Szülő- és gyereknevelés

Védőnő: A képernyőidő a kisgyerekek alvását, étkezését, mozgásfejlődését is megzavarja

Kislány lefekvés előtt tabletet nézeget

Az offline élmények gyűjtésére buzdítja az iskolásokat az Analóg November kampány.

A digitális ártalmak mérséklésére hívták fel a figyelmet a szakemberek október 6-án, a „Szabadulj ki az életre!” című konferencián. A résztvevők hangsúlyozták: a gyerekek képernyőidejének csökkentése mindannyiunk felelőssége, és ennek sikeréhez a szülők, pedagógusok és gyerekekkel foglalkozó szakemberek együttműködésére van szükség. A konferencia szervezői a folytonos online jelenlét mérséklésére és az offline élményszerzésre egy játékos akció keretében buzdítanák a fiatalokat, így a Szent István Intézet, a Kapcsolj ki! mozgalom, valamint az Out! applikáció fejlesztőcsapatának együttműködésével elindítják a diákokat és iskolai közösségeket célzó Analóg November kampányt. 

Túl sok képernyőhasználat kisgyermekkorban

„Az egészen kicsi gyermekek a szülő, különösen az anya tekintetéből és mimikájából tanulják meg a figyelem irányítását, az érzelemszabályozást és a kapcsolódást. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres, kölcsönös szemkontaktus és az egymásra figyelés” – mondta Kepe Nóra társadalomkutató, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója.
A Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom által szervezett eseményen kiderült:

bár a túlzott képernyőhasználat minden életkorban negatív hatású lehet, a 3 év alatti gyermekek idegrendszeri érését mindenfajta képernyőhasználat negatívan befolyásolja. 

„A kisgyermekkori fejlődésben a szabad mozgás és a játék elsődleges szerepet tölt be. A túl sok ülve, képernyő előtt töltött idő a gyerekek alvási és étkezési ritmusának megváltozásához és a nagymozgások elmaradásához vezet – márpedig mindez a finommotorikus készségek fejlődéséhez is elengedhetetlen” – magyarázta Várfalvi Marianna, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetségének elnöke. 

Digitális eszközök ártalmai kamaszoknál

A digitális eszközök túlzott használata nemcsak az egészen kicsi gyerekekre, de a kamaszokra is rendkívül káros lehet. A még formálódó identitású serdülők esetében a közösségimédia-használat által gerjesztett társas összehasonlítás torzíthatja a tinédzserek önképét, így akár testképzavarhoz, szorongáshoz vezethet, valamint növelheti a függőségek és a szerhasználat kialakulásának kockázatát is. 

Jóval több offline élményre lenne szükség

„A gyermekeket érő digitális ártalmakat csak úgy tudjuk hatékonyan csökkenteni, ha új társadalmi normákat állítunk fel – ehhez szükség van a szülők, pedagógusok és diákok bevonására és összefogására. Célunk, hogy segítsük az online térben töltött idő visszaszorítását, valamint ösztönözzük a gyerekeket az offline időtöltések tartalmas, a testi-lelki egészségüket és szociális fejlődésüket támogató eltöltésére – ezért hirdetjük meg a jövő hónapban az Analóg November nevű kampányunkat, amelyhez reményeink szerint minél több magyarországi általános és középiskola csatlakozik majd” – tette hozzá Máthé Zsuzsa, a Szent István Intézet vezetője, a konferencia házigazdája. 

Analóg Novemberre fel!

A november 3-án induló, közel egy hónapig tartó Analóg November célja, hogy az online jelenlét helyett a gyerekek minél több valós, offline élményt szerezzenek. A kampány során a résztvevők az egyetemisták által fejlesztett Out! mobilalkalmazást használják majd arra, hogy a telefonmentes perceiket regisztrálják, és az így összegyűjtött időt mindenki hozzárendelheti a saját iskolája nevéhez, a legtöbb offline időt gyűjtő oktatási intézmények pedig 3 kategóriában (kistelepülési, városi és fővárosi iskolák) értékes nyereményeket vehet majd át. 

Kölöknet hozzászólás

aláírás