Különleges helyzetekFelvételiKözépiskola

Rosszul mértek a tesztek

Középiskolai felvételi az adatok tükrében

Pár napja nyilvánosak a középiskolai felvételi összesített adatai. A több mint ötvenezer diák eredményeiből készült összesítés alátámasztja a heves érzelmekkel kísért vélekedéseket: az idei felvételi teszt valóban rosszul mért.

Az Oktatási Hivatal – talán éppen a Kölökneten is lecsapódó közhangulatnak engedve – idén közzétette nemcsak az összesített felvételi pontszámokat, mint a korábbi években, hanem külön a matematikát és a szövegértést, sőt, visszamenőleg a korábbi évekre is hozzáférhetővé tette ezeket az adatokat. Ezt kifejezetten pozitív fejleményként értékeljük.

Nézzük hát, mit mutatnak az adatok!

:

Nem tudtuk például megválaszolni azt a kérdést előzőleg, vajon a korábbi években is előfordult-e, hogy a matematika ennyivel rosszabbul ment a nyolcadikosoknak. Azt láthatjuk, hogy eddig minden évben jobbak voltak a magyar eredmények, de míg tavaly az átlageredmények között 5 pontnyi különbség volt, idén 19. Hasonlóan nagy volt viszont a különbség 2007-ben a nyolcosztályos gimnáziumba felvételiző negyedikesek esetében, és akkor is a matematika teszt volt sokkal nehezebb a diákok számára.

Az alábbiakban a Hivatal megállapításaihoz hozzáfűzzük a saját kommentárjainkat, hogy az adatok értelmezése során segítsünk tisztán látni.


Az Oktatási Hivatal közlése szerint a nyolcadik évfolyam vizsgadolgozatainak összesített átlageredménye idén jobb, mint az előző két évé.

Ez nagyon megnyugtatóan hangzik, ráadásul az adatok tökéletesen alátámasztják. Valóban így van, de nem is ezzel volt problémánk.

A matematika dolgozatok átlageredménye körülbelül 10%-kal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

Ez a megállapítás téves. Az átlageredmények körülbelül 10 százalékponttal alacsonyabbak. Ha pontosak akarunk lenni, 12 százalékponttal. Könnyen beláthatjuk, hogy ez a kettő mennyire más: hogy a hitelem évi 20%-os kamatát 10%-kal emeli meg a bank, akkor 22%-os kamatot kell fizetnem a továbbiakban, ha viszont 10 százalékponttal, akkor 30%-ot. Nagyon nem mindegy. Visszatérve a dolgozatokra: ez a „körülbelül 10 százalék” a valóságban azt jelenti, hogy idén a tavalyi átlageredmény 73%-át hozták a diákok. Hány százalékkal alacsonyabb ez? Hát nem tízzel.

A magyar dolgozatok eredménye – hasonlóan az elmúlt évekhez – minden korosztályban jobb, mint a matematika dolgozatok eredménye.

Ez igaz, de kérdés, hogy jó-e ez így. Nem éppen azon kellene munkálkodni, hogy közeledjenek egymáshoz a két teszt eredményei? Hogy nagyjából annyira legyen egyik is nehéz a felvételizőknek, mint a másik? Ha már tavaly is könnyebbnek találták a magyart a matematikánál, idén különösen oda kellett volna figyelniük a tesztkészítőknek.

A dolgozatok eredményei lehetővé teszik a jelentkezők közötti kellő differenciálást.


A felvételi rangsor az összesített eredmények alapján alakul ki, amely eredmények olyan gyönyörű harang-görbét rajzolnak, amit tanítani lehetne, azaz ránézésre szinte tökéletesen normál eloszlásúak. Így a differenciálás tényleg jól elvégezhető. Ez a magyarázat azonban meglehetősen cinikus. Ugyanilyen szép eloszlást adna az is, ha a diákokat magasságuk vagy testsúlyuk alapján rangsorolnák a középiskolába való bejutáshoz. Az, hogy a kiválasztott mérőeszköz szolgáltatta mérési eredmények kellően szórnak, önmagában még nem jelenti azt, hogy jól tölti be a funkcióját.

A pótnapon dolgozatok írók eredménye alacsonyabb lett.

Ennek az adatnak személy szerint kifejezetten örülök – természetesen nem a pótfelvételizőket ért hátrány, hanem a felbukkant összeesküvés-elméletet megdöntése miatt. Mégsem az történt tehát, hogy bizonyos bennfentesek előre tudták, hogy a pót-teszt könnyebb lesz. Kevesen írtak csak egy héttel később, és ők is kevesebb pontot értek el átlagosan, mint a nagy többség.

Mindezek tükrében tökéletesen indokolt a felvételizők és a szülők vizsgát követő rossz érzése. Reméljük, a tanulságok levonása nem marad el, és jövőre valóban korrekt mérésen vehetnek részt a diákok.

(A Kölöknet ígéretet kapott az Oktatási Hivatal vezetésétől, hogy a szerkesztőség rendelkezésére bocsátják a felvételi teljes, részletes adatbázisát, így március második felében szakembereink elvégezhetik az adatok kiértékelését. Terveink szerint a szakmai értékelés anyagát a munka elvégzését követően a Kölökneten fogjuk publikálni.)

2010 február 25. Sinka Edit

 
Kölöknet hozzászólások  
(5 hozzászólás) 
2010 március 29.
1 apa a sokból
Ugye nem marad el az ígért részletes értékelés közzé tétele?
2010 március 20.
k.k
"Egy 8.-os anyukája" mindent elmondott. Azt hiszem, az egyetlen oldal, amely végig a mi nézőpontunkat is figyelembe vette...Talán enyhítve is egy kicsit a végső elkeseredésemen. :) Köszönöm, Kölöknet. :)
2010 március 17.
1 szülő, aki pedig nem is szült
Köszönjük mi is a korrekt vizsgálódást! Mi a saját (gyermekünk) bőrén tapasztaltuk az írásbeli kevéssé differenciáló hatását. Egy ehhez nem kapcsolódó felvetésem, hogy érdemes lenne megnézni korosztály szerinti statisztikával a pontszámok alakulását. 96-os születésű gyermekünk többségében 95-ös, sok 94, sőt néhány 93-as gyermekekkel versenyzett (mert ugye ez az egész dolog erről szól). Azt gondolom, hogy jelentős előnyben lehetnek az idősebbek és ha ez tényleg így van, NAGYON sürgős beavatkozást igényelne. Akkor csak nyomós indokkal, alapos szakvélemény mellett lenne szabad engedni később iskolába a gyermekeket.
2010 március 14.
Egy 8.-os anyukája
Köszönjük a Kölöknet végig korrekt és együttérő hozzáállását a felvételi problémájához. Amit az ide felvételi aránytalansága okozott, a matek és a magyar óiási különbségével azt, pl a Kölcsey Gimnázium ideiglenes rangsoraiból és eredményiből is látszik. Természetesen vannak, akiknek nagyon jól sikerült az írásbeli, a de a középmezőnyt annyira összetömörítette, hogy bizony 1-1 ponton fog múlni. (és sok-sok azonos pontszám is.) Remélem sok diáknak sikerült az általa leginkább óhajtott helyre bekerülnie. Mi még izgulunk, és számolgatunk.
2010 február 25.
Őszülő
Tisztelt Sinka Edit! Köszönöm a korrekt megállapításait. Egy dologgal szeretném azonban még kiegészíteni. Az Oktatási Hivatali elemzés b)pontjának második felében ez olvasható a nyolcadik évfolyamosok matematika dolgozatairól: "az idei vizsgán is nem kis számban voltak olyan diákok, akik szinte tökéletesen megoldották a feladatlapot;" A közzétett grafikonokból kiolvasható, hogy 95% feletti eredményt a normál felvételinél kb. 35 tanuló, a tehetséggondozó feladatsor esetén pedig 3 tanuló ért el. Ez a szám véleményem szerint nagyon kicsi, a 62 ezer dolgozathoz képest. Csak érzékeltetésként: Tavaly a 63 ezer dolgozatból a 95% feletti eredményű dolgozatok száma kb. 285 (normál) és kb. 60 (tehetséggondozó) volt. Bízom benne, hogy egy kis vígaszt nyújt majd az elkeseredett gyerekeknek és szülőknek az elemzésük. Ezen kívül remélem, hogy a jövőbeni a feladatok összeállítását sokkal nagyobb körültekintéssel fogják elkészíteni, igazságosabbá téve a felvételi rendszert.
Összes hozzászólás (5) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás