IskolaPedagógusAlternatív oktatás

Az alternatív vitarendezés szakiskolai projektje

Szerdahelyi Emőke, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa, a projekt vezetője Sárközi Gabriellával, az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat vezetőjével közösen mutatta be az alternatív vitarendezés lényegét és a módszer iskolai adaptációjára kidolgozott szakiskolai programot.

Bemutatójában Szerdahelyi Emőke nagy hangsúlyt helyezett a resztoratív (kárhelyreállító) konfliktuskezelés jelentőségére az iskolai konfliktushelyzetek kezelésében, és példákkal bizonyította a fegyelmi eljárásba épített egyeztető eljárás nevelő erejét, a közösségre gyakorolt pozitív hatását.

A résztvevők előtt meggyőző erővel bontakozott ki a kép, hogy ez a hatékony módszer az arra nyitott érdeklődők számára az OFI által kínált moduláris képzési rendszerben valóban megtanulható, és külön vonzóvá teszi a programot, hogy az alkalmazáshoz a programban részt vevő iskolák az adaptációhoz további szakmai segítséget is kapnak.

Bár a projekt jelenleg csak a leghátrányosabb helyzetű régiókban – Észak-Magyarországon, Dél-Alföldön és Dél-Dunántúlon – működik, a sikerességre való tekintettel tervezik országos kiterjesztését, hogy minden érdeklődő pedagógus hozzájusson az ingyenes képzési lehetőséghez.

Addig is nagyon fontos információ, hogy az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat ingyenesen áll az őket megkeresők rendelkezésére. A Szolgálat munkatársai a helyszínre utaznak, hogy mediációval vagy resztoratív megbeszéléssel segítsék a vitában álló feleket a megegyezésben, illetve a megbékélésben.

Jó volt hallani, hogyan talált egy közösség megoldást az iskolabezárás súlyos érzelmeket kiváltó problémájára, hogyan sikerült a mediációban egymást meghallani, megérteni és a rejtett erőforrásokat mozgósítani az iskola megmentése érdekében.

Ez, és még számos további példa sokakat meggyőzött arról, hogy az alternatív vitarendezés megtanulásába és alkalmazásába befektetett idő és erőfeszítés bőségesen megtérül.

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XTeakiadó