Kiderült: a szülők többsége elutasítja a kormányzati terveket
A szülők többsége elutasítja a kompetenciamérés beszámítását a felvételibe, annak ellenére, hogy a korábban KRÉTA rendszeren kiküldött kérdésfeltevés manipulatív volt, és inkább a kompetenciamérések beszámításának kormányzati tervét sugalmazta, a lehetséges hátrányokról szót sem ejtettek.
A Szülői Hang Közössége korábban pert indított a Belügyminisztériummal szemben, mert a hivatal megtagadta az idén januárban a KRÉTA rendszeren keresztül közzétett felmérés adatainak közzétételét. A Belügyminisztérium végül a bírósági döntésnek köszönhetően eleget tett az ítéletnek, és közzétették az eltitkolt adatokat – hívja fel a figyelmet a legnagyobb hazai szülői érdekvédő közösség.
Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a legfontosabbakat, további információ és diagramok a Szülői Hang honlapján találhatóak.
Kompetenciamérések beszámítása a felvételibe
A felmérés kulcskérdése a kompetenciamérések beszámítására vonatkozott a gimnáziumi felvételi és a tanulmányi eredmények során, ezt a válaszadók 55 százaléka elutasította. Az elutasítottság még nagyobb a középiskolás tanulók szülei esetében: ők kétharmad részben (67%) elutasították a kompetenciamérések eredményének beszámítását, és itt az ő véleményük számít elsődlegesen, hiszen nekik van tapasztalatuk a kompetenciamérésekről és a felvételiről. Annak ellenére mutatnak egyértelmű elutasítást a szülői válaszok, hogy a kérdésfeltevés manipulatív volt, és inkább a kompetenciamérések beszámításának kormányzati tervét sugalmazta, a lehetséges hátrányokról szót sem ejtettek.
A kormányzati elképzelések alacsony támogatottságát a résztvevők alacsony száma is jelzi. Bár több mint 1,6 millió szülőnek küldtek értesítést a felmérésről,
az összes kiértesített szülőnek csupán 2%-a adott kifejezetten támogató választ a kompetenciamérések értékelésével kapcsolatban.
Ez nem véletlen, a kérdések ugyanis nem a szülők által tapasztalt elsődleges problémákra vonatkoztak, és a szülőket az elmúlt évek során immár negyedik alkalommal bombázták manipulatív kérdőívekkel, így ezekben a szülők többsége már nem bízik.
A szülők hiába adtak negatív visszajelzést a kompetenciamérés beszámításával kapcsolatban, a Belügyminisztérium tovább erőltette az elképzelést a szülői visszajelzések ellenében is. A kérdőív kitöltésének határideje február 16-án járt le, február 18-ára pedig már el is készült a rendeletmódosítás tervezete a kompetenciamérések értékeléséről. A Szülői Hang petíciója és a széles körű felháborodás miatt végül ezeket a terveket az idén még központilag nem vezették be, de a kormányzat nem vette le a napirendről az elképzeléseit, amelyek akár a következő tanévben bevezetésre kerülhetnek.
Ha a kormányzat továbbra is ragaszkodik a szülők által elutasított elképzeléshez, azzal újabb terhet és stresszt helyez a gyerekekre.
A kompetenciaméréseket eredetileg az iskolák és az oktatási rendszer általános értékelésére, és nem a gyerekek egyéni teljesítményének mérésére vezették be.
Tovább nőhet a stressz és teher a felvételi körül
A gyerekek számára frusztrációt jelent az értékelés, hiszen ezek a tesztek nem a szorosan vett tananyaghoz kapcsolódnak, így azokra nem is tudnak könnyen felkészülni. A felvételibe való beszámítás pedig tovább rombolná az esélyegyenlőséget, és minden bizonnyal megnehezítené a gimnáziumokba való bekerülést. Emlékezzünk rá, hogy a kormány nyilatkozata szerint a gimnáziumi helyek számát drasztikusan csökkenteni kívánják, a gimnáziumi képzést a jelenlegi 40%-ról 30%-ra, vagy akár 20%-ra kívánják visszaszorítani, így a kompetenciamérések belengetett beszámítása minden bizonnyal súlyos terheket és korlátozásokat jelent a gyerekek és a családok számára.
Erőszakos kormányzati elképzelések, manipulatív terelés
A most kiperelt adatok is megmutatták, hogy a KRÉTA rendszeren kiküldött szülői kérdőívek nem a valódi, érdemi párbeszédet szolgálják, hanem a kormányzati elképzelések erőszakos ráerőltetését a szülői társadalomra. Sok család már most is erőn felül áldoz arra, hogy külön fizetős tanfolyamokon készíttesse fel gyermekét a középiskolai felvételire; aki pedig ezt nem engedheti meg magának, ott a gyerekek lemaradhatnak.
Azzal, hogy a kompetenciaméréseket is be akarják számítani, még tovább növelik a nyomást a családokon, még több fizetős tanfolyamra lesz szükség, hogy a gyerekeket már ne csak a felvételi vizsgára, hanem a kompetenciamérésekre is felkészítsék.
Ezáltal a kormány a gyakorlatban a szülői társadalomra hárítja át a közoktatás felelősségét és részben a költségeit is. A gimnáziumi férőhelyek tervezett csökkentése szintén kormányzati spórolásnak tekinthető, melynek révén a gyerekek egy részét akaratuk ellenére a szakképzésbe terelhetik – ezért is fontos, hogy valamennyien írjuk alá tiltakozó petíciónkat.
Fotó: 123rf