IskolaMás szemmelPedagógus szemmel

Kölöknet konferencia

„Az iskola nem magányos sziget!”

A Millenáris Teátrumában 2010. október 1-én, pénteken került megrendezésre a Kölöknet.hu nevelési portál és a Jövő Iskolája megrendezésében az „Iskolai klíma – Kihívások és válaszok a szakképzésben” című nyitott műhelykonferencia, amely a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma támogatásával jött létre. A rendezvényre az ország minden részéről érkeztek pedagógusok és más szakemberek.

A konferencia plenáris előadásokkal indult. Elsőként Lannert Juditnak, a Tárki-Tudok Zrt. vezérigazgatójának „Változások és kihívások a szakképzésben kutatási adatok tükrében” című előadását hallgathatták meg a résztvevők. Ennek során a szakember a mai szakiskolák tanulóit és tanárait mutatta be az Országos Kompetenciamérés és a Pedagógus2010 időmérleg kutatási adatai alapján. Ezekből kitűnt, hogy a szakképzésben nemcsak az iskolai erőszak okoz problémát, hanem általában gond van az iskolai légkörrel. A szakképzésben gyenge az iskolák megtartó ereje, csekély a tanárok megbecsültsége és elégedettsége is. Az előadó kitért a szakképzést az elmúlt néhány évben érintő változásokra és a legújabb oktatáspolitika elképzelésekre is.

Ezután Földes Petra, az egri Eszterházy Károly Főiskola oktatója tartott előadást „Válságtünetek és kitörési lehetőségek – szakiskolai kihívások és jó gyakorlatok” címmel, amelyben megerősítette Lannert Judit következtetéseit. Beszélt az iskolai agresszió jelenségével foglalkozó átfogó kutatásokról, amelyek eredményei meggyőzően tükrözték a magyar közoktatás szerkezeti problémáit. Az agresszív magatartás a legritkábban a gimnáziumokban, és a leggyakrabban a szakiskolákban fordul elő, a szakközépiskolákban gyakoriságuk a két másik iskolatípus között helyezkedik el. A kutatási adatokból az is kiderült, hogy az iskolai légkör meghatározott jellemzői az agresszió szempontjából kockázati, vagy éppen védő faktorként funkcionálnak-e. Az egyes agresszív epizódok általában pánikreakciót váltanak ki, és az általánossá váló morális pánik csak ront a helyzeten. A szakember véleménye szerint mindenek előtt az iskolai légkörrel kapcsolatban van teendő, hiszen annak javításával lehetőség nyílik az iskolai erőszak megelőzésére.

Urbán Szabolcs, pszichológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pszichológiai Intézetének oktatója az „Agresszió az iskolában és alternatívák annak kezelésére” című előadását egy klasszikus pszichológiai kísérlet filmfelvételének bemutatásával indította.. Egy tanárnő kiskamasz osztályát szemszín szerint osztotta két csoportra, és deklarálta, hogy a kékszeműek minden szempontból különbek a megvetendő barnaszeműeknél. A gyerekek spontán alakítottak olyan élethelyzeteket, amelyekkel naponta találkozunk. Működésbe jöttek az előítéletek, beindult a bűnbakképzés, kialakult egy bizonyos hierarchia, megvalósult az úr-szolga viszony. Az előadó kiemelte, hogy milyen sokat árt a gyerekek közötti kapcsolatok alakulásának a versengés, amelyet gyakran a pedagógusok is ösztönöznek. Nagyon nagy szükség van az érzelmi intelligencia fejlesztésére, erre különösen alkalmasak a dramatikus konfliktuskezelési módszerek. A diákoknak olyan viselkedésformákat kell elsajátítaniuk, amelyekkel képesek ellensúlyozni a média által közvetített kártékony modelleket  A pedagógusoknak minél több esetmegbeszélésre lenne szükségük.

A plenáris előadások után a „Társadalmi problémák megjelenése és kezelése a szakiskolában” című panelbeszélgetéssel folytatódott a program.  A beszélgetést az MR1 „Vendég a háznál” című műsorának főszerkesztője, Horváth Ida vezette. Résztvevők: Környei László, a Commitment Zrt. szakmai igazgatója,Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok országgyűlési biztosa,Gyurkó Szilvia, az Országos Kriminológiai Intézet kutatója és Szabó László, a Gödi Piarista Szakiskola és Kollégium igazgatója. A szakemberek kitértek arra, hogy a szakképzést erősen befolyásolják az olyan rendszerszintű problémák, mint – többek között – a gyermekvédelmi és az oktatási intézmények közötti kommunikáció akadozása, az együttműködés hiánya, a bizalom- és információhiány.  Általános probléma még a pedagógusok fásultsága, rugalmatlansága is.  A panelbeszélgetés valamennyi résztvevője egyetértett abban, hogy mivel az iskola nem magányos sziget, az erőszak problémájának megoldása nem valósítható meg a támogató intézmények segítsége nélkül. (Bővebben…)

A konferencia résztvevőinek délután alkalmuk nyílott megismerkedni olyan kipróbált és bevált módszerekkel, melyek alkalmazása révén eredményesen szorítható vissza az iskolai erőszak.

Az 1. szekciót Miklósi Balázs és Szűcs Kata vezette „Személyiségfejlesztés az élménypedagógia módszereivel a Korniss Klára Szakiskolában” címmel, Beszéltek arról, hogy miként hat egy élménypedagógiai foglalkozássorozat a csoport fejlődésére, a gyerekek és fiatalok személyiségének alakulására. (Bővebben…)

A 2. szekcióban a Kolibri Színház műhelymunkájába nyerhettek betekintést az érdeklődők. Az „Osztálytermi színház a nevelés szolgálatában” című workshopot Végvári Viktória, színházpedagógus vezette. (Bővebben…)

A 3. műhelybeszélgetésen, amelyet Szerdahelyi Emőke, az OFI szakembere tartott, rövid beszámoló hangzott el „Az alternatív vitarendezés szakiskolai projektje” címmel. Szó esett a pedagógusok felkészítésében, az oktatási konfliktusok kezelésében elért eredményekről, és a résztvevők megismerhettek jó gyakorlatokat, kipróbált projektterveket, óraterveket. (Bővebben…)

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás