A képességszintek
A feladatok összeállítására alkalmazott tesztelméleti modell (IRT), lehetővé teszi, hogy az egyes feladatokat tartalmi jellemzőik és nehézségi szintjük szerint előre kalibrálják. Így egyrészt az előre kalibrált feladatokat tartalmazó „feladatbankból” – a tartalmi keretnek megfelelően – egyenértékű de különböző feladatokat tartalmazó teszteket lehet előállítani. Másrészt az egyes feladatok, feladatcsoportok megoldása alapján valószínűsíteni lehet, hogy az, aki az adott feladatokat megoldja, milyen más feladatok megoldására lehet képes.
A kalibrált teszten elért pontszámok alapján képességszinteket valószínűsítenek, amelyek szövegesen is leírhatók. A PISA 2009-es olvasási skála 7 szintet különböztet meg (a korábbi 5 helyett). A PISA 2009 képességszintjeinek megfelelő alsó ponthatárokat az 1. táblázat szemlélteti.
PISA 2009 olvasás skála képességszintjei és a magyar tanulók, illetve az OECD népesség aránya az egyes képességszintekent
Ha szeretné nagyobb méretben is megtekinteni, kattintson az ábrára!