Nem ír elegendő pontszámot a gyerek a központi írásbelin? Be se tegye a lábát a gimnáziumokba...
Ajánlást küldtek a tankerületi központok a gimnáziumoknak
„Ajánlást” kaptak a tankerületi fenntartású gimnáziumok arról, hogy a központi írásbeli felvételi vizsgán hány pontos eredményeket elért tanulókat javasolt felvenniük – értesült a Népszava.
Több gimnázium felvételi tájékoztatójában is megjelent, hogy a különböző képzéstípusok esetében a fenntartó megfogalmazott egy, az írásbeli felvételi vizsgarészben elvárható pontszámot, melyek a következők:
- négy évfolyamos képzés esetében minimum 50 pontot,
- a nyelvi előkészítő esetében 60 pontot,
- a hat évfolyamos képzéseknél 70 pontot
„ajánlott” elérni a 100-ból azoknak a felvételizőknek, akik gimnáziumokba szeretnének bekerülni.
Tavaly a nyolcadikosok közel fele nem érte el az 50 pontot
Ha az intézmények a központi elvárásnak megfelelően bonyolítják le a felvételit, az sok általános iskolást foszthat meg a gimnáziumi továbbtanulástól. Az Oktatási Hivatal adatai szerint tavaly
- a nyolcadikos általános iskolások 47,8 százaléka 50-nél kevesebb pontot ért el a központi írásbelin.
- A hatodikos általános iskolásoknak, akik tavaly hatosztályos gimnáziumba felvételiztek, csupán 23,15 százalékuk szerzett 70 vagy ennél magasabb pontszámot.
Kivételt jelentek ugyanakkor azok a gimnáziumok, amelyek részt vesznek az Arany János Programban vagy a Honvéd Kadét Programban – ezeknél nincs központi elvárás az írásbelin elért eredményekről.
A központi ajánlás nem kötelező
A tankerületi központokért felelős Klebelsberg Központ (KK) a Népszava megkeresésére elismerte, az intézmények valóban megkapták az ajánlást, de – mint fogalmaztak – minden esetben az iskola dönt arról, hogy ezt mennyiben veszi figyelembe.
A nyolcadikosok 35-40 százaléka kerül végül gimnáziumba
Arról, hogy tavaly a nyolcadikosok közel fele nem érte el az 50 pontot a központi írásbelin, Horváth Péter a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke azt mondta, a gimnáziumokba egyébként is a nyolcadikosok 35-40 százalékát szokták felvenni. Ezt alátámasztják az előző tanév felvételi adatai is.
– Az igazgatóknak nem is áll érdekükben, hogy az eddigiektől eltérően rangsorolják a diákokat vagy kevesebb tanulót vegyenek fel. Vannak olyan diákok is, akik az általános iskolában kevésbé tudták megmutatni, mire képesek, a gimnáziumban viszont ez megváltozott. Nem biztos, hogy érdemes elengedni ezeket a gyerekeket, nekik is meg kell adni az esélyt" – fogalmazott Horváth Péter.
Nagy Erzsébet: „Ez egy gusztustalan, elitista szemlélet”
– A mostani rendszerben nem ritka, hogy egyes igazgatók konkrét előírásként értékelik az elvárásokat, ajánlásokat, főleg, ha azok föntről jönnek – mondta Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője. Úgy véli, azokban az iskolákban, ahol szigorúan a központi elvárásoknak próbálnak megfelelni, egy ilyen ajánlásnak káros hatásai lehetnek: ha az osztálylétszámok nem is, az indítható osztályok száma csökkenhet.
– A központi „ajánlás” és a Klebelsberg Központ magyarázata mindenesetre abba az irányba mutat, hogy a gimnáziumok véletlenül se legyenek az esélyteremtés helyszínei. A lemorzsolódást úgy csökkentenék, hogy akinél fennáll ennek a veszélye, az be se tegye a lábát a gimnáziumba. Mindenki menjen a helyére és ott húzza meg magát.
Az, hogy a gimnáziumok csak a legjobbaknak, a kiváltságosoknak valók, egy gusztustalan elitista szemlélet, semmilyen pedagógiai elgondolás nincs mögötte"
– fogalmazott Nagy Erzsébet.
Miklós György: "A felsőfokú végzettséget kellene támogatni"
A Szülői Hang Közösség képviselője, Miklós György elmondja: "A kormányzat ezzel is a szakképzés felé tereli a gyerekeket, holott a tanulók és az ország hosszú távú érdeke a gimnázium és a felsőfokú végzettség támogatása lenne. A presztízst nem ezzel, hanem az oktatás minőségének javításával lehet emelni".
Miklós György továbbá úgy véli, az intézkedés miatt tovább mélyülhet a főváros és a vidék közötti szakadék, a kisebb településeken élő tanulóknak csökken az esélye a versenyképes diploma megszerzésére.
A cikk teljes terjedelemben a nepszava.hu-n olvasható.