Óvoda

Hány éves korban várhatjuk el egy kisgyerektől, hogy rendet rakjon maga után?

Kisfú ül a játékospolc előtt, körben a játékaival (felülnézeti kép)

A rendrakás képessége kisgyermekkorban több fejlődési lépcsőben alakul ki, azaz nem egyetlen konkrét életkorhoz köthető, hanem fokozatosan fejlődik, ahogy a gyermek kognitív, érzelmi és önállósági készségei érnek.

Vegyük sorra, mikor mit tud a kisgyermek, majd az életkori leírások után következzen néhány vidám rendrakós mondóka, amivel játékosan rávehető a bölcsis, ovis kisgyerek a pakolásra.

2–3 éves gyerek – utánzással és segítséggel elpakol

A kisgyerek még nem érti igazán mit jelent az, hogy rend, de örömmel utánozza a felnőtteket. Ha a szülő ebben az életkorban játékosan bevonja őt a pakolásba: „Gyere, rakjuk vissza együtt a kockákat a helyükre!”, akkor kis segítséggel képes egyszerű feladatokat szépen lassan végrehajtani. Ilyenkor még természetes, hogy magától nem tud elpakolni, az is, hogy a játszás után nem jut eszébe rendet rakni, mert ebben az életszakaszban még nem elvárható tőle az önállóság. Ez az az életkor, amikor a napi rutinnal, családi szokásokkal pozitív élményeken keresztül (és itt a hangsúly a pozitív szón van), megalapozzuk a rendre való későbbi igényét.

3–4 éves kor: kezdeményező, de még irányítást igényel

A gyerek már érti, hogy a dolgoknak helyük van. Egyszerű, letisztult és vizuálisan átlátható rendszerben képes eligazodni (felcímkézett dobozok, képek vagy színek a polcok elején rendszerezés céllal). A mai modern pszichológusok, de például Maria Montessori szerint is ez a kor ideális az önálló rendrakás szokásának kialakításához, de még így is konkrét, rövid utasításokra van szükség. Fontos, hogy azt a fejlődési lépcsőt, amit egyszer már a gyerek megugrott, várjuk is el tőle. Ha egyszer már képes volt elrakni a cipőket a cipősszekrénybe, akkor legközelebb Anya ne akarja a kisgyerek helyett kényelmi vagy időspórolási szempontok miatt elpakolni.

5–6 éves gyerek – kialakul a „belső rend” és az önálló felelősség

Ekkorra a gyerek már képes rendszerezni, kategorizálni, és megérti, miért fontos a rend. Jean Piaget svájci pszichológus, a fejlődéslélektan atyja kognitív fejlődési elmélete alapján ekkor már megjelenik a szabálytudat, ami segíti a belső motivációt a rendrakásra. Ettől a kortól kezdve lehet már rendszeresen elvárni, hogy saját játékait elpakolja maga után, de a szülő példamutatása, következetessége és szabályai továbbra is számítani fognak.

7 éves gyerek – egyre több önállóság és felelősség

Iskoláskorban a gyermek már képes átlátni összetettebb rendszereket (a gyerekszoba rendben tartása, tanszerek rendszerezése). Szakértők szerint azonban a belső motiváció még mindig fejlődésben van: sok gyerek csak akkor rak rendet, ha látja az értelmét, például több hely marad játszani. Az igyekezet, a szándék dicsérete és a következetes rutin ilyenkor is elengedhetetlen.

Egy 2022-es tanulmány szerint a házimunkákba való bevonás (az életkorhoz és képességhez igazított módon) segíthet az olyan kognitív képességek fejlődésében, mint a munkamemória, gátlás, feladatváltás — ezek mind fontosak ahhoz, hogy valaki rendet tudjon rakni. Tehát minél korábban van lehetőség kisebb rendrakási feladatokat adni, annál inkább támogatja azokat a mentális készségeket, amelyek később szükségesek lesznek a rendszerezéshez és önállósághoz.
Egy másik kutatás arra világított rá, hogy:

már 3 éves kortól érdemes beilleszteni az életkornak megfelelő házimunkákat a napi rutinba, mert az növelheti az önbecsülést, a felelősségtudatot, valamint a kitartást és a késleltetett jutalomhoz való viszonyulás.

Mit gondolt Montessori a rendrakásról?

A Montessori pedagógia hangsúlyozza, hogy a környezet legyen rendezett, átlátható minden játéknak legyen helye, hogy a gyermek mihamarabb részt vehessen a rendrakásban. Ennek oka, hogy a Montessori-pedagógia támogatja az önállóságot, a kitartást, és az önszabályozást, hogy a gyerekek maguk irányítsák cselekedeteiket, szándékaikat, és a kisgyerek önállóan is képes legyen a saját környezetét rendszerezni.

Rendrakó mondókák, versikék kicsiknek

Az alábbi mondókákat versikéket az Ovi-sok. Sok-sok óvoda Facebook csoportból hoztuk. Amikor tanítgatjuk a kicsiknek a rendrakást, mondhatunk együtt egy-két mondókát közösen, hogy játékosabb legyen a tevékenység.

1. Összepakolunk, szép rendet rakunk, mire tízig elszámolunk készen is vagyunk.
Utána lehet tízig számolni az egy, megérett a meggy...

2. Dolgozni szaporán a játéknak vége. Minden játék kerüljön hamar a helyére.

3. Abrakadabra, hipp és hopp, rakjuk a rendet itt és ott... Egyet jobbra, egyet balra, egyet fel a magasra, mire 10-ig számolunk rendet is pakolunk! 1.2.3....10.

4. Dolgozni szaporán, tegyünk most már rendet, aki ügyes igazán, sok játékot eltesz.

5. Dolgozni szaporán, rakjuk a játékot, mindenki elrakja, amivel most játszott.

6. Éliás, Tóbiás most van pakolás! Csingilingi csengő hangja, most pakoljon aki hallja!
Lehet csengővel kísérni.

7. Jár az óra ketyegő, telik-múlik az idő. Az én órám azt ketyegi, ideje már rendet tenni.

8. Játszottunk már eleget, rakjunk rendet gyerekek. Itt is ott is sok játék, keressük meg a helyét, két kezedben két játék, keressük meg a helyét. 

9. Cica fogott egeret, játszott vele eleget. Ide tette, oda tette, és a végén elengedte.

10. Összerakunk, rendet rakunk, mert ügyes ovisok vagyunk. Ha rend van, mindenki nevet, ügyesek az ovis gyerekek! 

11. Egy, kettő, három, négy, a játék most véget ért. Rakjunk mindent sorba, vissza ide a polcokra.

12. Csiribiri gyerekek, véget ért a móka, pakoljuk a játékokat oda fel a polcra. 

13. Játszottunk már eleget, pakoljunk el gyerekek. Itt is ott is sok játék, keressük meg a helyét! Két kezembe két játék, keressük meg a helyét! Elpakolunk, rendet rakunk, mindent széppé varázsolunk.

14. Dolgozni szaporán, rendezzük a termet. Aki dolgos igazán, gyümölcsöt/ebédet/uzsonnát is ehet.

15. Óra, óra ketyegő. Telik-múlik az idő. Az én órám azt ketyegi. Gyerekszobát rendbe tenni.

Kölöknet hozzászólás

aláírás