AI a tanulásban

Új képességek a jövőhöz – mire tanítja az AI az iskolás gyerekeket?

Iskolás fiú laptop előtt ül és mosolyogva használja a laptopot.

Egyre több ismerősöm, barátom van, aki már nem rázkódik össze első hallásra a mesterséges intelligenciától (MI/AI), de még mindig sokan idegenkednek tőle, főleg ha arról van szó, hogy a gyerek az iskolában mesterséges intelligenciát használ. „Nem fog megtanulni írni, ha mindent a gép csinál helyette!” vagy „Mi lesz a gondolkodással, ha kattintásra kap kész válaszokat?” Nagyon gyorsan eljutunk odáig, hogy a gépek átveszik az emberek munkáját, és nekünk már nem marad semmi, hova jut ez a világ… 
Verebics Petra aktív pedagógus, közösségfejlesztő, teológus írását ajánljuk, aki tizenöt éve rendelkezik oktatási és oktatásszervezési tapasztalattal, egy éve foglalkozik intenzíven az MI használatával az oktatásban.

Ezek a félelmek érthetők, de csak az érem egyik oldalát mutatják. Mert az MI nem csak elvesz, hanem sokat ad is: olyan készségeket erősít, amelyek a jövőben – sőt, már most is – igazi kincset jelentenek az iskolában, a továbbtanulásban, a munka világában. Nem csak a gyerekünknek, nekünk is.

Az egyik legfontosabb ilyen képesség a kritikai gondolkodás. Aki próbált már mondjuk a ChatGPT-vel létrehozni képet, szöveget, tudja: magabiztosan küldi a megoldást, de néha bizony bakizik. Hat-hét ujj egy emberi kézen, egy kitalált idézet, rossz évszám vagy logikai bukfenc elég ahhoz, hogy a gyerek rájöjjön: nem szentírás, amit a gép mutat vagy mond. Ha megtanulja ellenőrizni a válaszokat, akkor sokkal tudatosabb lesz, mintha csak tankönyvből másolna. És lássuk be: abban a korban, ahol félinformációk és álhírek tömege ömlik ránk, ez a forráskritika életmentő készség.

A másik nagyon fontos terület a kreativitás. Sokan éppen attól félnek, hogy az MI kiöli a gyerekből az alkotókedvet. Pedig pont az ellenkezője történhet: ha inspirációként használja – kér egy kezdőmondatot a fogalmazáshoz, vázlatot egy prezentációhoz vagy ötletet egy rajzhoz –, akkor a gép csak ugródeszka, amin a gyerek elrugaszkodik. A végső mű az ő színeitől, stílusától, élményeitől lesz igazán értékes. Tehát a végleges alkotás nagyon is a sajátja lesz, és sokkal gazdagabb lehet, mintha teljesen a semmiből próbálná összerakni. A kreativitás lényege ugyanis nem az, hogy teljesen „új” születik, hanem hogy a meglévő ötleteket új módon kombináljuk – és ebben az MI hatalmas segítség lehet.

És ne feledkezzünk meg a kommunikációs készségről sem. Az MI ugyanis pontosan úgy válaszol, amilyen pontosan kérdezünk. Ha a gyerek megtanulja világosan megfogalmazni, mit szeretne, például: „Írj rövid összefoglalót nyolcadikos szinten a víz körforgásáról, két ábrázolási ötlettel”, akkor közben a saját nyelvi és gondolkodási képességeit is edzi. Ez a fajta világos, céltudatos kommunikáció az élet minden területén előnyt jelent: egyetemi felvételin, állásinterjún, munkahelyi prezentációban.

Az MI segít a rugalmasság és alkalmazkodóképesség fejlesztésében is. A mai világban évente bukkan fel új platform, új program, új „csodaeszköz”. Ha a gyerek hozzászokik, hogy kipróbál, kísérletezik, tesztel, akkor felnőttként sem ijed meg az újdonságtól. Az MI tehát nem végállomás, hanem egy újabb tanulópálya.

A szülők és pedagógus számára itt a legfontosabb felismerés: a mesterséges intelligencia nem elveszi az önállóságot, hanem új formában fejleszti. A gyerek nem a géphez idomul, hanem a gépen keresztül sajátít el olyan készségeket, amelyekre később bármilyen környezetben szüksége lesz. Ehhez persze kell a szülő bátorító jelenléte, aki nem tiltja, hanem irányítja a folyamatot, és együtt keresi a kérdést: „Mit tanultál ebből, és hogyan tudod a sajátodként használni?”

Ha kicsit mélyebbre ásunk, az MI számos olyan konkrét képességet erősít, amelyeket ma már a nemzetközi oktatási rendszerek is „jövőkészségeknek” neveznek.
Az egyik a problémamegoldás. Amikor a gyerek kérdést tesz fel a gépnek, tulajdonképpen problémát fogalmaz meg. Ha rosszul kérdez, nem lesz jó a válasz – de ebből tanul, és legközelebb ügyesebben fogalmaz. Ez a próbálkozás-hibázás-újrakezdés folyamat megtanítja a komplex helyzetek kezelését. És ha szülőként közben biztatjuk: „Kérj többféle választ, hasonlítsd össze őket!”, akkor valójában több szempontból való gondolkodásra tanítjuk.

A másik a digitális írástudás. Az MI a mai gyerekeknek olyan lesz, mint nekünk annak idején az első számítógép vagy az internet: alapfelszerelés. Ha most tanulják meg a nyelvét és logikáját, felnőttként magabiztosabban boldogulnak majd. És itt jön képbe a közös tanulás ereje: ha szülőként mi is kipróbáljuk az MI-t a saját munkánkhoz, akár ügyetlenkedve is, azzal azt üzenjük: „Én is tanulok, veled együtt.” Ez nemcsak tudást ad, hanem kapcsolatot is erősít.

Sokan nem gondolnák, de az MI a kooperációs készségeket is fejleszti. A gyerek rájön: a program ritkán ad elsőre tökéletes választ, de ha finomítja a kérdést, újra nekifut, akkor egyre jobb eredményt kap. Ez tulajdonképpen olyan, mint bármilyen emberi együttműködés: tisztán kell kommunikálni, nem szabad feladni, és közösen kell jobb megoldást találni.

És végül ott a motiváció. Ki ne hallotta volna már a mondatot: „Ezt úgysem értem meg soha”? Ha ilyenkor az MI egyszerűbben, személyre szabottabban magyarázza el a tananyagot, a gyerek hirtelen közelebb érzi magához. Nem a tanár vagy a szülő szerepe csökken, épp ellenkezőleg: mi segíthetünk abban, hogy a gép válasza csak kiindulópont legyen, amit együtt továbbgondolunk.

Végső soron a mesterséges intelligencia abban segít, hogy a gyerek jövőképes legyen. Nem azért, mert helyette dolgozik, hanem mert megtanítja: hogyan kell kérdezni, hogyan kell mérlegelni, hogyan kell többféle választ összevetni, hogyan kell kritikusan gondolkodni.

Ezek azok a készségek, amelyeket az iskola, a szülő és a gyerek közösen alakít ki. Ha a szülő nyitott és kíváncsi, akkor a mesterséges intelligencia nem ellenség, hanem partner lesz ebben a folyamatban. És így a gyerek nem csak túléli, hanem aktívan alakítja is azt a világot, amelyben felnő majd.