvételivel neked a Fazekasba kéne jelentkezned...szerintem;)
2010 február 09.
 
Sziasztok! Tudtok javasolni Dél-Pestről megközelíthető, nagyon jó középiskolát (tanítás, diákélet, nyelv) általános 90%-os felvételivel? Senki ne keseregjen, biztosan lejjebb mennek a pontok, és mindenki bejut, ahová szeretne! Köszi!
2010 február 09.
egy bizakodó de elkeseredett anyuka
Sziasztok! Engem is nagyon aggaszt és nagyon érint az idei rosszul sikerült központi, mivel az én kisfiam is most menne tovább. Nem tudom milyen lesz a ponthatár? Lesz-e esélye megmutatni, hogy ő sokkal többre képes, mint ahogy a felvételin teljesített? Egy pillanatnyi rövidzárlat miatt oda az álma? Szülőként is nagyon nehéz ezt feldolgozni!
2010 február 08.
Gábor
Most itt mindenki behívásról beszél. Tehát, hogy el kell érni egy bizonyos pontot ahhoz, hogy érdemesnek tartsanak arra, hogy behívjanak szóbelizni. Szerintem ez nem így van. Vagyis a Lovassy Gimnáziumban nem így működik. Vagy pedig ha igen, akkor valami nagyon elkerülte a szememet. Szerintem (mivel én oda jelentkeztem, azért ezt mondom... És a Vetési Gimnáziumban is így van.) nem kell elérni bizonyos pontot, mindenkinek kell menni szóbelire. Aztán majd a legvégén kiderül, hogy ki került bele a keretbe. Milyen igazságtalan lenne már, hogy valaki egy ponttal lecsúszik azok közül, akik mehetnek szóbelire, pedig simán hozná azt az egy (vagy még több) pontot szóbelin. Meg kell adni a javítás lehetőségét mindenkinek szerintem.
2010 február 08.
egy mami
Úgy hallottam, hogy a gimnáziumok lejjebb viszik a behívási határt (központi pontszámára éretm), ahol 2009-ben 72 pontot vártak el, ott idén csak kb. 60-at. Ha nem teszik ezt, alig lesz kit behívni...
Összes hozzászólás (28) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás