Kérdések

Tisztelt Szakértő! A fiam május 31-ig betölti a 7. életévét, iskolába kéne mennie. Azonban rengeteg problémánk van. Súlyos O2 hiányban született, ezért a fejlődése megkésett, hiperaktív, Asperger-szindrómát diagnosztizáltak nála, ügyetlen a keze, ceruzafogása rossz, SNI-s stb. Szeretném még egy évig óvodában tartani, mert a sok gond ellenére a saját tempójában szépen fejlődik a sok fejlesztésnek köszönhetően. Úgy érzem, hogy nagyon mechanikusan kezelik, az életkora alapján iskolába küldenék, holott nincs az a jó pedagógus, aki jelenleg fenn tudná tartani a figyelmét 45 percig. Dönthet úgy a Tanulási Képességet Vizsg. Bizottság, hogy a 8.életév betöltéséig óvodában maradhat? Hol találom ezt meg hivatalos formában leírva (rendelet/törv)? Köszönöm a segítséget, nagyon fontos lenne a válasza!


Szakértőnk válasza:

Kedves Asszonyom!

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 6. § (2) bekezdése rendelkezik a tankötelezettség megkezdésének időbeli lehetőségeiről:
“A gyermek, ha eléri az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, legkorábban abban a naptári évben, amelyben a hatodik, legkésőbb amelyben a nyolcadik életévét betölti, tankötelessé válik. A gyermek, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget elérte, abban a naptári évben, amelyben a hatodik életévét május 31. napjáig betölti, megkezdi a tankötelezettség teljesítését. A szülő kérelmére a gyermek megkezdheti a tankötelezettség teljesítését akkor is, ha a hatodik életévét december 31. napjáig tölti be. A tankötelezettség kezdete annál a gyermeknél eshet a nyolcadik életévre, aki augusztus 31. utáni időpontban született. A tankötelezettség teljesítése a tanév első tanítási napján kezdődik.”

A szakértői bizottságok pontosan igyekeznek betartani ezt a rendelkezést, tehát jelen esetben a bizottság nem javasolhatja a gyermek további óvodai ellátását. Ellenben gyermekének törvény adta joga van ahhoz, hogy különleges gondozás keretében a továbbiakban is speciális segítséget kapjon. Ezt a szakértői bizottság úgy próbálja biztosítani, hogy megfelelő óraszámban gyógypedagógiai rehabilitációs foglalkozást javasol a gyermeknek, melyet a szülő egyetértésével kijelölt iskolában kell megkapnia, illetve ha indokoltnak tartja, kapcsolódó szakszolgálatot jelöl ki az ellátás elvégzésére . Az Ön gyermeke esetében pl. olyan gyógypedagógiai rehabilitációs foglalkozást javasolhatnak, amelyet autizmus specifikus módszerekben jártas, azaz továbbképzett, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus (tanár/terapeuta) végez, a hiperaktivitás és egyes képességterületek elmaradása okán kiegészítve pszichopedagógiai megsegítéssel, stb.

Javasolnám, hogy keresse fel a területileg illetékes szakértői bizottságot, s biztos vagyok abban, hogy segítenek megtalálni Önöknek azt a megoldást, amely gyermeke fejlődését és érdekeit legjobban szolgálja.

Üdvözlettel:
Kereki Judit