Iskola

Szakértő: Bizonyítottan nő a tanulók kognitív rugalmassága, magabiztossága egy új, 21. századi, kreatív oktatási módszerrel!

A saját tanulási élményre épülő Tanulás Művészete Program célja, hogy kreatív oktatási módszerei bekerüljenek a hazai pedagógusok eszköztárába. A Magyarországon egyedüli, innovatív oktatási program eredményeiről, annak aktualitásairól Kaderják Anita oktatáskutatót kérdeztük.
(Fotó: Fodor Cini)

 

Jobban tanulnak-e azok a diákok a tanórán, akiknél a tananyag nem csak száraz tényekből és adatokból áll, hanem azokat színes és érdekes játékok, nagymozgások, vidám, együttnevetős, hangosan együttgondolkodós csoportmunka kíséri? A választ mindannyian sejtjük: igen. Bármelyik diák sokkal könnyebben képes ráhangolódni a tananyagra, könnyebben érti és jegyzi meg a tanulnivalót akkor, ha nem csak a padban ülve, a tanár hol érdekes, hol monoton magyarázatát követve igyekszik jegyzetelni, hanem játékosan tanul – legyen szó a Pál utcai fiúkról vagy a földrajzi égtájakról. De hiába vagyunk azzal tisztában, hogy a kreatív osztálytermi munkákat a diákok jobban preferálják, a pedagógusoknak mégsem áll mindig rendelkezésre könnyen bevethető eszköztár erre a fajta tanítási stílusra.

Ezen segít a Tanulás Művészete Program, amely egyike azon kevés kreatív oktatási programoknak hazánkban, amely valóban érdekfeszítően és ötletdúsan, meghatározott módszertan alapján adja át a tudást a diákoknak, kész "csomagot" kínálva a pedagógusoknak.

Művészettel vegyített tanórák – könnyebben tanul a diák?

A Tanulás Művészete Programról már többször beszámoltunk, lényegét tekintve egy több évre visszanyúló, nemzetközi oktatási szervezetekkel közösen végzett kutatási projekt, amely mozgással, játékkal, csoportmunkával egybevont művészeti elemeket visz be az osztálytermi munkába. A nemzetközi kutatás egyrészt arra kereste a választ, hogy mi történik azoknak a diákoknak az agyában, akiknél az iskolai tanulás a művészettel, kultúrával párosul, illetve hogyan alakul a tudásuk, ha kreatív művészeti oktatási módszerekkel találkoznak bármilyen tananyag tanulása során. A Tanulás Művészete program 2023-ban lezárult, és sikeresen vizsgázott. A kutatási eredményeket a szervező Kreatív Tanulásért és Oktatásért Alapítvány (KTOA) szeptemberi záróeseményén mutatta be. A budapesti találkozón a pedagógusszakma színpad közelről győződhetett meg többek között arról, hogy a gyerekek milyen könnyedén és játékosan sajátítják el a sokszor komplex tananyagot.

Kaderják Anita, a Kreatív Tanulásért és Oktatásért Alapítvány oktatáskutatója és munkatársai már gőzerővel dolgoznak a projekt folytatásán, azaz ismertségének növelésén, és az eddigi nemzetközi oktatási partnerszervezetekkel közösen jelenleg az Európai Unió Horizont kutatási pályázati anyagát készítik elő.

– Már korábban is nagy volt a nemzetközi konszenzus arról, hogy a művészetnek és a kreativitásnak nagyobb szerepet kellene játszania az iskolai oktatásban, mert a művészeten és kultúrán keresztül a diákok olyan képességekre tesznek szert, amelyek elengedhetetlenek a világában való helytálláshoz, és a kiteljesedéshez. A Tanulás Művészete program ezt a feltevést mostanra bizonyította – kezdi magyarázatát az oktatáskutató.

Az említett szeptemberi módszertani bemutatón, ahol a Tanulás Művészete program technikáit lehetett a gyakorlatban megismerni, a neves chile-i pszichológus professzor, dr. Ricardo Rosas-Diaz is sok érdekfeszítő tudományos újdonságot ismertetett online előadásában a művészet oktatási módszerek közé történő beemeléséről, és az agyi végrehajtó funkciók fontosságáról. Egyebek közt hangsúlyozta:

   "A végrehajtó funkciók fejlesztésének legjobb módja bármely olyan játék, amelyet szabályok szerint kell játszani, és nagyon fontos, hogy az olyan tevékenységek, mint a zenehallgatás, a művészetek, a tánc szerves részei legyenek az oktatásnak".

Rugalmas gondolkodás, nagyobb önuralom, könnyebb tanulás

– A Tanulás Művészete Program pontosan ezekkel a zenei, művészeti, játékos módszertani elemekkel operál, illetve az agyi végrehajtó funkciók erősítését helyezi előtérbe, amiről Rosas-Díaz professzor is beszél – hívja fel a figyelmet Kaderják Anita. – A több évig folyó kutatásunk eredményei rávilágítottak arra, hogy a végrehajtó funkciók, mint az önuralom, gondolkodásbeli rugalmasság, munkamemória, jelentősen képesek fejlődni a Tanulás Művészete program speciális eszköztárával - mondja.

   Kijelenthető, hogy programunk módszertana fizikai és intellektuális értelemben is hatékonyan képes bevonni a diákokat az osztálytermi munkába, emellett jelentősen fejleszti a diákok kreativitását, valamint a tanuláshoz elengedhetetlen, már említett agyi végrehajtó funkciók működését, végeredményképpen a tanulói teljesítményt fokozza.

A kutatás eredményei erre a linkre kattintva érhetők el.

Kreatív oktatási módszerekre van szükség a 21. században

A Tanulás Művészete Program munkatársainak további célja, hogy a hazai pedagógus-hallgatók már az egyetemi éveik alatt megismerkedhessenek ezzel az ígéretes módszertannal, hogy későbbi munkájuk során át tudják ültetni azt a gyakorlatba, tudják alkalmazni az osztálytermi munkában – mondja.

– Fontos lenne, hogy a Tanulás Művészete eszköztárát minél szélesebb körben tudják hasznosítani a gyerekekkel foglalkozó szakemberek, valamint az is, hogy az ilyen jellegű kreatív oktatási programok, mint a mienk is, fenntarthatók lehessenek, alacsony költségvetésen hatékonyan tudjanak működni. Szeretnénk, ha ez a fajta szemlélet be tudna gyűrűzni a pedagógusképzésbe, akkor tudnánk kijelenteni, hogy egyel közelebb kerültünk az oktatás megújításához. Az oktatás, így a hazai is, akkor tud valóban 21. századi képességeket fejleszteni, ha nem a megkövült módszereket alkalmazzuk minduntalan, hanem merünk kreatívan hozzányúlni a 21. században felmerülő problémákhoz, és együttműködéssel színesebbé, játékosabbá és ezáltal eredményesebbé tud válni – összegezte Kaderják Anita, a Tanulás Művészete program oktatáskutatója.


Fotók a cikkben: Kölöknet / Fodor Cini

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás