Szülő- és gyereknevelés

Együttműködő szülő – avagy iskolás gyereket nevelő szülők 15 pontja

1, Hallgasd meg amikor mesélni szeretne, ott és akkor, mert a pillanat nem jön el újra!

A srácok minden erejüket összegyűjtve szeretnék elmondani, hogy mi nyomja a lelküket. Amikor belekezdenek, akkor nincs más, ami fontosabb. Teremtsetek ehhez megfelelő közeget, van, akinek a kutyasétáltatás közben ered meg a nyelve, van, akinek autókázás közben. Minden este mesélj neki, teremtsétek meg azt az intim légkört, amiben a legapróbbnak tűnő történéseket megoszthatja veled, amikről utána tudtok beszélni.  Az iskolában sok impulzus éri, akár csak egy kis osztálytársa rossz jegyet kap igazságtalanul, akár egy hangos tanári beszólás, egy ellopott vagy elveszett tárgy, egy barát bánata vagy épp öröme.

2. Beszéljünk róla! – Tabuk és traumák az iskolában

Sajnos az iskolát sem kerülik el az élet nehézségei. A srácok együtt – sokszor felnőtt nélkül – élnek meg olyan helyzeteket, ami érzelmi feldolgozásért kiált. A minap történt, hogy a fiam osztálytársa a szünetben kapta a hírt, hogy meghalt a nagymamája, összeomlott, vigasztalták …. utána erről hosszan beszélgettünk itthon. Hisz másnap már „ugyanúgy „viselkedett, mint eddig. De mi zajlik a felszín alatt, félelem, elfojtás, dráma… ugyanez történik csak más formában, ha meglopnak valakit, ha megvernek valakit, ha olyan osztálytársunk van, aki valamiért nehezített körülmények közül jön, szegény, gyermekotthon.

  1. Azok a fránya szabályok! – Rendszer, szokások, szabályok

Az iskola egy rendszer, működő és kevésbé működő mechanizmusokkal. Ünnepek, szabadnapok, napirend. A gyerekek számára ezt is meg kell tanítani, hiszen van, ami nem felrúgható, be kell érni időre, a diákigazolványt vinni kell, az ünneplőnek tisztának kell lenni. Ez tanít fegyelemre, ne hagyjuk figyelmen kívül, mert ezzel a gyerek, a tanárok és a saját életünket is megnehezítjük. Ebben nincs sok mozgástér, ezt el kell fogadni vagy tovább állni. Ettől függetlenül arra mindig van lehetőség, hogy nem tetszésünket, vagy épp konstruktív javaslatainkat megfogalmazzuk az iskolavezetése felé.

4. Dicsérd, ne büntesd! – Osztályzatok, értékelés

Mit bizonyít a bizonyítvány? Mindig nézzünk a színfalak mögé, lapozzunk bele a tananyagba, vegyük számon, hogy a gyerekünk reál vagy humán beállítottságú és nem mellesleg, hogy elfogadja –e azt a tanárt, aki az adott tantárgyat tanítja. Ezek ismeretében értékeljük az adott osztályzatot, minősítést a gyerekkel együtt! Lehet, hogy dicséret jár, mert magához képest javított, lehet, hogy egy kis noszogatás, hogy lehetne jobb. Mindig a gyereket saját magához viszonyítsuk!

Soha ne büntesd azzal, hogy elveszed Tőled a kedvenc elfoglaltságát, eltiltod a focitól, a sakktól, mert rossz jegyet hozott, nézz a színfalak mögé. Mi az ok? Érdektelenség? Nemtörődömség? Vagy esetleg az, hogy túlterhelt a gyerek? Tűzzetek ki közösen egy célt, adott osztályzat javítását, ami érdekében, ha kell, kérjetek külön órát, korrepetáló tanárt vagy épp nagyobb diákot, hogy elérjétek a célt.

  1. Dolgozz együtt a szakemberekkel, nem ciki!

Magatartászavar, figyelemzavar, hiperaktivitás és még sorolhatnám a manapság durrogtatott kifejezéseket, amiktől a szülő megijed. Igen, sajnos egyre több problémás gyerek van az iskolában is, ami a pedagógusoknak sem egyszerűsíti az életét. Nem kell megijedni, hanem kezelni kell a problémát és konzultálni a szakemberekkel. Elsőként nyilván az osztályfőnökkel, elmenni fogadó órára, akár egyéni találkozót kérni és e jelzések alapján elindulni a probléma feltérképezésére, akár egészségügyi szűrésre, akár a nevelési tanácsadóba. Nem ciki. Az a ciki, ha nem lépünk, mert akkor nem tudnak segíteni.

  1. Legyen élmény a tanulás!

Hogyan? Amikor már ezredszerre kérem, és még sem csinálja – hangzik a szülői válasz. Talán ez a legnehezebb kérdés, mert szeretnénk, hogy önállóan, dalolva, érdeklődéssel végezze el a gyerek a feladatát, de nem megy. Mit tehetünk?

  • kiváló tanulási recepteket olvashatunk Jocó bácsitól itt, amit alkalmazva valóban sokkal könnyebb rávezetni a srácokat a tanulásra
  • válasszunk új módszereket, tanuljunk lazító gyakorlatokat – akár villámolvasást, agykontrollt, homlok-lebenyterápiát
  • nézzünk együtt olyan tudományos, ismeretterjesztő filmeket, ami után együtt fedezhetjük fel a világot, nálunk a Da vinci Learning Tv-csatorna filmjei nagyon népszerűek
  • a szülő ne vegye át a pedagógus szerepét, kérjük korrepetálást, szakmai segítséget
  • motiváljuk kis ajándékkal, szeretet ajándékkal, élményajándékkal – ha kész vagy elmegyünk egy hatalmasat sétálni a kutyával, vagy a legszuperebb játszótérre, vagy áthívhatod a legjobb barátod…

 

  1. Önállóság – kinek mi a dolga, felelőssége?

Ne féljünk feladatot adni a gyerekeknek! Otthoni munka, kerti munka, állatokról való gondoskodás mind a napi életre tanítja Őket és ezt végezhetjük együtt, örömmel is. A házi feladatot a suliban kapja a gyerek és nem te, segíteni lehet, de érezze, hogy ez az Ő feladata, Ő neki kell bepakolni másnapra, és ha otthon hagy valamit, akkor 1-1 alkalommal beviheted utána, de nem pörögj körülötte helikopter szülőként, mert így soha nem érti meg, hogy minek mi a következménye.

 

A további pontokat itt olvashatjátok: Felelős Szülők Iskolája

 

2017 március 28. Tibenszky Moni Lisa

 
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás