Iskola

BTMN? FELMENTÉS?

Törvénytervezet az oktatásról… Hááát… A biztosíték lett leverve az agyukban és teljes sötétség van? A gyógypedagógus kérdésbe nem igazán tudok beleszólni, hogy tud-e rajzot oktatni egy nem gyógypedagógus végzettséggel rendelkező? Hát ez nekem is kérdés, sok olyan szakemberrel találkozok, aki képes rá, mert van ehhez tehetsége, vénája, s persze sokkal, akinek meg nincs, s erőből tolja, bár van végzettsége.

Kicsit érzem belőle, a fentről érkező “nekik az is jó” elvet… Ugyanakkor azt is tudom, hogy mit jelent, ha nincs tanítóm, angol tanárom, s valahogyan meg kell oldanom, akkor szinte bármi jobb annál, minthogy nem történik velük abban az órában semmi….. Szóval erről nem tudom azt eldönteni, hogy ez segítség vagy nem segítség, jó-e vagy nem jó. Biztosan vannak érvek és ellenérvek, de nem vagyok szakember..

Na, de ahhoz már mégis csak konyítok valamit, hogy mi történik a felmentésekkel. Annak ugye mondhatom, hogy fogalma sincs róla mit jelent tanulási nehézséggel küzdeni, aki ezt kitalálta. A BTMN-s tanuló nem ugyanolyan diszlexiás, mint az SNI-s? Egyszer már lesöpörtük őket az asztalról, amikor nem kaptak az iskolák külön fejkvótát a BTMN-re csak az SNi-re. Most akkor rúgunk beléjük még egyet? Nem kaphatná meg, ami esetleg könnyítés lenn? Mondjuk ezzel el tudná végezni az általános iskolát, nem járná hatszor az ötödiket vagy csak esélyt kapna az is, akinek egy területen van nehézsége. Attól még, hogy valaki diszkalkuliás, lehet pl. a magyar nyelv doktora.

Tények:

  1. Tény hogy  a szakszolgálat szakemberei megvizsgálják a gyereket, javaslatot tesznek a felmentésre, a szülő kérelmezi, az iskola vezetője engedélyezi. Bármikor visszavonható. A szakember állapítja meg, nem az iskola.
  2. Tény, hogy sokan úgy értelmezik, hogy nem kell tanulni azt a tantárgyat. Ez nem ezt jelenti. Azt jelenti, hogy tanulja azt a tantárgyat, de nem kap rá jegyet, szöveges értékelést, minősítést.
  3. Tény, hogy nagyon sokan kérik a felmentést az érettségi előtt, mert akkor magyarból nem nézik a helyesírást vagy nem kell matematikából érettségiznie.
  4. Tény, hogy a felmentés sokszor nem segíti, hanem hátráltatja a fejlesztést, mert az órán ott ül és nem csinál semmit, felmentve magát a tanulás alól.

DE

  1.  Mi történik, ha nincs felmentése? Mindig évet fog ismételni, mert nem tudja elérni a kettest?
  2. Ha egyébként irodalomból jó, mert van érzéke hozzá, de alaki diszgráfiája van (nem tud rendesen írni), akkor majd megbukik irodalomból, mert nem tud írni?
  3. Kényszerítjük valamire, amit egyébként képtelen, mert nem tudja, mert hiányzik valami, mert egyszerűen tanulási nehézsége van.
  4. Ha a szakszolgálat nem adhatja meg ezt a javaslatot, akkor sokkal több gyerek lesz SNI státuszú, ami azt jelenti, hogy még több gyógypedagógus kell. Hopp, s a kígyó a saját farkába jó nagyot harapott!
  5. A szakember a szakszolgálatnál nem,de a szakértőinél meg tudja mondani. Ugyanaz a végzettségű szakember ül mindkét asztalnál. Mindkettő gyógypedagógus. Akkor ő megmondhatja, ő meg nem? Vagy a gyerekkel van baj? Ha nem organikus, fejlődési problémája van, hanem másból ered a problémája, akkor nem diszlexiás vagy diszkalkuliás? Az nem egy olyan fogalom, ami egzakt? Olvasási nehézsége van, a terápia szempontjából nem, de a diagnózis szempontjából másodlagos, hogy miből ered.  Ha szemüveget kell hordanom, akkor szemüveget kell hordanom, a hordás szempontjából nem fontos, hogy eleve így születtem vagy 10 évesen romlott el a szemem.

A cikk további folytatása itt: https://aranycipello.com

2017 május 14. Kovács Nico

 
Címkék: iskola

Kölöknet hozzászólás

aláírás