A jelenlegi nem napközi, csak gyerekfelügyelet
Az alábbiakban egy a Kölöknet Facebook-oldalán megosztott cikkhez érkező hozzászólást teszünk ismét közre. Hátha elkerülte a figyelmeteket. S mert úgy gondoljuk, értelmes vitára adhat alapot, hiszen olyan sarokköveket emel ki, amelyeken másoknak is megakad a szemük...
Néhány gondolatom lenne. Alul fizetett a pedagógus? Ki nem? Ha mindenki szabotálná a munkát, aki kevesli a fizetését, nem sokan dolgoznánk ebben az országban és nem azért, mert nagyok az igényeink, hanem mert nagyon sokan dolgoznak minimálbérért, ami messze a létminimum alatt van.
Mit vár a szülő az iskolától? Hát nem azt, hogy minél több tudást pumpáljanak a gyerekébe. Inkább lenne kisebb az elvárás, a tanulnivaló, viszont álljon biztos alapokon. A mai gyerekek nem tudnak olvasni, sokaknak probléma az értő olvasás, nem biztosak a matematikai alapműveletekben, nem tudják a szorzótáblát.
Szabadidő? Olyan egy általános iskolás gyereknek sincs már. Nincs játszótér és nincs édes semmittevés. Nagyon kellene pedig.
Ehhez teszem hozzá, hogy jelenleg kötelező a napközi 16 óráig és a gyerekek úgy jönnek haza az iskolából, hogy a házi feladatnak még csak a töredéke sincs kész, nemhogy mind. Az én időmben addig nem mehettünk haza, amíg nem volt kész a lecke és nem tanultunk meg mindent, amit a napközis tanárnak szóban fel kellett mondani. Napközi pedig fél hatig volt!! A jelenlegi nem napközi, csak gyerekfelügyelet.
Én nevelem a gyerekem otthon (és tényleg nevelem), de akkor az iskola oktasson és segítsen házi feladatot írni és ne tőlem várja, hogy otthon én magyarázzam el a tananyagot, amiről egyébként fogalmam sincs, hogy manapság milyen logika mentén oktatják.
Végül, de nem utolsó sorban. Minden szaktanár azt gondolja, csak az ő tantárgya létezik és egy tantárgy vonatkozásában is mennyiségében olyan elvárásai vannak, hogy elképesztő és súrolja a teljesíthetőség határait. A gyerek pedig 3-4-5 tantárgyból kell(ene) hogy készüljön másnapra, írásbeli töménytelen mennyiségben, plusz még a tanulnivaló. Nekem anno még szorgalmi feladatra is volt időm. A fiammal tegnap este is abbahagytuk háromnegyed tízkor a tanulást, de sajnos nem értünk a végére. Ötödikes!
Non plus utra... az idegen nyelv tanítása súlyos kívánnivalót hagy maga után. Mennyiségi tanítás folyik, szódolgozatok és írásbeli számonkérés tömkelege, a gyerekek meg nem tudnak megszólalni és szívből gyűlölik az egészet. Én nem így tanultam nyelvet a szocializmusban és most nem orosz nyelvtanulásról beszélek, hanem a tanterv szerinti angolról. Általános iskola harmadik osztályában kezdtem tanulni, és kis túlzással egy betűt le nem írtunk, de szóban verhetetlenek voltunk. Később megtanultuk leírni. Az anyanyelvét sem leírni tanulja meg először az emberfia.
Ezzel mindenki tisztában van, mégsem történik 40 éve semmilyen pozitív változás, sőt...
A rendszer alapjaiban rossz, egy lelkiismeretes pedagógus ezen csak nagyon kismértékben tud enyhíteni, ha nem a tantárgy , hanem a gyerekek oktatás a fontosabb neki.
Mindenki gondolja végig:pl.7.osztályban Himnusz tanulása...memoriterek, alapfogalmak stb.több oldalas leckék, amit el sem tudnak olvasni 1/2 óra alatt sem??!! Miről beszélünk?Kedves szülők! Ne akarjanak már mindent az iskola nyakába varrni!!!!!!!!!!!!!!!
Valóban megőrizzük a gyerekeket és valóban nem jut idő a személyenkénti kikérdezésre, sőt, előfordul, hogy hazaviszi a gyermek a leckét, mert olyan fáradtak délutánra, hogy a többszöri magyarázat sem segíti a munkáját. Tovább bent tartani őket gyerekkínzás lenne. Így is épp elég gyerek van az iskolában 6:45-től és marad az esti ügyeletre is 17 óráig...