Életmód

Tanulás otthon

Milyen legyen a tanulósarok?

Az iskolakezdés rengeteg változást és kiadást jelent egy család életében. Nemcsak a már sokszor emlegetett taneszközök és iskolatáska miatt, hanem azért is, mert otthonunkban is jelentős változásokat kell végrehajtani. Hiszen a gyerek sokszor nemcsak az iskolában, hanem otthon is tanul.

Ezért különösen fontos, hogy frissen beiskolázott gyermekünknek otthon is legyen egy olyan nyugodt, elmélyedésre alkalmas kuckója, ahol előveheti a tankönyveit, megírhatja a leckét, vagy gyurmázhat, rajzolhat kedvére. Ugyanakkor érdemes újragondolni a gyerek szobájának egészét is, hiszen az óvodáskor végével és az iskoláskorba való lépéssel számíthatunk arra is, hogy gyermekünk ez irányú vágyai, igényei is változni fognak. A falat eddig díszítő macik, báránykák, kisautók, és egyéb figurák napja leáldozik, hogy teret engedjenek valami másnak, kicsit komolyabbnak, ami akár most, akár évek múltán is megfelelhet a gyerek ízlésének.

Kezdjük a falakkal!

Érdemes a falakkal kezdeni: a semlegesebb, egyszínű falfelületek ugyan elsőre rémisztően unalmasnak tűnhetnek, de a kiegészítőkkel, textilekkel számtalan módon megbolondíthatóak. Ha játékosabb falakat szeretnénk a gyerekszobába, fessük színesre csak az egyik falat, esetleg használjunk csíkokat, kisebb-nagyobb pöttyöket az egyszínű falak megtörésére.

Jól gondoljuk meg a színválasztást: nyilván a fehér szín rejti magában a legtöbb lehetőséget, hiszen bármilyen szín, forma, minta könnyedén hozzáilleszthető. Ugyanakkor sok gyerek ragaszkodik a színes falhoz a saját szobájában. De vigyázat, a színek befolyásolják hangulatunkat, így érdemes alaposan meggondolni, saját gyermekünk személyiségéhez melyik szín lenne a legmegfelelőbb. Egy nyughatatlan, impulzív gyerek szobája esetén érdemes kerülni a vörös színt és annak árnyalatait, ám egy inkább befelé élő gyereknek segítséget nyújthat, ha nem a nyugtató hatású, kékes-zöldes színvilágú falak között tölti mindennapjait.

Új bútorokra is szükség lesz!

A következő kép nem jeleníthető meg, mert hibákat tartalmaz: „http://www.koloknet.hu/files/368_butor_cikk.jpg”.Ezzel egy időben érdemes körülnézni bútorügyben is. Ha eddig nem tettük volna meg, most már cseréljük le a gyerek ágyát egy olyan darabra, ami akár egyetemista koráig is kiszolgálja. Ez persze lehet egy hosszabbítható darab is, amiben majd csak a szivacsból készült matracot kell a későbbiek során egy komolyabb rugósra cserélni. Szereljünk fel polcokat, hiszen egyre több könyv fog helyet kapni itt is.

Ha két testvér osztozik egy szobán, érdemes mindkettőjüknek kialakítani egy-egy szeparáltabb részt. Ezt kétféleképpen is megtehetjük: vagy az alvórészük kerül egymáshoz közel – így az éjszakák is nyugodtabban telhetnek-, a tanulósarok viszont külön, miközben a játszótér közös, vagy az ágyakat és a tanulósarkokat is jobban elkülönítjük. Persze, ez mindig a szoba adottságaitól és a gyermekek személyiségétől, egymással való kapcsolatától is függ. Az elszeparálást természetesen nemcsak fizikai formában hajthatjuk végre, például egy térelválasztó szekrénnyel, gipszkartonfallal, hanem optikailag is, ha a két térfelet különböző textilekkel, színekkel alakítjuk ki.

Ha kicsi a szoba, érdemes felfelé terjeszkedni, és mobilabb bútorokat választani. Egy gyermek és két testvér esetén is jó megoldás a megemelt ágy, amely alatt kényelmesen elfér a saját íróasztal, szék. De testvéreknél a kétszintes, emeletes ágy beszerzésével is jelentős területet spórolhatunk meg. A bútorok esetében is érdemes olyan darabokat választani, amelyek már nem a gyermeki világot jelenítik meg, hanem akár kamaszkorban is vállalhatók.

A gyerekkel együtt nőhetnek a bútorok

Maga a tanulósarok rendkívül gondos kialakítást igényel, hiszen a gyerek ezt a következő években, sőt, évtizedben rengetegszer fogja használni. Itt is érdemes előre gondolkozni, és olyan asztalt, széket vásárolni, aminek állítható a magassága. Így a gyerek hatévesen és tizenhat évesen is kényelmesen végezheti el a feladatait.

Az íróasztal legalább 1 méter hosszú és hatvan centiméter széles legyen, így biztosan lesz elegendő hely a füzeteknek, könyveknek, lámpának, írószerszámoknak. Érdemes tartós, fából készült darabot választani, de fontos az is, hogy könnyen tisztítható és a későbbiek során esetleg bővíthető is legyen. Választhatunk saját fiókokkal, polcokkal felszerelt darabot, de olyat is, amelyhez külön vásárolható meg a fiókos, görgős kiegészítő szekrényke. A lényeg az, hogy mindenképpen legyen helye a tankönyveknek, füzeteknek akkor is, ha éppen nem használja őket a gyerek. Elhelyezésénél ügyeljünk arra, hogy sok természetes fény érje. Érdemes ablak mellé állítani, de azt vegyük figyelembe, hogy a gyerek figyelmét sokszor elvonhatják a külvilágban folyó érdekes események. A játszótérre néző ablak mellett egyáltalán nem biztos, hogy leköti majd porontyunkat az olvasókönyv.

A tanulósarok talán legfontosabb része a szék. Ahogy nő a gyerek, egyre több időt tölt el majd rajta, így egyáltalán nem mindegy, mennyire kényelmes, mennyire tartja a hátát, mennyire mobil, mennyire sokoldalú. A jó szék tartja a gyerek gerincét, de engedi, hogy egy kicsit hátradőljön benne. A jó szék magassága állítható, így a gyerek lába sosem lóg a levegőben, nem zsibbad, ezáltal még jobban tud figyelni a tanulásra. Jó, ha a szék görgős, hogy könnyebb legyen vele mozogni, és hogy ne karcolja össze a padlót. A karfák akkor tudnak hasznosak lenni, ha gyerekünk szeret a székre kuporodva belemélyedni könyveibe.

Fontosak a kiegészítők!

Minden íróasztalhoz dukál egy jó fényforrás. Ahogy azt már említettük, az asztalt eleve egy ablak közelébe érdemes elhelyezni, de a nap sem süt mindig. A lámpa ezért legyen viszonylag erős, fókuszált fényű, állítható nyakkal. Úgy helyezzük el, hogy a gyerek írásra használt kezével szemközti oldalról világítsa meg az asztalt, így a kicsi keze nem vet árnyékot az éppen használt füzetre, könyvre.

:

 

A témához kapcsolódó fórumunkban további hasznos ötleteket találnak.

Az íróasztalon kapjon helyet még ceruzatartó, iratpapucs is, hogy minden kéznél lehessen, amire csak szükség van. Az asztal közelében érdemes felszerelni néhány polcot is, olyan magasságba, hogy a gyerek kényelmesen elérhesse őket segítség nélkül. Ezeken kaphatnak helyet azok a könyvek, melyek a tanulást segíthetik, például szótárak, lexikonok.

A tanulósarok bútorainak, kiegészítőinek megvásárlásába vonjuk be az újdonsült iskolást is. Próbáljunk meg kompromisszumokat kötni, azaz olyan darabokat venni, amelyek nemcsak a pénztárcánknak megfelelőek, de tetszenek is leendő gazdájának. Mert a gyerek sokkal szívesebben tanul majd otthon, ha közben olyan tárgyak veszik körül, amelyek a szívéhez is közel állnak.

Ne parancsoljuk az íróasztalhoz!

És mi van akkor, ha az iskolás nem szeret asztalnál tanulni? Természetesen ez sem probléma, hiszen mindannyian másképp tanulunk a leghatékonyabban. Ha a gyerek jobb szeret a kanapéra kucorodni, vagy a szőnyegen elterülve magolni, ám tegye. Csak arra figyeljünk, hogy mindehhez megfelelő fényforrás álljon rendelkezésére. Az ágy felett, a kanapé mellett legyen egy olvasólámpa, a szőnyeghez is oda lehet húzni egy hosszabb zsinórú darabot. Az íráshoz azonban fontos asztalhoz ülni, hiszen itt tud a legkényelmesebb pozícióban, megfelelő távolságra a papírtól elhelyezkedni.

A gyerek tanulási szokásaiba ne szóljunk bele mindenáron. Ha lóbálja a lábát, ha zenét hallgat közben, annak nyilván nyomós oka van. A lényeg úgyis a végeredmény.

2009 augusztus 10. Szilágyi Diána

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás