Szülő- és gyereknevelés

Játékos lépőköveken gyermekeink álmaiért

Miért van szükség arra, hogy tanulni tanuljon a gyerek? Szállóigévé vált, hogy az iskolákon mindenki átvergődik valahogy… 

Szülőként sem azt szeretném, ha átvergődne gyermekem az iskolai éveken, pedagógusként sem. Boldog, kutató és ismeretre éhes kisiskolásként lépnek be a suli falai közé, nem vehetem el a játékos ismeretszerzés varázsát. A saját gyerekeimet, a 18 éves nagyfiamat és a 8 éves kicsit mondhatnám nemcsak szakmai, hanem szülői példának is. Mindketten remek tanulók, és élvezik a tudás megszerzését és birtoklását, belső motivációból mennek céljaik felé, emellett kiváló sportolók, eredményesek több versenyágban is (többet erről itt: Kozsán Balázs). E sikerek ellenére még nála is megmutatkoztak a nehézségek alsóból felsőbe, illetve az általános iskolából a középiskolába lépéskor. Mivel mindenki átesik egy ilyen nagyobb jellegű váltáson, ezért gondolom, hogy a diákok érdekeit szolgáló legfontosabb „tantárgy” a tanulási önismeret lenne.

Mégis hogyan legyen vidám, eredményes és boldog a diák bárki, ha úgy kapja meg az „új ismeretek tengernyi dobozát”, hogy azt sem mondják meg neki, hogyan kell kinyitni? –veti fel a kérdést most már nekem Kozsánné Tóth Marianna. Ennyi kulcs nincs is a világon! Ezért kellene már egész fiatalon megkapni a „tolvajkulcsot”, és így hosszú évekre, lépőkőről lépőkőre építhetné ebből tanulási szokásait, a lehetőséget tanulás szeretete felé. A Játékos lépőkövek munkafüzet-csomag pontosan ezt a célt szolgálja, így az örömteli tanulás véleményem nagyban hozzájárul egy nyitott, szabad és önmagát folyamatosan megújítani képes felnőttkorhoz, és egyben záloga is az eredményes, sikerekben és örömökben gazdag önmegvalósításnak.

A már említett Játékos lépőkövek munkafüzet-trilógia, és az arra épülő tréningek pontosan ezt a folyamatot segítik elő, nem?

Pontosan. Ezek a kiscsoportos, általában 3-5 fővel zajló, foglalkozások a tanulási önismeret felfedezését és annak tudatos tervezését szolgálják. A három-négynapos intenzív tréning során a fiatalok differenciált, azaz életkorukhoz igazított feladatokon keresztül ismerkednek meg az organizáció, a tudatos tervezés és tanulási szokások fogalmával.

Az ezt követő második részben találkoznak azokkal a jegyzetelési technikákkal, amelyek a későbbi hatékony tanulás érdekében elengedhetetetlenek lesznek, és kézhez kapjuk az igazi „tolvajkulcsot”, a MINDIREKT-vonalzót. Az utolsó fázisban megtörténik a finomhangolás, elsajátítják a stressz-kezelési technikákat és meglelik saját motivációjukat. A köztes időben pedig társasjátékon és kőfestésen túl többek között akadálypályára kerül sor, ahol a játékos versengés mind a „tananyag” élményalapú elsajátítását szolgálja. Ez mind hozzájárul ahhoz, hogy az újonnan szerzett szokások beépüljenek, hosszú távon is pozitív változást hozzanak a tanulmányi eredményekben, és így összességében is a diák jobban érezhesse magát kiskamasz, illetve nagykamasz éveiben.



Minderről még többet:

A rajzos illusztráció: Orbán Orsolya in: Játékos lépőkövek I-III. Móra Könyvkiadó, Budapest, 2020-2021. ISBN 978 963 486 6817, ISBN 978 963 486 736 4, ISBN 978 963 486 737 1

A munkafüzetekről:

Móra Könyvkiadó: Kozsánné Tóth Marianna: Játékos lépőkövek I-III.


A szerzőről:

http://kozsantehetsegmuhely.hu/munkatarsaink/kozsanne-toth-marianna/

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás