Alma a fán
Párbeszédek a kompetenciafejlesztésről
A gyermek "megérik az iskolára, mint alma a fán" – a Tempus Közalapítvány kompetenciafejlesztésről szóló interjúkötetének címadó hasonlata egyik beszélgetőtársuktól származik. Ez az asszociációs lehetőségekben gazdag szókép nem csak számukra jelent egyfajta közös nevezőt, de sokfelé elindíthatja a kedves Olvasó fantáziáját is.
Találkoztunk mi már ilyen magától értetődő természetességgel folyó pedagógiai munkával? – juthat eszünkbe az első automatikus kérdés. Nos, pillantsunk be gondolatban napjaink óvodai csoportszobájába: milyen érzelmek tükröződnek a benti arcokon? Lépjünk be egy tanterembe: mi határozza meg leginkább az iskola szereplőinek magatartását? Mennyiben felel meg vágyainknak, elvárásainknak, jövőnkről alkotott előzetes képünknek mindaz, amit a közoktatás napi gyakorlatában tapasztalunk?
Szerencsére mindig is voltak, vannak ma is olyan iskolák, pedagógusok, akik bensőséges „mester és tanítvány” viszony kialakításával, hiteles értékközvetítéssel képesek felülírni a tanítás, nevelés elidegenítően számonkérő, ridegen ismeretközpontú kulturális mintáit; szakmai tudásukkal és módszertani leleményességükkel pedig minden gyermeket és fiatalt valódi tanulásra tudnak késztetni.
A reformpedagógiát illetve alternatív pedagógiát művelő közoktatási intézmények elsősorban gyermekközpontú szemléletük révén, más, átfogó óvodai és iskolai programok pedig inspiráló tanulási környezetük vagy a kultúra teljességét beemelő tanítási programjaik révén töltöttek, töltenek be innovatív szerepet a magyar közoktatásban. Eltérő értelemben és eltérő hangsúlyokkal ugyan, de kivétel nélkül mindegyikre igaz, hogy a tanulási szükségletekhez jobban illeszkedő, minden gyermeket erőpróbára késztető tanulási környezetet igyekeznek teremteni tanítványaik számára; szem előtt tartják az átfogó tanulási célokat; tiszteletben tartják az egyéni fejlődést; megjelenik bennük a pedagógus mint a tanulás sikerességét elősegítő társ képzete, valamint a tanuló személyes felelősségvállalásának fontossága is.2
Az ismeretközpontú oktatásról való elmozdulásnak komoly lendületet adott az ezredfordulón érkező markáns kutatási visszajelzés, melyet a hazai szakma gyakran csak PISA-sokk néven emleget. A harminc országot tömörítő gazdaságpolitikai fórum, az OECD3 által elindított kutatás4 annak feltárására irányul, hogy az iskola mennyire képes a diákokat a 21. századi társadalmak kihívásaihoz szükséges ismeretekkel, készségekkel ellátni. A felmérés újdonsága éppen abban áll, hogy a hagyományokkal szakítva nem azt vizsgálja, hogy mit sajátított el a diák az iskolai tananyagból, hanem hogy a 15 éves korosztály milyen mértékben rendelkezik azokkal az alapvető ismeretekkel és készségekkel – kompetenciákkal –, amelyek a mindennapi élet kihívásaihoz, a munkavállaláshoz vagy a továbbtanuláshoz szükségesek.
A PISA-felméréseken a magyar közoktatás rendre figyelmeztető visszajelzést kapott. Interjúkötetünk szereplőitől többféle értelmezést is olvashatunk a mérési eredményekről. A nemzetközi mezőnyben elfoglalt helyünk nyilvánvalóan az eddig megtett lépések újraértékelésére készteti az oktatás kutatóit, az oktatásirányítás mindenkori szereplőit.
Ugyanakkor a kompetencia fogalom korántsem egységes – nemzeti és szektorális szinten is komoly értelmezésbeli kérdéseket vet fel. Ezért az ezredforduló környékétől kezdve, Európában pedig különösen az ún. lisszaboni stratégiai célkitűzések5 meghatározását követően lett kiemelt téma az egész életen át tartó tanulás (Lifelong learning), és az azt megalapozó kulcskompetenciák kérdésköre.
Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák6
- Anyanyelven folytatott kommunikáció
- Idegen nyelveken folytatott kommunikáció
- Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén
- Digitális kompetencia
- A tanulás elsajátítása
- Szociális és állampolgári kompetenciák
- Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
- Kulturális tudatosság és kifejezőkészség
Az utóbbi 4-5 év fejleménye, hogy az Európai referenciakeretben meghatározott kulcskompetenciák fejlesztése érdekében mind az alapfokú, mind a középfokú oktatásban különböző nemzeti szintű támogató rendszereket építenek ki Európa-szerte. A kompetencia alapú oktatás előmozdítása érdekében Magyarországon 2001-ben indult el, de csak 2006-ban intézményesült az Országos kompetenciamérés jelenleg is érvényben lévő gyakorlata7: a 4., 6., 8. és 10. osztályosok szövegértési és matematikai képességeit méri fel minden tanévben az Oktatási Hivatal. A Nemzeti Alaptanterv8 2007-ben módosított változatába – az oktatás hazai hagyományait is szem előtt tartva – kis módosításokkal beépültek a kulcskompetenciák, melyek a következők: Anyanyelvi kommunikáció, az Idegen nyelvi kommunikáció, a Matematikai kompetencia, a Természettudományos kompetencia, a Digitális kompetencia, a Hatékony, önálló tanulás, a Szociális és állampolgári kompetencia, a Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia, valamint az Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség.
A szerteágazó tanulságokat nem csak pedagógusként, szülőként is érdemes tudatosan végiggondolnunk. Ezek közé a végiggondolandó tanulságok közé tartozik például az is, hogy munkavégzésünk sikere nem pusztán kvalifikáltságunkon, bizonyítvánnyal igazolható (szak)képzettségünkön múlik, hanem egyéni hozzáállásunkon, aktuális teljesítményünkön (hatékonyságunkon, rugalmasságunkon), sőt együttműködési készségünkön is. A munkáról alkotott általános felfogásmódunk változásával tehát változtatnunk kell a tudás, a tanulás és tanítás értéktartalmainak megítélésén is.
Új pedagógiai világkép van terjedőben: legyünk mi magunk is hordozói, átörökítői, kedves Olvasó.
A Tempus Közalapítvány kiadványának szerkesztői
Lábjegyzet
2 A kompetenciafejlesztés gondolatának egyik közvetlen hazai előképe az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program. Képes vagyok rá! – ezt a címet viseli az a ma is forgalomban lévő, képességszintekre lebontott követelménysor, amelyet az ún. Zsolnai- programban dolgozó tanulók, tanítóik és szüleik számára állítottak össze 30 évvel ezelőtt.
3 OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) – Gazdasági Együttműködés és Fejlesztés Szervezete: 1961-től működő nemzetközi szervezet, az 1948-ban megalapított OEEC (Organisation for European Economic Cooperation – Európai Gazdasági Együttműködés Szervezete) utódja. A fejlett országok gazdaságpolitikai fóruma. 1996-tól Magyarország is tagja.
4 PISA (Programme for International Student Assessment) – Nemzetközi tanulói teljesítménymérési program: 2000-től kezdődően 3 évente végzett nemzetközi összehasonlító kutatás. A szövegértést, a matematikai és a természettudományos tudást monitorozza: minden területen a problémamegoldó képességre fókuszál. A felmérés célja, hogy összehasonlítható, reális kép alakuljon ki a mindennapi élethez szükséges ismeretek elsajátításáról, az iskolai tudás alkalmazásának képességéről, az egész életen át tartó tanulásra való felkészültségről. A kutatók a tanulás eredményességét az egyes országok oktatáspolitikájával összefüggésben is vizsgálják. Bővebben itt tájékozódhat: www.oecd-pisa.hu
5 Lisszaboni folyamat: Stratégiai folyamat, amely az Európai Tanács 2000-ben Lisszabonban tartott rendkívüli csúcstalálkozóján alapul. Ekkor azt a célt tűzte maga elé az európai közösség, hogy 2010-ig a világ legversenyképesebb tudásalapú társadalmává váljon, melynek megvalósításában kiemelt szerepet szánt az oktatási és képzési rendszereknek.
6 Az Európai Parlament és az Európai Tanács ajánlása (2006. december 18.) az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006/962/EK)
7 Az 1986-tól rendszeressé váló Monitor-vizsgálatokkal teremtődött meg az a mérési forma, amely a mai méréseket is meghatározza, s már nemcsak a tanulók aktuális tudásának feltérképezésére alkalmas, hanem összehasonlításokra, trendek megállapítására is lehetőséget nyújt. 2001-ben került sor első ízben arra a teljes körű országos vizsgálatra (Országos kompetenciamérés), amely egy-egy tanulói korcsoport egészének szövegértési képességét és matematikatudását méri fel tanévenként. Az Országos kompetenciamérésről bővebben itt tájékozódhat: www.kompetenciameres.hu
8 A Nemzeti alaptantervről bővebben itt tájékozódhat: www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/nemzeti-alaptanterv-nat/ nemzeti-alaptanterv
A cikk a Tempus Közalapítvány Alma a fán – Párbeszédek a kompetenciafejlesztésről c. kötetében (2010) jelent meg, amely az Európai Bizottság és a NEFMI támogatásával megvalósuló „Az egész életen át tartó tanulás hazai megvalósítása” c. projekt keretében jött létre.
A teljes kiadvány elérhető és letölthető a Tempus Közalapítvány honlapjáról.