ÓvodaAlternatív óvoda

Alternatív pedagógiák

A Freinet-pedagógiáról

A Freinet pedagógia Celestin Freinet francia reformpedagógus gyakorlatában született az 1920-as évek végén, és napjainkra nemzetközi mozgalommá nőtte ki magát. Ma a világ számos országában meghonosodott, élő gyakorlat ez a sajátos ötvözetű pedagógia. Hazánkban is népszerű és elismert; számos óvodában és több általános iskolában is adaptálták.

A Freinet-pedagógia alapelvei természetesek és egyszerűek. Olyan gondolatokat tartalmaznak, mint például

  • a gyermek jogainak és szükségleteinek tiszteletben tartása,
  • a természet- és életközeliség,
  • a nyitottság,
  • támaszkodás a közösség segítő erejére,
  • a tevékenység által történő tapasztalatgyűjtés, ismeretnyújtás és képességfejlesztés,
  • az egyéni érdeklődés és fejlődési ütem tiszteletben tartása,
  • a tevékenység önálló megválasztásának lehetősége,
  • a szabad alkotás élményének feldolgozása, az önkifejezés szabadsága.

A fejlesztés legfontosabb közegének magát az életet tekinti, vagyis a gyereket körülvevő kezdetben szűkebb, s idővel egyre táguló közvetlen társadalmi, természeti és épített környezetet. Mindent ezen keresztül és ebben ismer meg, s ebben talál rá az őt érdeklő újabb és újabb kihívásokra.

Freinet francia reformpedagógus tanítóként dolgozta ki programját. A nevelésről, fejlődésről, fejlesztésről vallott nézetei azonban minden életkorra „lefordíthatóak” és érvényesek. Egy olyan, valóban nyitott rendszert hozott létre, mely alkalmazkodni tud a változásokhoz, az elvárásokhoz, magához az élethez. Az „egyszeri és megismételhetetlen” embert helyezte a központba, aki önálló egyéniségként eltérő tulajdonságokkal, képességekkel, fejlődési ritmussal, érdeklődéssel rendelkezik, és akit segíteni és támogatni kell abban, hogy kiteljesíthesse önmagát.

A Freinet pedagógiáról, illetve hazai tapasztalatairól tájékozódni lehet a Magyarországi Freinet Egyesület honlapján tájékozódhatnak. 

2008 április 23. Karczewicz Ágnes

 
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás