A gyűlölködés elleni szabályok – nem csak gyerekeknek!
Könnyű az interneten sértegetni, abba viszont már kevesen gondolnak bele, hogy a cyberbullying, az online gyűlölködés milyen lelki problémákat okozhat a másik félnek. Az alábbi hasznos tippeket érdemes megfontolni az online interakciók előtt – nem csak gyerekeknek!
A Disney Csatorna és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat ”Add Friend” kampánya az online gyűlölködés elterjedésére, és annak negatív következményeire hívja fel a figyelmet, illetve tudatos internethasználatra és az egymással szembeni toleranciára buzdítja a gyerekeket, fiatalokat.
A gyűlölködés elleni szabályok
Gondolkodj, mielőtt válaszolsz egy gyűlölködő kommentre. Ne hagyd, hogy az érzelmeid felülkerekedjenek rajtad, ne a pillanat hevében válaszolj.
Ha tényleg dühös vagy, írj egy választ, vegyél egy mély levegőt, és töröld ki.
Ne válaszolj agresszióra agresszióval – az agresszív válasz csak provokálja a gyűlölködőt, hogy folytassa a zaklatást.
Ne lájkolj, és ossz meg gyűlölködő kommenteket – ezzel csak a terjesztésükben segítesz.
Ha lehetséges, töröld a gyűlölködő hozzászólásokat.
Ha gyűlölködést és a gyűlöletbeszédet tapasztalsz, jelentsd az oldal (fórum vagy közösségi oldal) adminisztrátorainak.
Nem minden kritika gyűlölködés. Tanuld meg megkülönböztetni a konstruktív kritikát a gyűlölködéstől.
Ha valami nem tetszik, vagy feldühít, fejezd ki érzelmeidet udvarias formában, ne gyűlölködéssel.
Sose hagyj fel azzal, amit teszel, gondolsz vagy mondasz a gyűlölködők miatt.
Ha úgy érzed, már nem tudod kezelni a gyűlölködőt, fordulj egy olyan felnőtthöz, akiben megbízol, vagy keresd meg a hazai Safer Internet konzorciumot! Itt a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány üzemeltet egy éjjel-nappal ingyen hívható telefont (116-111), illetve chat-szolgálatot. Ezeken keresztül elmondhatod, hogy mi bánt, és ők tanácsokkal tudnak segíteni, hogy mitévő legyél!
Az Add Friend kampánnyal kapcsolatos további részletekért látogass el a kampány weboldalára!
SNI, ADHD, autizmus, Asperger – szindrómák, zavarok, nehézségek. Szakcikkeink segíthetnek az eligazodásban, hogy minél több, naprakész információ álljon a szülők, pedagógusok rendelkezésére.
Hogyan barátkoznak a bölcsis, ovis, kisiskolás gyerekek? Mit kell tudni a gyerekbarátságokról? Hogyan tudunk a visszahúzódó gyerekeknek a barátkozásban segíteni? Ötletek szülőknek.
A bizalmat, kötődést már babakortól kezdődően építgetjük ki a gyermekünkkel, ami annyit tesz, hogy a gyermekünk tisztában van azzal, hogy szeretjük őt, bármi is történik, bármit is tesz - és ezzel stabil érzelmi alapokkal indítjuk őt el az életben.
Ahány gyerek, annyiféle rajz. Ám van néhány ábrázolási forma és mód, ami bizonyos gyermektípusokra jellemző, jelentéssel bírnak a használt színek, az ábrázolás módja, az alakok elrendezése és maga a témaválasztás is. A pszichológusok régóta “olvassák” a gyerekrajzokat, de jó, ha a szülők is ismerik az alapokat.
Bűbájos tavaszi mondókákat gyűjtöttünk egy csokorba, ezúttal kifejezetten olyanokat, amelyek csupán négy rövidke sorból állnak. Rövidségük, tömörségük miatt könnyen megtaníthatók a legkisebbeknek is. A lényeg, hogy amíg ezeket a rigmusokat ismételgeted, közben tapsoljatok, grimaszoljatok, mozogjatok, és legfőképpen kacagjatok jó nagyokat.
Mikor kezd el járni a baba? Mikor kezd el rajzolni a baba, kisgyerek? Mikor tanul meg biciklizni a kisgyerek? Mit kell tudnia egy gyereknek nagycsoportos óvodás korára? Válaszok a cikkben.
Hogyan fejleszti észrevétlenül a futóbicikli a bölcsődés, óvodás korú gyerekeket? Hogyan függ össze a biciklizés a tanulási nehézségekkel? Mi történik az agyban tekerés, pedálozás közben? Mozgásterapeuta szakértő válaszol.
A Mátrát gazdagon átszövik a látványosabbnál látványosabb turistautak, amelyek kilátókat, várakat, vízeséseket, szurdokvölgyeket kereszteznek. Annyi a felfedeznivaló, hogy egy hosszú hétvége is kevés hozzá! A kedvenc kirándulóhelyeink közül válogattunk, amelyek mindegyike családi kirándulásra is alkalmas. (Kezdőfotó: Fotó: Oszter-Fekete Gréta)
Azt mindannyian érezzük, hogy a családi anekdoták és legendák mindannyiunk számára kiemelt jelentőséggel bírnak. Azt, hogy pontosan miért fontosak ezek az életmesék, dr. Kádár Annamária neves gyermekpszichológus, meseterapeuta magyarázza el.
Murinai Angéla Németországban élő magyar író, blogger, kreatívírás-oktató, női önsegítő csoportokat vezet. Eredeti szakmája szerint pedagógus, tanítóként, gyermekszínjátszó rendezőként, drámapedagógusként is dolgozott. 2014-ben indította Gumiszoba című blogját, melyben feminizmussal, politikával, társadalmi kérdésekkel és kultúrával foglalkozott. A blog rövid idő alatt népszerű, egyben megosztó lett azzal, hogy nyíltan beszélt tabusított témákról. 2016-ban egy máltai nyaralás során legidősebb fia, a tizenhét éves Bence a tengerbe fulladt. Angélát írói pályáján ez a tragikus esemény indította el.
Bár a hiperaktivitással többnyire csak iskoláskorban foglalkoznak először a szülők, mert a kisgyerek csak nehezen tud beilleszkedni az iskola rendjébe, a szakemberek szerint a legtöbb gyerek esetén már kétéves korban, sőt, bizonyos jelekből már csecsemőkorban is megállapítható lenne.
Kereki Judit gyógypedagógus írása a hiperaktivitás korai tüneteiről.