Iskola

Mi volt ma az iskolában? Semmi… 30 ötlet arra, hogyan kérdezzünk jobban

Generációkon átívelő, nem túl hatékony információcsere a címben idézett dialógus. Ha valóban érdekel minket, mi történt a suliban, kerüljük ki a sztereotip mondatokat, és meglehet, értékelhető választ is kapunk érdeklődésünkre.

Először is magunkat kérdezzük meg: valóban érdekel minket a válasz? Nem csak kötelességtudatból érdeklődünk? A gyerekre figyelünk, amikor kimondjuk a mondatot, vagy egészen máshol vagyunk? Ha rá figyelünk, valóban azt akarjuk hallani, ami történt, vagy azt, ami megnyugtat minket?

Ha az előbbi, akkor van néhány ötletünk arra, hogy a szülő-gyerek kommunikációs zsákutcát miként kerülhetjük el – csak gondolatindítónak szánjuk ezt a 30 mondatot.

1.      Mi volt ma a legjobb/legrosszabb dolog, ami az iskolában történt?

2.      Mondd el, mi nevettetett ma meg, hadd legyen nekem is jobb kedvem!

3.      Ha választhatnál, ki mellé ülnél az osztályban? Ki mellé nem, és miért?

4.      Melyik a legkúlabb hely a suliban?

5.      Mi volt a legfurább dolog, amit ma hallottál?

6.      Ha este felhívnám az osztályfőnöködet, mit mondana rólad?

7.      Segítettél ma valakinek – bármiben?

8.      Miben és hogyan segített neked valaki, amikor szükséged volt rá?

9.      Mondj egy dolgot, amit ma megtanultál!

10.  Mi volt a mai nap legboldogabb pillanata?

11.  Volt, hogy unatkoztál ma?

12.  Van olyan gyerek, akivel még sosem játszottál a szünetben, pedig jó lenne?

13.  Mesélj valami jót, ami ma veled történt!

14.  Melyik szót használta a legtöbbet ma a tanító néni?

15.  Mit gondolsz, kitől lehet a legtöbbet/legkevesebbet tanulni az iskolában?

16.  Ki az az osztályban, aki ma a legkedvesebb volt veled?

17.  Akadt ma olyan, aki megbántott?

18.  Van valami, amit utólag sajnálsz, hogy mondtad/tetted?

19.  Ha beszállna egy űrhajó az osztályotokba, mit szeretnél, melyik órán történjen?

20.  Melyik a kedvenc helyed a szünetben?

21.  Ki az osztályotokban a legviccesebb gyerek? Mit gondolsz, mitől az?

22.  Ha megtehetnéd, mit változtatnál az osztályon: kit hívnál át máshonnan, s kitől búcsúznál el szívesen?

23.  Idézz fel 5 olyan pillanatot, amikor a ceruzádat a kezedbe vetted!

24.  Rajzoltatok ma? Szívesen tetted, vagy inkább mást rajzoltál volna?

25.  Ha te oszthatnád az éttermeknek az elismerést, a menza hány csillagot kapott volna az ötből?

26.  Ha egyetlen fotót kellene bekeretezni a mai napról, mikor fényképeztél volna és mit?

27.  Ha sportversenyen indulnátok, kit vinnél magaddal, ha te lennél a csapatkapitány?

28.  Az osztályból kit hívnál meg a születésnapodra?

29.  Van valami, ami annyira jó az iskolában, hogy itthon is jó lenne megtenni?

30.  Ha te lennél az iskolaigazgató, mit változtatnál meg a suliban?


Szívesen vesszük, ha megosztjátok velünk egyéb ötleteiteket, és azt is, hogy melyik vált be – mert nem biztos, hogy mindegyik működik.

A Simple Simon Company cikke nyomán

 
Címkék: iskola
Kölöknet hozzászólások  
(14 hozzászólás) 
2017 március 14.
Futó Péter
Kipróbálom!
2015 március 22.
apuka35
Ez tényleg segít bárkin?
Borzalmas...
2015 március 21.
Heniii
legkúlabb.... hat ez nagyon kegyetlen. Nincs ra magyar szo? Szerintem van...
2015 március 18.
Papu
...ha nem tudsz a gyermekeddel beszélgetni,tanuld meg ezt a pár ostoba kérdést és le van tudva a szülői kötelesség...beszélgess és majd minden kiderül...te szeretnéd ha faggatna valaki amikor hazamész?
2015 március 16.
huk
Tanító bácsi ! Te hülye gyerek... :-)
2015 március 15.
Duhaj
A 6. kérdést én sem tenném fel. Fenyegető hangulata van. Inkább olyat, hogy az osztályfőnök hogy érezte magát ma, és ha a gyerek(!) felhívná, szerinte mit mesélne neki. Ebből az is kiderül, hogy a gyerek mennyire tartja őszintének az osztályfőnökét. Mondjuk mindezt úgy írom, hogy még csak diákként van iskolai tapasztalatom.
2015 március 15.
Tanító bácsi
Szerintem ez egy baromság!
2015 március 14.
Márta
Én meg szoktam kérdezni, h kivel játszott a szünetben, mit játszottak, min nevetett. Ha volt néptánc órán, megkérem, mutassa meg, milyen lépést tanult. Eleinte nem mondott sok mindent, de mostanában magától is mesél. :)
2015 március 13.
Orsi
Példamutatás. Elmesélem a saját napomat, így tudja, mire vagyok kíváncsi. Utána Ő is elmeséli. Sokszor nem értik, miért kérdezzük, mi volt a suliban :)
2014 szeptember 07.
Tanító néni
Természetesen, ezek a kérdések csak tippek, válogatni lehet belőlük a gyerek korának, adottságának, érdeklődésének megfelelően. Sajnos a gyakorlat az, hogy a gyerek a sérelmeit hamarabb közli otthon, mint azt, hogy mennyit okosodott. Lehet, hogy azért, mert erre a szülők jobban odafigyelnek, hamarabb reagálnak? Olykor talán megpróbálnak intézkedni is. Higgyék el, sok múlik azon, hogyan készítjük fel a gyermeket az iskolára! A tanító néni a pótanyuka...és mindenben próbál a gyermek segítségére lenni. A gyermekét kísérő szülőre mindig van pár percem, ha szükségét érzi.Így képben van a suliban történő dolgokról. Én sohasem járatom le a szülőt a gyermek előtt. De ezt viszont is elvárom, elvárnám. Mindketten ugyanazt akarjuk, nem? Embert faragni a kis csemetéből. :)
2014 szeptember 05.
Zopole
Nekem a 6. kerdes kicsit olyan, mintha nem biznek a gyerekemben...
2014 szeptember 04.
Anita
Annyi inger éri őket, hogy arra sem emlékeznek, hogy mi volt az ebéd............én hagyom, hadd mondja a magáét.....aztán kérdezek. Ami pedig a legfontosabb, hogy a szülő igenis figyeljen a gyerekére és érdekelje amit mond, ha már egyszer megszülte.
2014 szeptember 04.
szilvia
elolvastam a cikket és gondoltam kipróbálom ,a válasz az első ilyen -szokatlan- kérdésre a harmadikos fiam álltal :miért kérdezel ilyet én nem csináltam semmit ... de a harmadiknal már feloldódott és nem jó és semmi volt a válasz ,ajánlom,mindig van mit tanulnunk a gyerekekről...
2014 szeptember 02.
Szőke Sarolta
Nekem az a tapasztalatom, hogy még néhány óra eseményeit se tudják igazán elmesélni, vagy ha igen, akkor se egyből, hanem később jut eszükbe. Tanárként nekem is az volt a bajom, hogy olyan sok inger ért, hogy nem is volt időm elgondolkozni, ezt most jó volt vagy másképp kellett volna csinálni...Tény, ha napi 8 órát van a gyerek az iskolában, a szülő számára nagyrészt ismeretlen közösségben, ez nehezen kontrollálható. A "társasági élet" nagyrészt a szünetben zajlik, hisz órán nem szabad beszélgetni, ugyanakkor ekkor a legkisebb a tanári felügyelet. Ezek a kérdések persze jobbak, mint mindig ugyanaz a kérdés...
Összes hozzászólás (14) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás

XGyerünk, anyukám! - Teakiadó