Különleges helyzetekFejlődési rendellenességek

A megkésett beszédfejlődésről

Mindnyájan tudjuk, hogy a beszéd nem öröklődik: a korai életévektől kezdődően, a gyermekkoron keresztül a környezettel való érintkezés során sajátítjuk el. Éppen ezért nagyon fontos a helyes szülői beszédpélda, a szeretetteljes családi háttér, a jó anya-gyermek kapcsolat, amely érzelmileg motiválja a gyermeket a beszédre. Ám a legjobb környezeti hatások ellenére is előfordulhatnak nyelvfejlődési zavarok, beszédhibák. A nyelvi zavar enyhébb formája a megkésett beszédfejlődés.

Mikor beszélünk megkésett beszédfejlődésről?

Az anyanyelv elsajátításának üteme nagy eltéréseket mutathat az egyes gyermekek között. Éppen ezért felesleges összehasonlítani a gyerekek fejlődését. Általában akkor beszélünk a beszédindulás késéséről, ha 2,5-3 éves kor után – ép hallás és ép értelem mellett – a gyermek nem beszél.

A lányok és a fiúk beszédfejlődésének indulása különbségeket mutat, a lányoknál már korábban fel kell figyelnünk bizonyos jelekre. Problémára utal, ha a lánygyermek 18 hónaposan, a kisfiú 2 évesen még nem mond szavakat, vagy ha kislányunk 2 éves kora körül, illetve fiunk 2, 5 éves korára nagyjából csak 20 szót használ, vagy már hónapok óta nem növekszik az általa használt szavak száma.

A megkésett beszédfejlődés okai között meg kell említeni az öröklődést, a szülési sérülést, a koraszülöttséget és a különböző fertőző betegségeket, de szerepet játszhatnak környezeti tényezők is, mint az ingerszegény környezet, a testvérsorban elfoglalt hely, és természetesen az a körülmény, ha keveset beszélnek a kisgyermekhez. Minél hamarabb történik meg a megkésett beszédfejlődés felismerése, annál nagyobb eséllyel korrigálható, annál valószínűbb, hogy az elmaradás teljesen vagy jórészt behozható, és a későbbi tanulási kudarcok megelőzhetőek.

Mire érdemes figyelni?

Megkésett beszédfejlődésre utalhat, ha a csecsemő keveset gagyog, gagyogása egyhangú, ha beszédfejlődése megreked az első szavaknál - vagy meg sem indul -, vagy ha egyszerűsíti a szavakat (például csak az első szótagot mondja ki). Intő jel lehet, ha a kisgyermek elhagyja, vagy helytelenül használja a ragokat, képzőket, ha szókincse csak a 3. életév végére kezd lényegesen gyarapodni, s még 4-5 éves korban is szegényes.

Előfordulhat nála tartós pöszeség, dadogás, hadarás is. Jellemző lehet a szótalálási és mondatszerkesztési nehézség, és a későbbiekben is megmutatkozó, nyelvtanilag is helytelen beszéd. Összefügghet a beszédfejlődéssel a mozgás fejlődése is: veszélyeztetett lehet a megkésett beszédfejlődésre az a kisgyermek, akinek a mozgásfejlődésében késés mutatkozik - például másfél évesen kezd el járni -, vagy akinek fejlődéséből egy-egy szakasz - például a mászás - kimarad.

Mi a teendő?

Fontos, hogy minél többet, és lehetőleg minél korábban beszéljünk a gyermekhez, hiszen vizsgálatok bizonyítják, hogy már a magzat is képes az anyai hang más hangoktól való megkülönböztetésére. Meséljünk, mondókázzunk, énekeljünk sokat együtt!

Ne utasítsuk el, hogyha mutogatva közöl valamit, azt a látszatot keltve, mintha nem értenénk őt, mintha csak a szavait lennénk képesek megérteni! Ezzel csökkentjük a kicsi közlési vágyát, és éppen az ellenkezőjét érjük el annak, amire valójában törekszünk.

A közös tevékenykedések közbeni beszélgetések, az általunk kitalált vagy éppen olvasott mesék pótolhatatlanok. Nem szerencsés a tévére bízni a gyerekek nyelvi fejlesztését, de ha már a televízió elé ültetjük őket, jól válogassuk meg, hogy milyen mesét nézhet és mennyi ideig a tévében – hiszen abból, hogy a képek lekötik a figyelmét, még nem következik az, hogy érti is a műsort.

Ha aggódunk a gyermek beszédfejlődésének elmaradása miatt, keressünk fel olyan logopédust, aki 3 év alatti gyermekek beszédindításával is foglalkozik, vagy korai fejlesztéssel foglalkozó intézményt, korai fejlesztő központot, ahol a megfelelő segítséget megadják. Elvileg a Nevelési Tanácsadókban, a pedagógiai szakszolgálatok logopédiai intézményegységeiben, illetve a logopédiai szakszolgálatoknál 3 éves kor felett végzik csak a gyerekek ellátását, de azokon a területeken, ahol nincs más ellátási forma és van az intézményben megfelelően képzett szakember, fiatalabb gyerekek terápiás ellátását is felvállalják.

 
 
Kölöknet hozzászólások  
(22 hozzászólás) 
2017 április 25.
COCH AVENUE
Szia engem is érdekelne hogy működik ez az egész! Előre is Köszönöm
2017 március 04.
Beatrix
Sziasztok!

Az én kisfiam 2éves múlt, és nagyon aggódom hogy nem igazán beszél...állandóan jár a szája de a saját kis nyelvén 10szót mond kb ami érthető de ennyi...mutogatva fejezi ki magát leginkább. kicsit félek és aggódom hogy ez kesöbb ne hasson a fejlődésére illetve a tanulás nehézkessen fog e menni neki. Tudtok valamit tanácsolni?
Köszönöm.
2017 február 13.
Nagymami
Kérdésem lenne Évihez, hogy milyen gyakorlatokat végeztetek pontosan. Örülnék, ha leírnád ezeket, ezek sorrendjét időtartamát.
Összes hozzászólás (22) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás