Iskola

Rájöttek, mi támogatja a gyermekek nyelvi és olvasási készségét

Nem kell valami igen bonyolult dologra gondolni: egy friss amerikai kutatás szerint a zene- vagy énektanulás javíthat a hátrányos helyzetű gyermekek nyelvi és olvasási készségén.

Miután kilenc- és tízéves gyermekek egy évig tanultak zenét, sikerült szinten tartani az olvasási eredményeiket, a zenét nem tanuló csoporté azonban visszaesett. Zeneórákon részt vevő diákok egy másik csoportja jobbnak bizonyult a hangok felismerésében és a nyelv megértésében - tudósított a BBC hírportálja az amerikai Northwestern Egyetem kutatásáról.

Nina Kraus kutató vezetésével több száz, Chicago és Los Angeles elszegényedett lakónegyedeiből származó diákot vontak be a vizsgálatba. Kraus korábbi kutatásai felhívták a figyelmet arra, hogy a zenetanulás az idegműködés serkentésével javíthatja a gyermekek iskolai összpontosítását és memóriáját. A kutatások azonban nagyrészt arra irányultak, hogyan segít a zenetanulás a viszonylag jómódú diákoknak.

A friss tanulmányban Kraus azt mutatta ki, hogy 

heti öt vagy több zeneóra megakadályozza az olvasási teljesítmény romlását,

ami általában a szegényebb gyermekeknél tapasztalható.

Egy másik, tizenévesekből álló, Chicago szegények lakta negyedéből származó csoport minden tanítási napon zenekari vagy énekkari próbán vett részt. A kutatók megvizsgálták agyhullámaikat, mert látni akarták, hogyan reagálnak a beszédhangokra. Két év zenei nevelés után az eredmények azt mutatták, a muzsikával nem foglalkozó kontrollcsoporthoz képest a zenélők gyorsabban és pontosabban különböztették meg a hangokat, különösen akkor, ha háttérzaj is nehezítette a dolgukat.

Kraus szerint vizsgálatuk megmutatta, a zenének kedvező hatása lehet az agyműködésre, és segítheti a tanulást, ám ez időigényes. 

"A kutatás arra is utalt, hogy a szegényes környezetben felnövő gyermekek agyműködése eltér, mert a körülmények befolyásolják a tanulási képességeiket. A gazdagabb családok gyermekei jobb tanulók, mint az alacsonyabb jövedelmű szülőké, és mi azt találtuk, hogy a zenei képzés úgy módosíthat az idegrendszer működésén, hogy jobban teljesítsenek az iskolában, és segíthet kiegyenlíteni az eltérő háttér okozta különbségeket" - magyarázta.

2014 augusztus 13. MTI, Kölöknet

 
 
Kölöknet hozzászólások  
(10 hozzászólás) 
2014 november 10.
Marcsi
https://www.youtube.com/watch?v=Cz_-AmIW5I0

Elég szomorú, hogy Kodály országában sutbavágják a módszereit.
2014 augusztus 28.
Zita
A Kodály-módszert mindenütt a világon elismerik, alkalmazzák, csak Magyarországon nem becsülik igazán. No comment!
2014 augusztus 27.
N.Ildikó
Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy a tíz kisérleti iskola egyikébe járhattam. Nem lettem zenetanár, csak egy zenét értő, kedvelő, operában járó ember. Az egész életemre meghatározó élményt jelentett a Kodály módszer. A mai napig bármit le tudok szólmizálni, kottázni és furulyázni.
Mindhárom gyerekemet ének-zenei iskolába írhattam, sajnos őket nem Kodály módszerével tanították. Talán egyszer nálunk is újra fel lesz fedezve /mint a spanyolviasz/ a rendkívüli módszer, amit a japánok azóta is használnak. :)
Összes hozzászólás (10) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás

A Kölöknet kiadója a Netvestor Kft. © Minden jog fenntartva