Szülő- és gyereknevelés

„Az agyat gépek fogják felváltani, de a gépek sohasem fogják helyettesíteni a szívet” – mondja Jack Ma.

Most amikor mindenki a neten lóg, vesszük észre, mennyire fontosak az emberi offline kapcsolatok. Az oktatásról vallott nézeteink is forradalmian változhatnak, éppen ezért érdekes lehet, hogy miket is mondott egy sikeres kínai üzletember erről a kérdésről még a járvány kitörése előtt. Az OECD 2019. december 3-4-én mutatta be a legújabb PISA eredményeket. Ezen az eseményen több neves meghívott is volt, egyikük Jack Ma, a kínai Alibaba cég nemrég visszavonult cégvezetője, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a sikerességhez háromféle intelligencia szükséges: IQ, azaz kognitív intelligencia vagy értelmesség, EQ, azaz érzelmi intelligencia és LQ, azaz a szeretet (love) intelligenciája. Miután a kisgyermekkorban alakul ki a gyermekek alapvető készségrendszere és értékrendje, ezért Jack Ma szerint a közoktatási reformok során a kisgyermekkori nevelésbe és az alapfokú oktatásra kellene a legnagyobb hangsúlyt helyezni. Vagyis többet kellene befektetni az iskoláskor előtti nevelésbe és az alapfokú oktatásba, mint az egyetemi oktatásba.

 

„Az agyat gépek fogják felváltani, de a gépek sohasem fogják helyettesíteni a szívet” – mondja Jack Ma.
Photo: Alibaba founder Jack Ma.  Ruben Sprich/Reuters

Jack Ma a kínai e-kereskedelem Alibaba nevű óriáscégének egyik alapítója és korábbi cégvezetője, Kína egyik leggazdagabb embere, karizmatikus vezető. Jack Ma 2019 szeptemberében vonult vissza, hogy idejét a tanításnak szentelje, ami szerinte korunk társadalmi életének a legfontosabb és leginkább kritikus területe. Aggodalomra ad okot, hogy a világ nagyon gyorsan változik, az oktatás viszont nem.

Jack Ma ezekből a tételekből azonban nem azt a következtetést vonja le, hogy az oktatásnak a tantervben megjelölt ismeretek átadására és számonkérésére kell fókuszálnia, hanem azt, hogy az oktatási rendszereknek a tanulók érzelmi intelligenciáját, szeretetre való képességét kell elsősorban kiművelniük.

Aki sikeres vállalkozó akar lenni, annak nagyon magas EQ-val (érzelmi intelligenciával) kell rendelkeznie – mondja Jack Ma. Ha nem akarsz hamar tönkremenni, meglehetősen magas IQ-ra is szükséged van” – teszi hozzá. De ha azt akarod, hogy tiszteljenek, nem nélkülözheted a szeretet képességét. „Az agyat gépek fogják felváltani, de a gépek sohasem fogják helyettesíteni a szívet”

– mondja Jack Ma.

Bár ez a megállapítás kissé banálisan hangzik, beleillik a párizsi OECD konferencia tematikájába, ahol a világ 15 éveseinek legutóbbi PISA eredményeit hozták nyilvánosságra, és ahol azt vitatták meg, hogy hogyan kellene az iskolákat hagyományos tesztgyárakból olyan helyekké alakítani, ahol a gyerekek nemcsak ismereteket szereznek, hanem önismeretre, empátiára, csapatmunkára és tettrekészségre is nevelik őket.

Andreas Schleicher, az OECD Oktatási Igazgatóságának reformok iránt elkötelezett vezetője megtapsolta Ma „radikális” megközelítését. Az oktatási szakemberek sokat beszélnek arról, hogy átfogó reformra lenne szükség, de a gazdaság vezetői az iskolát többnyire a jövőbeni munkaerő képzését szolgáló intézményként kezelik, és kevésbé tartják fontosnak, hogy sokoldalúan kiművelt emberek kerüljenek ki az iskolákból. Schleicher szerint Ma üzenete rávilágít arra, hogy mi oktatástervezők sokat foglalkozunk azzal, hogy hogyan tápláljuk gyermekeinket – más szóval hogyan neveljük őket –, és túl keveset azzal, hogy mivel tápláljuk őket”.

Jack Ma a gépekről

A jövő iskolájában is mindennek rendelkezésre kell állnia: pedagógusoknak, osztálytermeknek és diákoknak. De a jövő iskolájában nem 40 perces tanórák lesznek, a pedagógusok nem a tudás kizárólagos forrásai lesznek, és fontosabbnak fogják tartani, hogy a diákok helyes kérdéseket tegyenek fel, mint azt, hogy kitalálják a jó választ.

Ha a standardizálásra összpontosítunk, előbb vagy utóbb mindenkit gépekkel helyettesítünk majd.” mondta.

A pedagógusok közül sokan vitatják ezt a megközelítést, azzal érvelnek, hogy az ismereteket nem lenne szabad kiiktatni az oktatásból, és hogy az iskolának tantárgyak oktatására és magas tudásbeli elvárásokra kell összpontosítania.

Ma a pedagógiában „amatőrnek” tekinti magát. De nincs híján a tapasztalatoknak: néhányszor megbukott egyetemi vizsgáin, és végül a pedagógusképzésben kötött ki. Elmondta, hogy az ő egyetemi éveiben azokat, akik a legjobb egyetemeken nem értek el kiváló eredményeket, a tanári pályára irányították.

Ma azonban állítja, hogy a tanítás során fontos leckét kapott, amit középvezetőként igen jól tudott hasznosítani. Az Alibabánál betöltött cégvezetői posztját elsősorban vezetőképző munkakörnek tekintette. „Mindenre a tanítás tanított meg engem”, mondja, és hozzáteszi:

Tedd, amit a jó tanár tesz: „motiváld a diákjaidat, bízz bennük, higgy bennük. Neveld őket önállóságra.”

A jó iskola receptje

Jack Ma megosztotta elképzeléseit arról, hogy miben kellene javítani az iskolákon. Javasolja, hogy a társadalmak az iskoláskor előtti nevelésbe és az alapfokú iskolázásba fektessenek többet, és kevesebbet az egyetemekbe. Az iskolázás kezdetén fordítsanak több gondot a gyermekekre, akkor adjanak többet, amikor a gyermekek értékrendje, alapkészségei kialakulnak, és nem az egyetemi képzés idején, ahová a fiatalok már kialakult értékrenddel érkeznek. “Az óvodának és az alapiskolának óriási lehetőségei vannak a gyermekek formálásában”, mondja, oda kell koncentrálni az anyagi erőfeszítéseket. Ma kiállt a pedagógusok jobb megbecsüléséért is, mint mondta, „ha tiszteljük a pedagógusokat, a tudást és a jövőt tiszteljük.” Emeljük meg a pedagógusok fizetését, és segítsük az iskolaigazgatókat vezetőképzéssel. Legyünk tisztában vele, hogy a pedagógusok jelentős része azért hagyja el a pályát, mert nem szereti az igazgatója vezetési stílusát.

Jack Ma úgy véli, hogy az alapvető teljesítmény-indikátorokkal, magyarán a vizsgákkal is baj van.  Mint mondja, gyakran megkérdezi a diákokat, hogy miért tanulnak olyan keményen. A válasz általában az, hogy bejussanak az egyetemre, és aztán diplomás állást kapjanak. De az Alibabánál, mint mondja, át kell képezni a diplomásokat ahhoz, hogy rendesen el tudják végezni a munkájukat.

„Az egyetem nem garancia arra, hogy állást kap az, aki diplomát kap”, mondja, és hozzáteszi: „Nem azért alkalmazunk az MIT-n vagy a Harvardon (a két legrangosabb amerikai egyetem – Kölöknet megjegyzése) végzetteket, mert nagynevű egyetemeken végeztek, hanem mert azok, akik onnan jönnek „készek egész életükön át tanulni”.  Ahogy szellemesen megjegyezte egyszer, „a diploma amúgy önmagában nem más, mint nyugta a befizetett tandíjról”.

A korszellem hangján szól, amikor arra hívja fel a gyermekek figyelmét, hogy meg kell tanulniuk szembenézni a kudarccal. “Nem várhatod el, hogy mindenki segítsen neked.”, mondja. Meg kell tanulnod, hogy elutasíthatnak, cserben hagyhatnak.” Ami azt illeti, Jack Ma tízszer hiába próbálkozott a Harvard Egyetemre bejutni.

Végül azt is megemlítette, hogy az oktatásnak globális arculatúnak kellene lennie, és jobban kellene összpontosítania a csapatmunkára. (Mint mondta, Kína ebből a szempontból rossz példa: az egyéni sportokban nagy sikereket érnek el, ám a csapatsportokban gyengén szerepelnek.) Az együttműködési képesség fejlesztésére, a csapatszellem kialakítására a csapatsportok, a zeneoktatás, a művészeti nevelés alkalmas. Mint mondja, ő alapított egy iskolát, amelyikben nincs délutáni korrepetálás, viszont van délutáni iskolai sport.

Ma meg van győződve róla, hogy míg az elmúlt évszázadot azok nyerték meg, akik erősebbek voltak, ezt az évszázadot azonban csak bölcsességgel lehet megnyerni. Másként mondva:

az elmúlt évszázadban azzal nyertünk, ha a magunk jóllétéről gondoskodni tudtunk, ezt a századot csak akkor nyerhetjük meg, ha egymás jólléte is fontos számunkra”.

 

Három megszívlelendő tanács végzős diákoknak és a közoktatás tervezőinek

Az első munkahelyed a legfontosabb

"Iskoláid elvégzése után, amikor munkát keresel, tudd, hogy az első munkahelyed a legfontosabb. Nem feltétlenül olyan cég legyen ez, amelyiknek nagy neve van. Jó főnököt kell találnod, aki meg tud tanítani arra, hogy hogyan légy emberséges, hogyan tedd a dolgodat rendesen. Maradj azon a helyen legalább három évig."

A személyes és a szociális kompetenciák elsajátítása életbevágó a jövő szempontjából

"Ha nem változtatunk azon, ahogy most tanítunk, 30 év múlva bajban leszünk. A gyermekeinknek megtanítjuk az elmúlt 200 évben megismert dolgokat, arra azonban nem tanítjuk meg őket, hogy hogyan versenyezzen a gépekkel, amelyek ezen a téren jobbak, mint az ember.

Arra kell megtanítanunk a gyermekeinket, amiben az ember különleges, és amivel a gép sohasem fog utolérni minket: értékekre, bizalomra, önálló gondolkodásra, együttműködésre, mások iránti gondoskodásra – személyes és társas kompetenciákra – sportra, zenére, művészetekre, hogy biztosak lehessünk benne, hogy nem helyettesíthetők, mert tudnak olyasmit, amire a gépek nem képesek.”

A cikk forrása: https://www.weforum.org/agenda/2020/01/jack-ma-alibaba-education-reform/

Fordította: Kádárné Fülöp Judit

Az OECD 2018-as PISA eredményeket bemutató konferenciáján itt hallható a teljes beszéd angolul: https://www.youtube.com/watch?v=5Z98TfXVV-g

 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás