A Red Bull Pilvaker célja 2012-es indulása óta, hogy zenei alapokra helyezett költeményekkel és a hazai rap és könnyűzenei szcéna bevonásával hozza közelebb a fiatalokhoz a magyar irodalom legszebb költeményeit. A különleges kezdeményezés fontos mérföldkőhöz érkezett, ugyanis az idén debütált Szavak című Juhász Gyula vers modern feldolgozása szeptember 1-től a nyolcadikosok irodalom tankönyvének része.
Az idei tanévkezdés igazán különleges jelentőségű a Red Bull Pilvaker csapata számára, hiszen teljesült a missziójuk: a tizenéves fiatalok már a tananyag részeként olvashatnak XXI. századi formába öntött költeményeket.
„Sok pozitív dolog történt a Pilvakerrel az elmúlt években. Természetesen örülünk a dupla teltházas előadásoknak és a magas nézettségnek az interneten, ám ha a kezdeményezés eredeti célját nézzük, akkor az igazi elismerés az, hogy sikerült közelebb hozni a fiatalokhoz a szépirodalmat. Úgy gondolom és bízom benne, hogy sikerült igazi értéket teremtenünk” – mondta Takács Ákos, a Red Bull Pilvaker ötletgazdája. „Az indulás óta minden közreműködő előadó a szívügyének tekinti a Pilvakert, így ez számukra is egy hatalmas dolog, egy zenész pozitívabb visszajelzést nem is kaphat. Külön vicces lesz látni Fluor, Wolfie vagy Halott Pènz nevét Vörösmarty és Petőfi neve mellett az irodalomkönyvben” – tette hozzá.
Az új kerettanterv szerint a 8. osztályos irodalom tananyagban szerepelnie kell kortárs szövegnek is, így került a tankönyvbe a Szavak Lábas Viki, Fluor Tomi, Deego, Marsalkó Dávid, Wolfie és Fura Csé által átdolgozott verziója. „Jó azt látni, hogy a fiatalság mellett a tanári kar is nyitott az ilyen újdonságokra. Ha általános iskolás koromban már létezett volna a Pilvaker, bizonyára én is szívesebben tanultam volna verseket” – mesélte Lábas Viki, aki idén új arcként csatlakozott a Pilvaker fellépőihez. „Manapság a leírt szavak súlyát nem veszik elég komolyan a fiatalok, sokszor korcsosítjuk, elhasználják őket chatelés közben, ezért külön öröm, hogy a Szavak című feldolgozást választották a tananyagba. Ez egy különleges és örökérvényű vers, ami pont a szavak fontosságára, erejére hívja fel a figyelmet” – mondta a Margaret Island énekesnője.
Az olimpiáról frissen hazatért Gyurta Dani a kezdetek óta nagy rajongója a Pilvakernek: „Manapság az okostelefonon felnőtt tinik viszonylag kis százaléka ül le otthon verset olvasni, pedig fontos megérteni a szépirodalmi költeményeink mondanivalóját, mert rengeteg aktuális a mai napig” – mondta Gyurta Dani. „Úgy gondolom, hogy a Pilvakernek sikerült az, ami az irodalomtanárok célja: megtalálták a kapcsolatot a fiatalság és a versek között. Ez egy tudatos küldetés eredménye. Örülök és büszke vagyok a csapatra, hiszen most olyan gyerekek olvasnak pilvakeres szövegeket irodalom órán, mint amilyenek mi voltunk a gimiben Ákossal” – mesélte Dani.
SNI, ADHD, autizmus, Asperger – szindrómák, zavarok, nehézségek. Szakcikkeink segíthetnek az eligazodásban, hogy minél több, naprakész információ álljon a szülők, pedagógusok rendelkezésére.
Akár már egy iskolafüzet árával is támogathatsz egy nagyszerű kezdeményezést, amelynek célja, hogy a tanulás és tanítás kreatívabb, élményszerűbb és örömtelibb legyen a ti iskolátokban is!
Azzal kell kezdenünk, hogy nem létezik olyan, hogy egyértelműen "jobb", mert mindkét csoporttípusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Ez a kérdés gyakran még a gyakorlott óvodapedagógusokat is megosztja. Sok múlik a körülményeken: a pedagógus képzettségén, a csoport tagjainak képességein, a struktúrán, valamint azon, hogy az óvónők mit szeretnénk elérni.
A szülők sokfélék, de abban legtöbben egyetértenek: nem szeretnék, ha a tanár kiabálna gyermekükkel az iskolában. Ám ha egy pedagógusnak egyszerre több, mint húsz gyermeket kell fegyelmeznie, segítség és korszerű módszertani eszköztár nélkül könnyen eszköztelennek érezheti magát, ennek pedig gyakran a kiabálás a következménye.
Erre (is) kínál megoldást a Pozitív Fegyelmezés az iskolában módszertana, amelyet az elmúlt két évben egy Erasmus+ partnerségi projekt keretében próbáltak ki hat európai ország iskoláiban, a makói Szignum Iskola vezetésével.
Minden esetben kötelessége-e az óvodának pelenkás gyermeket fogadni? Milyen higiénés szabályokat kötelező betartani a pelenkázó helyiségben? Mi a helyzet az sni-s pelenkás gyermekekkel, akiknél gyakrabban előfordulhat, hogy a szobatisztasági gondok még fokozottabb odafigyelést igényelnek. Utánajártunk.
Mi is ez a tanult tehetetlenség, amely több gyereket érint, mint gondolnánk? És hogyan segíthetünk szülőként gyermekeinknek legyőzni a tanult tehetetlenséget? Németh Szilvia oktatáskutatót, a Kreatív Tanulás könyv társszerzőjét kérdeztük arról, hogyan támogathatjuk gyermekünket abban, hogy ne adja fel ideje korán a próbálkozást, például a tanulás kapcsán, és hogy a kudarc ne a feladásról, hanem a fejlődésről szóljon.
Egyre növekszik a beszédfejlődési zavarok előfordulása, amelyek messze túlmutatnak a logopédiai zavarokon. Hiányos a gyerekek szókincse, nem ismerik a szavak szinonimáit, az adott beszédhelyzetben nem az odaillő kifejezéseket használják – az óvónők egybehangzó véleményét foglalta össze Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet nyelvész, segítő szakembereket képző oktató, szakíró.
Murinai Angéla Németországban élő magyar író, blogger, kreatívírás-oktató, női önsegítő csoportokat vezet. Eredeti szakmája szerint pedagógus, tanítóként, gyermekszínjátszó rendezőként, drámapedagógusként is dolgozott. 2014-ben indította Gumiszoba című blogját, melyben feminizmussal, politikával, társadalmi kérdésekkel és kultúrával foglalkozott. A blog rövid idő alatt népszerű, egyben megosztó lett azzal, hogy nyíltan beszélt tabusított témákról. 2016-ban egy máltai nyaralás során legidősebb fia, a tizenhét éves Bence a tengerbe fulladt. Angélát írói pályáján ez a tragikus esemény indította el.