Különleges helyzetekFejlődési rendellenességek

A megkésett beszédfejlődésről

Mindnyájan tudjuk, hogy a beszéd nem öröklődik: a korai életévektől kezdődően, a gyermekkoron keresztül a környezettel való érintkezés során sajátítjuk el. Éppen ezért nagyon fontos a helyes szülői beszédpélda, a szeretetteljes családi háttér, a jó anya-gyermek kapcsolat, amely érzelmileg motiválja a gyermeket a beszédre. Ám a legjobb környezeti hatások ellenére is előfordulhatnak nyelvfejlődési zavarok, beszédhibák. A nyelvi zavar enyhébb formája a megkésett beszédfejlődés.

Mikor beszélünk megkésett beszédfejlődésről?

Az anyanyelv elsajátításának üteme nagy eltéréseket mutathat az egyes gyermekek között. Éppen ezért felesleges összehasonlítani a gyerekek fejlődését. Általában akkor beszélünk a beszédindulás késéséről, ha 2,5-3 éves kor után – ép hallás és ép értelem mellett – a gyermek nem beszél.

A lányok és a fiúk beszédfejlődésének indulása különbségeket mutat, a lányoknál már korábban fel kell figyelnünk bizonyos jelekre. Problémára utal, ha a lánygyermek 18 hónaposan, a kisfiú 2 évesen még nem mond szavakat, vagy ha kislányunk 2 éves kora körül, illetve fiunk 2, 5 éves korára nagyjából csak 20 szót használ, vagy már hónapok óta nem növekszik az általa használt szavak száma.

A megkésett beszédfejlődés okai között meg kell említeni az öröklődést, a szülési sérülést, a koraszülöttséget és a különböző fertőző betegségeket, de szerepet játszhatnak környezeti tényezők is, mint az ingerszegény környezet, a testvérsorban elfoglalt hely, és természetesen az a körülmény, ha keveset beszélnek a kisgyermekhez. Minél hamarabb történik meg a megkésett beszédfejlődés felismerése, annál nagyobb eséllyel korrigálható, annál valószínűbb, hogy az elmaradás teljesen vagy jórészt behozható, és a későbbi tanulási kudarcok megelőzhetőek.

Mire érdemes figyelni?

Megkésett beszédfejlődésre utalhat, ha a csecsemő keveset gagyog, gagyogása egyhangú, ha beszédfejlődése megreked az első szavaknál - vagy meg sem indul -, vagy ha egyszerűsíti a szavakat (például csak az első szótagot mondja ki). Intő jel lehet, ha a kisgyermek elhagyja, vagy helytelenül használja a ragokat, képzőket, ha szókincse csak a 3. életév végére kezd lényegesen gyarapodni, s még 4-5 éves korban is szegényes.

Előfordulhat nála tartós pöszeség, dadogás, hadarás is. Jellemző lehet a szótalálási és mondatszerkesztési nehézség, és a későbbiekben is megmutatkozó, nyelvtanilag is helytelen beszéd. Összefügghet a beszédfejlődéssel a mozgás fejlődése is: veszélyeztetett lehet a megkésett beszédfejlődésre az a kisgyermek, akinek a mozgásfejlődésében késés mutatkozik - például másfél évesen kezd el járni -, vagy akinek fejlődéséből egy-egy szakasz - például a mászás - kimarad.

Mi a teendő?

Fontos, hogy minél többet, és lehetőleg minél korábban beszéljünk a gyermekhez, hiszen vizsgálatok bizonyítják, hogy már a magzat is képes az anyai hang más hangoktól való megkülönböztetésére. Meséljünk, mondókázzunk, énekeljünk sokat együtt!

Ne utasítsuk el, hogyha mutogatva közöl valamit, azt a látszatot keltve, mintha nem értenénk őt, mintha csak a szavait lennénk képesek megérteni! Ezzel csökkentjük a kicsi közlési vágyát, és éppen az ellenkezőjét érjük el annak, amire valójában törekszünk.

A közös tevékenykedések közbeni beszélgetések, az általunk kitalált vagy éppen olvasott mesék pótolhatatlanok. Nem szerencsés a tévére bízni a gyerekek nyelvi fejlesztését, de ha már a televízió elé ültetjük őket, jól válogassuk meg, hogy milyen mesét nézhet és mennyi ideig a tévében – hiszen abból, hogy a képek lekötik a figyelmét, még nem következik az, hogy érti is a műsort.

Ha aggódunk a gyermek beszédfejlődésének elmaradása miatt, keressünk fel olyan logopédust, aki 3 év alatti gyermekek beszédindításával is foglalkozik, vagy korai fejlesztéssel foglalkozó intézményt, korai fejlesztő központot, ahol a megfelelő segítséget megadják. Elvileg a Nevelési Tanácsadókban, a pedagógiai szakszolgálatok logopédiai intézményegységeiben, illetve a logopédiai szakszolgálatoknál 3 éves kor felett végzik csak a gyerekek ellátását, de azokon a területeken, ahol nincs más ellátási forma és van az intézményben megfelelően képzett szakember, fiatalabb gyerekek terápiás ellátását is felvállalják.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás