Szülő- és gyereknevelés

7 ÖTLET, AMIVEL KÖNNYEDÉN BEÉPÍTHETED A TÁRSAS ÉS ÉRZELMI NEVELÉST A TANÍTÓI GYAKORLATBA

Gyakran hallom lelkes és elhivatott pedagógusoktól (akik még a pályán maradtak), hogy teljesen tisztában vannak az érzelmi nevelés fontosságával, és azzal, hogy a mai iskolákban képtelenség érdemben tanítani anélkül, hogy ne foglalkozzanak a gyerekek érzelmi és társas kihívásaival. Azonban a tanmenet adott, az idő kevés, az érzelmi és viselkedésproblémák száma egyre csak gyarapszik, a pedagógusok teherbírása korlátozott, és különben sem tudják, hogy konkrétan hogyan is valósulhatna meg a lelki nevelés intézményes keretek között. Hiszen „köztudomású”, hogy a gyermek érzelmi jóllétéért és az olyan alapvető életkészségeikért, mint az önállóság, kedvesség, kudarctűrés, problémamegoldás, konfliktuskezelés stb. elsősorban a család a felelős.

Ezzel a blogcikkel azoknak a pedagógusoknak szeretnék segíteni, akik még keresnek működő utakat-módokat, és nyitottak arra, hogy a jövő tanévben bevezessenek olyan új és egyszerű rutinokat, amivel megkönnyíthetik a gyerekek közösségi (és sokszor családi) életét, ezáltal pedig a SAJÁT pedagógiai munkájukat is.

Először is, az érzelmi nevelés nem kell, hogy külön fejlesztő blokk vagy tanóra legyen, hiszen számos érzelmi és szociális készség tanítható „apró falatokban”, azaz olyan módon, hogy egyszerű és rövid EQ fejlesztő tevékenységet építesz be a mindennapi rutinba és tanmenetbe.

Íme 7 stratégia, amit akár már szeptembertől bevezethetsz az osztályodban, annak érdekében, hogy elejét vedd a viselkedésproblémáknak és/vagy pozitívabb érzelmi légkört teremts a közösségben.  Ha pedig még több gyakorlatban könnyen megvalósítható ötletet szeretnél, töltsd le az „Osztálytermi viselkedés hatékony menedzselése” c. módszertani segédletünket, melyet ITT találsz!

1. EGY CSAPAT VAGYUNK! OSZTÁLYÉRTÉKREND TISZTÁZÁSA

Érdemes rögtön az év elején időt szánni arra, hogy a gyerekekkel közösen átbeszéljük, hogy:

  • -Hogyan szeretnénk magunkat érezni az osztályban?
  • -Mitől jó és barátságos egy osztályközösség?
  • -Mire van szükség ahhoz, hogy mindenki egyformán értékes tagnak, odatartozónak és biztonságban érezze magát az osztályban?
  • -Mik azok a viselkedésformák, amiket nem támogatunk az osztályban?
  • -Mik lehetnek a problémák jelzésének, konfliktusok kezelésének elfogadott módjai?

Szerencsés, ha még az első iskolai héten közösen megalkotunk a diákokkal egy saját osztályunkra szabott „Egy csapat vagyunk” értékrend posztert, például egy ilyet:


Forrás: Osztálytermi viselkedés hatékony menedzselése tanári kézikönyv (PDF-ként letölthető)

2. NAPI CÉLOK KITŰZÉSE

szándékok napi szintű megfogalmazása segít, hogy a tanulók tudatosabban átgondolják a viselkedésüket, azok következményeit, és felelősségteljesebben válasszák meg a tetteiket.
Ehhez bevezetheted azt a szokást, hogy a hét vagy a nap elején a diákoknak adsz 5-10 perc „elmélkedési időt”, amikor szóban vagy írásban befejezhetik az alábbi megkezdett mondatokat:

  • -Ma arra fogok odafigyelni, hogy:
  • -Ezen a héten törekedni fogok arra, hogy...
  • -Többet fogok...
  • -Kevesebbet fogok...
  • -Ma azt akarom érezni, hogy... ezért megteszem, hogy...
  • -Ha nehézségbe ütközök, emlékeztetni fogom magam arra, hogy...

3. MINDEN PÉNTEKRE EGY SZITU! TANÁCSADÓ JÁTÉK

Bevezethetsz a napirendbe egy olyan 10 perces időszakot, amikor rendszeresen eljátszotok és átbeszéltek egy-egy gyakran előforduló, problémás társas helyzetet.
Ehhez javasolt beszerezni egy plüss karaktert (pl. Breki). Mondd el a diákoknak, hogy Breki minden pénteken el fog látogatni hozzátok, és elpanaszol majd egy-egy problémás sulis helyzetet, amibe keveredett. Az lesz a feladatuk, hogy közös gondolkodás útján tanácsot adjanak neki, hogy hogyan tudná máshogyan szemlélni, jobban kezelni és megoldani az adott szituációt.
Ezzel a játékkal lehetőséget teremtesz a gyerekeknek, hogy tudatosan megvizsgáljanak egy-egy problémát, meghallgassanak másokat, meglássanak különböző nézőpontokat és kreatív energiájukat arra használják, hogy mindenki számára működő megoldásokat találjanak.

Példaszituációk Brekitől:

  • - Matek órán épp koncentráltam, hogy kiszámoljam a feladatot, amit a tanító néni adott, amikor Süni, a padtársam elővette az új popit-ját és nyomkodni kezdte. Tudtam, hogy órán nem szabad elővenni ezeket, és nem akartam leszidást kapni, de a popit olyan jókat pukkan, és én is úgy imádom, hogy végül én is beszálltam a játékba. Segítsetek, ti mihez kezdenétek ilyen helyzetben?
  • - Szünetben épp a kedvenc filmemről beszélgettünk, amikor Kroki, az egyik osztálytársam odajött és elmondta, hogy szerinte ez a film nagyon béna, és különben is csak dedósok néznek ilyeneket. Nagyon felhúzott a beszólása, ezért én is lebénáztam az ő kedvenc filmjét, és elküldtem melegebb éghajlatra, de ettől Kroki csak még jobban felbőszült és nekem ugrott. Fogalmam sincs mit tehettem volna másképp ebben a helyzetben. Segítsetek!

Ehhez hasonló kérdésekkel érdemes támogatni a helyzet átgondolását:

  • -Mit gondoltok, mi teszi nehézzé ezt a helyzetet?
  • -Ki volt már hasonló helyzetben?
  • -Milyen érzés lehetett Brekinek/más érintettnek, amikor...?
  • -Ki milyen megoldást választana, és miért?
  • -Mi lehet a következménye az egyes választásoknak?
  • -Ki mit tanult Breki helyzetéből, ami akár a saját életében is segítség lehet?

További szituációkat találsz a Gorom Banya Szelídül Indulatkifejező Varázsigék gyakorlókártyákban.

A cikk teljes egészében a https://www.spiribuuu.com/ oldalán olvashatjátok. 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás