Iskola

Mi a különbség a két tannyelvű és a bilingual gimnázium között?

Tanulók nézik a földgömböt az osztályteremben

Az utóbbi években egyre több család keresi tudatosan azokat az iskolákat, amelyek valóban hatékonyan segítik a gyerekek nyelvtanulását. Emiatt különösen fontos, hogy a szülők tisztában legyenek a legfrissebb nemzetközi kutatások két nyelvű oktatásra vonatkozó eredményeivel is. 

A Cambridge University Press friss, három évtized kutatásait összegző tanulmánya kimutatta: a CLIL (Content and Language Integrated Learning), vagyis a tantárgyi tartalom és a célnyelv együttes tanulása olyan mértékben gyorsítja meg a diákok nyelvi fejlődését, amelyet a hagyományos nyelvoktatás nem tud elérni. A kutatás több száz iskolai adatot vizsgálva arra jutott, hogy a CLIL-módszerben tanuló gyerekek hamarabb érik el a magasabb nyelvi szinteket, miközben stabilabb és tartósabb nyelvhasználati készségeket alakítanak ki, különösen a beszéd, a szókincs és a hallott szövegértés területén. A Cambridge-kutatók azt is hangsúlyozzák, hogy a modell azért ennyire hatékony, mert a tanulók egyszerre dolgoznak tantárgyi és nyelvi információkkal, ami természetes módon fejleszti az összetett gondolkodást, a figyelmet és a problémamegoldó képességet.

Kétnyelvű környezetben tanuló gyermekek

A nemzetközi eredményekhez szorosan kapcsolódik Dr. Kovács Judit, az ELTE docense, aki Magyarországon az elsők között vizsgálta a kétnyelvű nevelés kognitív és nyelvi hatásait. Több évtizedes kutatásai során arra jutott, hogy a kétnyelvű környezetben tanuló gyermekek rugalmasabban váltanak feladatok között, gyorsabban dolgozzák fel a nyelvi információkat, és magabiztosabban kommunikálnak mindkét nyelven. Ahogy fogalmaz:

   „A kétnyelvű nevelés egyik legnagyobb előnye, hogy a gyermek számára a nyelv nem cél, hanem eszköz. Amikor a tanulás természetes közegében jelenik meg két nyelv, az nemcsak a nyelvtudást, hanem a gondolkodási rugalmasságot is erősíti.”

Dr. Kovács Judit eredményei arra is rávilágítanak, hogy a CLIL nem rontja az anyanyelvi teljesítményt – sőt, a két nyelven tanulók sokszor gyorsabban fejlődnek szövegértésben, olvasásban és szókincsben is.

Bilingual gimnáziumok 

Magyarországon a CLIL egyik speciális formáját képviseli a Bilingual Program, ahol szinte minden tantárgyat egyszerre két nyelven, angolul és magyarul tanulnak a diákok. Szemben az általános CLIL alapú oktatással, ahol csupán néhány tantárgyat tanulnak idegen nyelven a gyerekek. A modell további különlegessége, hogy a tanítást mindig két pedagógus – egy magyar és egy angol anyanyelvű tanár – közösen végzi, ezzel a kétnyelvű családok természetes nyelvi működését idézve meg. A program közel két évtizede sikeresen működik, a hatékonyságát pedig jól mutatja, hogy a bilingual módszert már az általános iskolában elkezdő tanulók a nyolcadik osztály végére elérik az emelt szintű érettségihez szükséges nyelvtudást (B2), míg a gimnáziumi programban a 11. évfolyamra  a felsőfokú, Cambridge C1 nemzetközi nyelvvizsga szintjére jutnak el, ami közel anyanyelvi kommunikációt jelent. A külföldi egyetemi továbbtanulásra a Bilingual Gimnáziumi Programja választható, CLIL-alapú angol nyelvű modulokkal készíti fel diákjait. 

Két tanítási nyelvű gimnáziumok

A két tanítási nyelvű gimnáziumok és technikumok mindig is népszerűek voltak nemcsak a külföldi egyetemre készülők, hanem az idegen nyelvi szakokra készülő diákok körében is. A szabályok szerint a végzősök 90%-ának el kell érnie legalább a B2-es középfokú szintet, de a többség ennél magasabb nyelvtudással fejezi be a 12. évfolyamot.

A két tanítási nyelvű intézményekben a diákok az adott nyelvet emelt óraszámban tanulják, és három tantárgyat idegen nyelven oktatnak. Jelentős előny, hogy aki az idegen nyelvből legalább 60%-os emelt szintű érettségit tesz, valamint két másik tárgyból idegen nyelven sikeres középszintű vizsgát teljesít, automatikusan C1-es, vagyis felsőfokú nyelvvizsgának megfelelő minősítést kap. (Forrás archív: eduline.hu)