Iskola

Önismeret és elfogadás

„A mássága nem hátrány, hanem érték, amire egy autista vagy ADHD-s fiatal építhet" – Interjú

Új utak az autista és ADHD-s fiatalok támogatásában

Meg kell tanítani a neurodivergens gyerekeknek elfogadni magukat

Az idén júniusban megjelent Értem magamat munkafüzet-sorozat rövid idő alatt vált ismertté: már több mint négyszáz szakember használja országszerte, és számos neurodivergens családban is helyet kapott. A munkafüzetek szerzője, Benedek Sarolta tanító, inkluzív nevelés tanára, autizmus spektrum pedagógiája szakirányos gyógypedagógus és mentálhigiénés szakember, aki több mint egy évtizede dolgozik neurodivergens fiatalokkal.

Benedek Sarolta az Értem magamat – Értem a világot Facebook-oldal szerzője és szerkesztője is, ahol rendszeresen oszt meg edukatív és érzékenyítő tartalmakat a témában. Vele beszélgettünk arról, hogyan született meg ez az újszerű önismereti segédanyag autista és ADHD-s fiatalok számára, és miért lett ilyen gyorsan népszerű.

Kölöknet: Az „Értem magamat” sorozat első két kiadványa, a „Saját utamon” és az „Erősségeim” valósággal berobbantak a köztudatba. Miben mások ezek, mint egy szokásos önismereti kiadvány, illetve kik és hol használják ezeket?

Benedek Sarolta: Ma már országszerte használják a füzeteket szülők gyermekeikkel, otthoni közös feldolgozás során, valamint a szakemberek is. Megtalálhatók fejlesztő foglalkozásokon, önismereti csoportokban az iskolai keretek között és a magánellátásban is. Számos gyógypedagógus, pszichológus, szociális munkás és mentálhigiénés szakember építette be a saját gyakorlatába. A nyár folyamán több önismereti tábort is szerveztek a kollégák a füzetekre építve. A forma és a célcsoport tekintetében látom újszerűségüket, hiszen a munkafüzetek felépítése, nyelvezete és vizuális megjelenése kifejezetten autizmusbarát: világos, letisztult, átlátható formában vezetik végig az olvasót az önismereti úton, mindenféle elterelő elem nélkül, hogy a figyelem a lényegre irányulhasson.

Célcsoportját tekintve a füzetek alacsony támogatási igényű (régebben őket hívtuk „magasan funkcionálóknak” – a szerk.) autista, valamint ADHD-s fiatalok és felnőttek számára készültek. Szakemberek és szülők tapasztalatai, visszajelzései alapján azonban már az általános iskola felső tagozatától is jól alkalmazhatók.

Több szülő visszajelzése szerint a közös feldolgozás különleges lehetőséget ad a kapcsolódásra az érintett kamasszal vagy akár felnőtt gyermekükkel. A füzetek olyan témák mentén vezetnek végig, amelyek megkönnyítik az érzések és gondolatok megosztását, és segítenek abban, hogy a beszélgetések természetesebben bontakozzanak ki – még ott is, ahol ez korábban nehezebben ment.
Kaptam visszajelzéseket felnőttként diagnosztizált személyektől is, miszerint sokat ad számukra a munkafüzet: segít pozitívabb, elfogadóbb szemmel újragondolni önmagukat és a korábbi nehézségeiket.

Kölöknet: Hogyan épülnek fel ezek a füzetek?

Benedek Sarolta: A felépítésük tudatosan támogatja a fokozatos bevonódást: az elméleti bevezetők után rövid megértést ellenőrző feladatok, majd életszerű példák és beszélgetőkártyákkal támogatott beszélgetésindító kérdések segítik a közös gondolkodást. Ezt követik a személyes önreflexiós feladatok, ahol az olvasó már saját élményeiből, tapasztalataiból építkezhet. A feladatok életszerű, természetes helyzeteken keresztül vezetik végig az önismereti úton, miközben fogalommagyarázatok, ellenőrzőlisták, erősségkövető táblázatok segítik a megértést. Az így szerzett tapasztalatok tudatosítása és gyakorlása hosszú, de tartósan építő folyamat, amely erősíti az énképet, az önbecsülést, az önelfogadást, az önszeretetet és a pozitív identitásfejlődést – mindezt biztonságos, elfogadó keretben.

Kölöknet: Kiknek szólnak pontosan ezek a füzetek?

Benedek Sarolta: A munkafüzetek eredetileg a 14–25 éves korosztály számára készültek – azoknak az autista és ADHD-s fiataloknak, akik önismereti úton szeretnék jobban megérteni saját működésüket. A tapasztalatok azonban hamar megmutatták, hogy a tartalmak már a felső tagozattól is jól alkalmazhatók.
Bár a szituációs feladatok egy része iskolai példákból indul ki, az elméleti részek és az önreflexiós feladatok a felnőttek körében is használhatók, hiszen nem konkrét iskolai helyzetekre, hanem az önismeretre és a személyes működés megértésére épülnek. Az iskolai példák könnyen átültethetők a felnőttek mindennapi életébe is – így a munkafüzetek széles korosztályt támogatnak abban, hogy megértsék és elfogadják önmagukat, saját tempójukban, biztonságos keretek között.

Értem magamat – önismereti munkafüzetek

Segítő anyagok neurodiverz fiatalok önismereti útjához. Kézzel fogható eszközök pedagógusoknak, szülőknek és segítőknek.

Kölöknet: Hogyan született meg mindez?

Benedek Sarolta: A téma a saját pedagógiai gyakorlatomból nőtt ki: hosszú évek tapasztalata áll mögötte. A közös munka kezdetén sok általános iskolás és gimnazista diákom küzdött erős szorongással, megfelelési kényszerrel és önbizalomhiánnyal, miközben igyekezett rejtve tartani a nehézségeit, azaz maszkolt. Az ő támogatásukra dolgoztam ki azokat az egyénre szabott, kipróbált és a gyakorlatban is sikeresen alkalmazott eszközöket és technikákat, amelyek a mindennapokban segítik a biztonságosabb önkifejezést és az önismeret fejlődését.

Tudatosan integráltam a mentálhigiénés elemeket az autizmus-specifikus és pedagógiai alapokkal, és ezekből alakult ki az a strukturált, mégis rugalmas eszköztár, amelyekre később az Értem magamat sorozat is épült. A munkafüzetekben megjelenő technikák egy része ismert önismereti vagy pszichológiai megközelítésre épül – például a VIA karaktererősségek rendszerére –, ám ezeket megfoghatóbbá és autizmusbaráttá tettem, hogy valóban elérhetőek és érthetőek legyenek a neurodivergens fiatalok és felnőttek számára.
Így váltak a füzetek olyan önismereti segédletté, amelyek valódi, gyakorlatban működő kapaszkodókat adnak.

Kölöknet: Ahogy figyeljük a munkásságodat, komoly energiákat fordítasz a pedagógusok szemléletváltására. Hogyan segíted őket ebben?

Benedek Sarolta: Az utóbbi években tényleg sokat dolgozom azon, hogy a pedagógusok jobban megértsék a neurodivergens tanulók működését. Az Értem magamat – Értem a világot Facebook-oldalon rendszeresen osztok meg olyan edukatív posztokat, amelyek segítenek felismerni, hogyan jelenhetnek meg az autizmus vagy az ADHD sajátosságai a tanulásban, a kommunikációban és a viselkedésben – és mit tehetünk mi, ha szeretnénk támogatóbb környezetet teremteni.
Emellett érzékenyítő, valós történetekből inspirálódó írásokat is megosztok, amelyek segítenek átérezni, mit él át egy érintett fiatal a mindennapokban. Ezek a történetek sok pedagógusban indítanak el valódi szemléletváltást, mert megmutatják azokat a helyzeteket, amelyekkel diákjaik is küzdenek.

Évek óta szabadon elérhetők a 4-12. évfolyam számára készült szociokommunikációs és tananyagadaptációs Wordwall-játékaim, amelyeket több tízezerszer játszottak már el. Ezek a feladatok nemcsak a tanulók fejlődését, hanem a szakmai gondolkodás formálódását is segítik – hiszen rengeteg kolléga beépítette azokat a saját gyakorlatába.
Amikor pedig az Értem magamat munkafüzetek bekerülnek a mindennapi munkába, az egyúttal a szakemberek önreflexióját is erősíti, és hosszú távon hozzájárul egy elfogadóbb, biztonságosabb szemlélet, illetve szakmai környezet kialakulásához – akár fejlesztő, tanácsadói vagy közösségi térben is.

Kölöknet: Mi lesz a következő lépés?

Benedek Sarolta: Most elsősorban szeretném teljessé tenni az Értem magamat sorozatot további három-négy füzettel. Ezzel párhuzamosan elindul az Értem a világot című sorozat is, amely az önismereti munka folytatásaként a társas helyzetekben való eligazodást segíti majd.
Az utóbbi időben egyre több felkérést kapok: pedagógiai napokra és szakmai rendezvényekre hívnak bemutatókat tartani a munkafüzetekről. Igyekszem ezeknek a meghívásoknak eleget tenni – még ha a szereplés nem is a legtermészetesebb terepem –, örülök, hogy így is továbbadhatom a tapasztalataimat.

"Értem magamat" munkafüzet-sorozat – bemutatóoldalak 

Kölöknet hozzászólás

aláírás