A Red Bull Pilvaker célja 2012-es indulása óta, hogy zenei alapokra helyezett költeményekkel és a hazai rap és könnyűzenei szcéna bevonásával hozza közelebb a fiatalokhoz a magyar irodalom legszebb költeményeit. A különleges kezdeményezés fontos mérföldkőhöz érkezett, ugyanis az idén debütált Szavak című Juhász Gyula vers modern feldolgozása szeptember 1-től a nyolcadikosok irodalom tankönyvének része.
Az idei tanévkezdés igazán különleges jelentőségű a Red Bull Pilvaker csapata számára, hiszen teljesült a missziójuk: a tizenéves fiatalok már a tananyag részeként olvashatnak XXI. századi formába öntött költeményeket.
„Sok pozitív dolog történt a Pilvakerrel az elmúlt években. Természetesen örülünk a dupla teltházas előadásoknak és a magas nézettségnek az interneten, ám ha a kezdeményezés eredeti célját nézzük, akkor az igazi elismerés az, hogy sikerült közelebb hozni a fiatalokhoz a szépirodalmat. Úgy gondolom és bízom benne, hogy sikerült igazi értéket teremtenünk” – mondta Takács Ákos, a Red Bull Pilvaker ötletgazdája. „Az indulás óta minden közreműködő előadó a szívügyének tekinti a Pilvakert, így ez számukra is egy hatalmas dolog, egy zenész pozitívabb visszajelzést nem is kaphat. Külön vicces lesz látni Fluor, Wolfie vagy Halott Pènz nevét Vörösmarty és Petőfi neve mellett az irodalomkönyvben” – tette hozzá.
Az új kerettanterv szerint a 8. osztályos irodalom tananyagban szerepelnie kell kortárs szövegnek is, így került a tankönyvbe a Szavak Lábas Viki, Fluor Tomi, Deego, Marsalkó Dávid, Wolfie és Fura Csé által átdolgozott verziója. „Jó azt látni, hogy a fiatalság mellett a tanári kar is nyitott az ilyen újdonságokra. Ha általános iskolás koromban már létezett volna a Pilvaker, bizonyára én is szívesebben tanultam volna verseket” – mesélte Lábas Viki, aki idén új arcként csatlakozott a Pilvaker fellépőihez. „Manapság a leírt szavak súlyát nem veszik elég komolyan a fiatalok, sokszor korcsosítjuk, elhasználják őket chatelés közben, ezért külön öröm, hogy a Szavak című feldolgozást választották a tananyagba. Ez egy különleges és örökérvényű vers, ami pont a szavak fontosságára, erejére hívja fel a figyelmet” – mondta a Margaret Island énekesnője.
Az olimpiáról frissen hazatért Gyurta Dani a kezdetek óta nagy rajongója a Pilvakernek: „Manapság az okostelefonon felnőtt tinik viszonylag kis százaléka ül le otthon verset olvasni, pedig fontos megérteni a szépirodalmi költeményeink mondanivalóját, mert rengeteg aktuális a mai napig” – mondta Gyurta Dani. „Úgy gondolom, hogy a Pilvakernek sikerült az, ami az irodalomtanárok célja: megtalálták a kapcsolatot a fiatalság és a versek között. Ez egy tudatos küldetés eredménye. Örülök és büszke vagyok a csapatra, hiszen most olyan gyerekek olvasnak pilvakeres szövegeket irodalom órán, mint amilyenek mi voltunk a gimiben Ákossal” – mesélte Dani.
SNI, ADHD, autizmus, Asperger – szindrómák, zavarok, nehézségek. Szakcikkeink segíthetnek az eligazodásban, hogy minél több, naprakész információ álljon a szülők, pedagógusok rendelkezésére.
Hogyan barátkoznak a bölcsis, ovis, kisiskolás gyerekek? Mit kell tudni a gyerekbarátságokról? Hogyan tudunk a visszahúzódó gyerekeknek a barátkozásban segíteni? Ötletek szülőknek.
A bizalmat, kötődést már babakortól kezdődően építgetjük ki a gyermekünkkel, ami annyit tesz, hogy a gyermekünk tisztában van azzal, hogy szeretjük őt, bármi is történik, bármit is tesz - és ezzel stabil érzelmi alapokkal indítjuk őt el az életben.
Ahány gyerek, annyiféle rajz. Ám van néhány ábrázolási forma és mód, ami bizonyos gyermektípusokra jellemző, jelentéssel bírnak a használt színek, az ábrázolás módja, az alakok elrendezése és maga a témaválasztás is. A pszichológusok régóta “olvassák” a gyerekrajzokat, de jó, ha a szülők is ismerik az alapokat.
Bűbájos tavaszi mondókákat gyűjtöttünk egy csokorba, ezúttal kifejezetten olyanokat, amelyek csupán négy rövidke sorból állnak. Rövidségük, tömörségük miatt könnyen megtaníthatók a legkisebbeknek is. A lényeg, hogy amíg ezeket a rigmusokat ismételgeted, közben tapsoljatok, grimaszoljatok, mozogjatok, és legfőképpen kacagjatok jó nagyokat.
Mikor kezd el járni a baba? Mikor kezd el rajzolni a baba, kisgyerek? Mikor tanul meg biciklizni a kisgyerek? Mit kell tudnia egy gyereknek nagycsoportos óvodás korára? Válaszok a cikkben.
Hogyan fejleszti észrevétlenül a futóbicikli a bölcsődés, óvodás korú gyerekeket? Hogyan függ össze a biciklizés a tanulási nehézségekkel? Mi történik az agyban tekerés, pedálozás közben? Mozgásterapeuta szakértő válaszol.
A Mátrát gazdagon átszövik a látványosabbnál látványosabb turistautak, amelyek kilátókat, várakat, vízeséseket, szurdokvölgyeket kereszteznek. Annyi a felfedeznivaló, hogy egy hosszú hétvége is kevés hozzá! A kedvenc kirándulóhelyeink közül válogattunk, amelyek mindegyike családi kirándulásra is alkalmas. (Kezdőfotó: Fotó: Oszter-Fekete Gréta)
Azt mindannyian érezzük, hogy a családi anekdoták és legendák mindannyiunk számára kiemelt jelentőséggel bírnak. Azt, hogy pontosan miért fontosak ezek az életmesék, dr. Kádár Annamária neves gyermekpszichológus, meseterapeuta magyarázza el.
Murinai Angéla Németországban élő magyar író, blogger, kreatívírás-oktató, női önsegítő csoportokat vezet. Eredeti szakmája szerint pedagógus, tanítóként, gyermekszínjátszó rendezőként, drámapedagógusként is dolgozott. 2014-ben indította Gumiszoba című blogját, melyben feminizmussal, politikával, társadalmi kérdésekkel és kultúrával foglalkozott. A blog rövid idő alatt népszerű, egyben megosztó lett azzal, hogy nyíltan beszélt tabusított témákról. 2016-ban egy máltai nyaralás során legidősebb fia, a tizenhét éves Bence a tengerbe fulladt. Angélát írói pályáján ez a tragikus esemény indította el.
Bár a hiperaktivitással többnyire csak iskoláskorban foglalkoznak először a szülők, mert a kisgyerek csak nehezen tud beilleszkedni az iskola rendjébe, a szakemberek szerint a legtöbb gyerek esetén már kétéves korban, sőt, bizonyos jelekből már csecsemőkorban is megállapítható lenne.
Kereki Judit gyógypedagógus írása a hiperaktivitás korai tüneteiről.