A Z generáció megértése 5 percben
A Z generáció fogja alakítani és formálni a jövő társadalmát. Tekintsük át, milyen jellemzők, értékek és igények jellemzők erre a sokszor félreértett generációra.
Z generációról röviden
- A Z generáció az interneten nőtt fel.
- A Z generációt érdeklik a globális konfliktusok és visszásságok.
- Világos struktúrákat követelnek a munkahelyükön, viszont a magánéletet előnyben részesítik a munkával szemben.
Ki a Z generáció?
A Z generáció azokat a fiatalokat foglalja magába, akik nagyjából 1995-2012 között születtek. A születéskori évszámok nem kőbe vésettek, megközelítéstől és módszertől függően a Z generáció valamivel korábbra vagy későbbre is besorolható. Az X, Y vagy Z generációra való felosztás általában marketing vagy üzleti célcsoportok jellemzésére szolgál, akár munkáltatói arculat, akár marketingterv összeállításához lehet hasznos.
A generációkra való felosztás mögött az a gondolat húzódik meg, hogy az adott korszak történelmi vagy aktuálpolitikai eseményei, a technológiai fejlődés és a korszellem mindenkor hatással van egy adott generáció szocializációjára, ezáltal az azonos időben születettekre közös jellemzők alakulnak ki.
Mi a Z generáció legfőbb jellemzője?
A Z generáció szocializációja során a meghatározó technológiai fejlemény az internet elterjedése volt. Azok, akik 1995-ben vagy később születettek, ők a kezdetektől fogva olyan online szolgáltatások és platformok között találták magukat, mint a Google, a YouTube vagy a Wikipédia. A Z generáció képviselői számítanak tehát az első digitális bennszülötteknek, akik számára a digitális média használata már magától értetődő. Az olyan közösségi médiumok, mint a Facebook és az Instagram szintén nagy szerepet játszottak szocializációjukban.
Ez az internet táptalaján felnövekvő generáció tehát a kommunikációk és az interakciók megteremtéséhez inkább a közösségi médiát részesíti előnyben. Ezzel együtt a közösségi platformok az egyén identitástudatát is befolyásolják, mivel a fiataloknak dönteniük kell az önmegjelenítés, a közösségi platformokon való szereplésük formájáról, ugyanis közvetlen visszajelzést kapnak a közösségtől.
A fiatal felnőttek tehát erős esztétikai érzékkel rendelkeznek, érdeklődnek a fitnesz és a táplálkozástudatos életmód iránt, az egészséget a Z generáció különösen fontosnak tartja.
Milyen értékeket képvisel a Z generáció?
Az intenzív internethasználat az információk nagy fokú elérhetőségével is együtt jár. A Z generáció tisztában van a globális konfliktusokkal és a társadalmi visszásságokkal, tehát tévesen ítélik meg őket tájékozatlan generációnak. A mai fiatal felnőtteket jellemzi még a reális vagy pragmatikus hozzáállás, illetve fontos számukra, hogy valami "értelmes" tevékenységet végezzenek.
Elutasítják a teljesítményhajkurászást, azt, hogy tanulást vagy a munkát pusztán a jó jegyek vagy a magas életszínvonal elérése kedvéért végezzék.
A Z generáció a szüleiktől azt tapasztalta, hogy milyen negatív hatással jár, ha valaki a munkára teszi fel az életét. A Z generáció azt látta, hogy a túlzásba vitt munkavégzés betegséghez, boldogtalan kapcsolatokhoz és a családok felbomlásához vezethet. A Z generáció nagy része ezért a magán- és családi életre helyezi a fókuszt. Ez azt jelenti, hogy az élet élvezete, a szabadidős tevékenységek és a családdal töltött idő fontosabb számukra, mint a siker vagy a gazdagság. A Z generáció emellett világos különbséget akar tenni a szakmai és a magánélet között; az állandó utolérhetőség vagy a véget nem érő munkaidő számukra szóba sem jöhet. A hagyományos értelemben vett karrier nem a legnagyobb motiváció számukra, ezért nem is akarnak annak oltárán mindent feláldozni.
Z generáció a munka világában
A Z generáció a változó munkaerőpiacban érzi jól magát, ahol ráadásul nem az álláskeresők versengenek a az állásért, hanem a munkaadók versengenek egymással. Ez lehetővé teszi számukra, hogy nagyobb igényeket támasszanak a munkahellyel szemben anélkül, hogy félteniük kellene az állásukat. Emellett kevésbé lojálisak a munkaadóikhoz, mint bármely korábbi generáció. A Z generáció számára a szakmai siker mindig alárendelődik a magánélet kiteljesedésének. Ha azonban a munkakörülmények megfelelnek az igényeiknek, a Z generáció képviselői megbízható munkavállalók.
Z generáció általános munkahelyi igényei
- világosan strukturált feladatok, amelyek értelmesek és kihívást jelentenek
- rögzített munkaidő, munkaidőn túli elérhetőség nélkül
- kollégális, megbecsülő környezet, lapos hierarchiával
- dicséret és pozitív visszajelzés
- teljesítmény alapján adott visszajelzést igénylik
- nem érdekli őket a vezetői pozíció, sem a felelősségvállalás
- fejlődési lehetőségek gyorsan érzékelhető sikerekkel
- jó fizetés, bár a plusz egy nap szabadságot gyakran többre értékelik, mint a fizetésemelést
- munkahelyi biztonság és a vállalati kultúra átláthatósága
- a modern technológiák használata