Iskola

Kötelező lesz a mesterséges intelligencia oktatása az iskolákban! Mi ezzel a baj?

Tanuló nézi a laptopját az osztályteremben

2026 decemberig kötelező lesz bevezetni a mesterséges intelligencia (MI) oktatását az iskolákban – jelent meg a Magyar Közlönyben a Kormány 1405/2025. (XI. 4.) határozata, vagyis jövő év végéig minden iskolában meg kell jelennie a mesterséges intelligenciával kapcsolatos oktatási tartalmaknak. A Kölöknet oktatási szakértőit kérdeztük.

A kormány célja, hogy a magyar társadalom minél szélesebb rétegei minél felelősségteljesebben tudják használni a mesterséges intelligenciát. Ennek érdekében 2026-ig több oktatási és képzési program indul:

  • A belügyminiszter feladata lesz extrakurrikuláris MI-képzések indítása, különösen hátrányos helyzetű és fogyatékossággal élő személyek számára. (Határidő: 2026.05.31.)
  • Kötelezővé válik a „MI Jövünk – Mesterséges Intelligencia alapjai” című online kurzus a közszolgálati dolgozók, az állami cégek munkatársai és az államilag finanszírozott egyetemek hallgatói számára. (A teljes körű bevezetést 2026. december 31-ig kell megvalósítani). 
  • A felsőoktatásban új, alap-, mester- és doktori szintű MI-programok indulnak 2026-tól, a kultúráért és innovációért felelős miniszter irányításával. (Határidő: 2026.05.31.)-
  • Az igazságügyi szakértők MI-képzését és akkreditációját 2026 elejéig kell előkészíteni.

A Kölöknet oktatási szakemberei kritikusan szemlélik a mesterséges intelligencia oktatási tartalmakba való bevezetését.

Szerintük ez akár kontraproduktív is lehet, hiszen a diákok még kevesebbet fognak gondolkodni és elemezni. Az MI valójában egy eszköz, amely lehet hasznos vagy káros is, attól függően, hogyan és mire használják. E tekintetben különösen fontos lenne a pedagógusok felkészültsége, mert csak akkor hozhat valódi előnyöket a mesterséges intelligencia oktatása, ha a tanárok tudatosan és felelősen alkalmazzák. Éppen ezért először azt kellene tisztázni, hogyan és milyen célból érdemes az MI-t beépíteni az oktatásba, és csak aztán kellene megteremteni a tanárok megfelelő képzését, de elsősorban mindenképpen társadalmi konszenzusra lenne szükség. 
A mesterséges intelligencia bevezetése jelenlegi formájában szakértőink szerint átgondolatlan és kaotikus lépés, különösen annak fényében, hogy tavaly még a mobiltelefonokat tiltották ki az iskolákból.

Pozitív példát ugyanakkor Izland szolgálhat: a kormány nemrég országos projektet indított az MI oktatásba való integrálására – erről részletesen a Qubit írt. A program első szakaszában 600 tanár kap hozzáférést két fejlett AI-oktatási eszközhöz, amelyek támogatják az óratervezést, segítenek a tananyagokat a nemzeti tantervhez és a különböző tanulói igényekhez igazítani, valamint előmozdítják az egyénre szabott tanulás fejlesztését. A résztvevő pedagógusok közvetlen támogatást kapnak az MI-fejlesztő partnercégektől, hogy a későbbiekben ők maguk továbbadhassák a megszerzett tudást kollégáiknak. Ha a projekt beválik, a rendszert fokozatosan terjesztik ki az ország összes iskolájára.

Korábban többször is foglalkoztunk a témával, miszerint sok szülő és pedagógus tart a mesterséges intelligencia térnyerésétől, attól tartva, hogy a gyerekek emiatt „már nem fognak önállóan gondolkodni”. Szakértőnk azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a jól használt MI éppen ellenkező hatást válthat ki: fejlesztheti a kritikai gondolkodást, a kreativitást, a kommunikációs készségeket és a rugalmasságot, vagyis azokat a jövőkompetenciákat, amelyekre a gyerekeknek felnőttként is szükségük lesz.
.

Kölöknet hozzászólás

aláírás