Ajánló

Fantasztikus magyar fejlesztés: Castle Of Mind - "All in one"

Izgalmas játékon keresztül fejlődik a logikai készség, a kombinatív képesség, a helyzetfelismerés, a koncentráció, a figyelem és a döntési képesség

2019 díjnyertes játéka

 

Az Ország Játéka 2019 Családi társasjáték kategóriájának közönségdíjasa, valamint a Játszónap közönségdíjasa is a Castle Of Mind kétszemélyes logikai-stratégiai táblás játék lett.

Interjú Hacker Péterrel a COM tesztelésének vezetőjével

Mikor került forgalomba a Castle Of Mind társasjáték?

2019. áprilisában.

Kik vettek részt a játék fejlesztésében, ki az ötletgazda?

Az ötlet és a fejlesztés is egyes-egyedül Török-Szabó Balázs filozófus érdeme. A játékot ő kutatta, kísérletezte ki és rakta össze egy személyben, valamint a különleges és egyedi játékmechanika is az ő nevéhez fűződik. Nekünk, a csapat többi tagjának, könnyű feladatunk volt, hiszen „csak” tesztelnünk kellett.

Mennyi ideig tartott, amíg az ötletből játék lett?

Egy játék elkészítése általában hosszú folyamat, több verzió is létrejön, mire elnyeri végleges formáját. Ezzel szemben a COM esetében nagyon gyorsan történt minden. Nem voltak változatok, a játéknak egyből a végleges formájával találkoztunk, mert Török-Szabó Balázsnál a fejlesztés igen gyorsan történik. 

Hogyan zajlik egy társasjáték tesztelése?

Először is fontos különbséget tenni fejlesztőjáték és társasjáték tesztelése között. Egy fejlesztő játék esetében nem csupán azt kell vizsgálni, hogy működik-e, hanem hogy valóban fejleszti-e azt, amire hivatott és olyan módon, ami a fejlesztés célja.

A megvalósítási szakaszban történik az érdemi munka, azután következik a tesztelés, általában mindkettő sok időt vesz igénybe. A játékok többségénél más az ötletgazda és más a fejlesztő (akár többen is lehetnek). Amikor megszületik egy ötlet, látványterv és egy megvalósítási terv is készül róla, ami azt a folyamatot jelenti, hogy hogyan lesz játszható, használható játék belőle. A társasjátékoknál a téma és a háttér kidolgozása is nagyon fontos feladatok.

A fejlesztő játékok tesztelése nagy figyelmet, koncentrációt és sok-sok időt vesz igénybe.  Lényeges szempont, hogy a tesztelést olyan szakemberek végezzék, akik értik a fejlesztés mechanizmusát, hatását, lényegét. Ilyenkor elsősorban azt vizsgáljuk, mit és hogyan fejleszt a társasjáték, ezért nemcsak játszani és játszatni kell, hanem folyamatosan résen lenni, hogy kijöjjenek a hibák, problémák. Fontos, hogy azonnal észleljük, feljegyezzük őket, így szükség esetén a munkafolyamat elejére visszamenve korrigálni, változtatni lehessen. Érdekeség, hogy ilyen a Castle Of Mind esetében nem fordult elő.

(A COM tesztelést Kovács Zsolt, Hacker Péter és Zakariás László végezték.)

Honnan jött a játék ötlete? Adtak-e inspirációt más, hasonló játékok?

Az alapötlet egy olyan játék létrehozása volt, amelyik egyszerre több dolgot fejleszt, legfőképp a gondolkodást. Az elmét alapvetően zárt dolognak képzeltük el, akár egy kastélyt, nagy és erős falakkal. „Az elme körbebástyázza magát a gondolkodással” – innen jött az „elme kastélya” (Castle Of Mind) ötlet a játék elnevezésére. Az elme falait pedig – akár a kastélyét – le lehet bontani, gondolkodással.

A Fontanusnál fejlesztő módszerekkel, módszertanok létrehozásával foglalkozunk. Az egyik általunk leggyakrabban használt módszer a játszva tanulás. Ez rá tud vezetni, rá tud bírni arra, hogy a gondolkodást ne csak falak emelésére, hanem azok lebontására és a gondolkodásunk kiszélesítésére használjuk.

Milyen képességeket és készségeket fejleszt a játék?

A Castle Of Mind játékos módon, lépésről lépésre fejleszti a kombinatív képességeket, az összefüggések átlátását, megismerését és felismerését, a következetes gondolkodást, a logikai készséget, a helyzetfelismerést, a koncentrációt, a figyelmet és a döntési képességet. Minden egyes játék során új és új szituációkkal szembesülünk, ezért akárhányszor újrajátszható. Gyakorlatilag semmilyen kiegészítő elemre, továbbfejlesztésre nincs szükség.

Mik a távolabbi célok a játék népszerűsítésével kapcsolatban?

2019. november 30-án kerül megrendezésre a második hivatalos COM verseny (az első szeptemberben volt), egyelőre felnőtteknek. A későbbiekben szeretnénk majd a gyerekek felé is nyitni, náluk az elsődleges szempont, hogy egyre többen megismerjék, megszeressék és játsszák a játékot. Célunk minél több iskolával felvenni a kapcsolatot és megismertetni, népszerűsíteni a COM-ot. Ezenkívül szeretnénk egy olyan verziót is fejleszteni, ami az egészen kicsiknek szól, ez egyfajta bevezető játék lenne, a Castle Of Mind „előszobája”.   

Lehet-e a COM-ot olyan szintre „emelni” egyszer, mint a sakkot?

A sakk azért több száz éves lépéselőnnyel indul, de ezt majd az idő eldönti.

Van-e következő játék, amely fejlesztés alatt áll?

A Fontanuson belül működik a Fontanus Akadémia, amely felnőttek képzésével foglalkozik. Nálunk elsősorban játékon, játékos módszereken keresztül tanulnak a résztvevők, így folyamatosan vannak játékaink fejlesztés alatt. Ugyan a Castle Of Mind az első táblás játékunk, ami forgalomba került, de vannak sporthoz, oktatáshoz kapcsolódó játékaink. Az egyik saját – szintén Török-Szabó Balázs nevéhez fűződő – fejlesztés a Water Skyball, amely sportjáték oktatási céllal született, majd rövid idő belül sportág lett, évente megrendezett országos bajnoksággal.

Hogy újabb táblás játékot tervezünk-e? A COM sikerén felbuzdulva egyre valószínűbb, hogy igen, többet is. Folyamatosan dolgozunk, egyelőre azonban ennél többet nem mondhatok, csak annyit, hogy reméljük, hamarosan mindenre fény derül.    

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XGyerünk, anyukám! - Teakiadó