Szülő- és gyereknevelés

Könnyebben megy a reggel, ha nyugodt az este - 4+1 tipp a gördülékeny készülődésért

A nyugodt reggelek titka a nyugodt este. A következő tippekkel segíthetsz benne, hogy minden gördülékenyen menjen.


Amint közösségbe kerül a gyerek, minden család megismerkedik közelebbről az idegőrlő reggelekkel. Amikor a nem akar felkelni szöszöl, képtelenség elindulni vele, és mire kiléptek az ajtón, a szülő felrobban az idegtől. Mindez nagyrészt megelőzhető, ha az este nyugodtan telt, és a gyerek kipiheni magát. A következő módszerek segíthetnek a nyugodt esték, és ezáltal a nyugodt reggelek megteremtésében:

Egészséges vacsora

Nagyon nem mindegy, mit és mikor eszik a gyerek. Tele hassal éppúgy nem szerencsés lefeküdni, mint korgó gyomorral. Olyan menüt találj ki, ami inkább nyugtat, mint pörget: este már kerüld a cukrot és a csokit. Egyetek inkább szárnyast, például csirkét, pulykát, zöldségeket. Egy pohár tej is segíti az ellazulást, a kakaó viszont inkább maradjon reggelre.

Biztos esti rutin

Minél kisebb a gyerek, annál fontosabb, hogy az este egy meghatározott, minden nap ismétlődő menetrend szerint menjen. Ehhez idő kell: legalább másfél órát rá kell szánni, testvérek esetén még többet. A vacsora után jöhet a fürdés, fogmosás, ágyba bújás, ott egy - vagy több - mese. Ha időben nekikezdtek, senkit sen fog frusztrálni a csúszás, bele fog férni hosszabb fürdés, és az elmaradhatatlan “csak még egy utolsó” mese is.

Az esti rutin biztonsága mindig nagyon fontos volt, de a mostani bizonytalan helyzetben, amikor a gyerekek életét már két éve folyamatosan a járványhelyzet épp aktuális változása határozza meg, szinte életmentő. Tudniuk kell, hogy lehet kint az élet kiszámíthatatlan, de amíg otthon minden a megszokott mederben zajlik, van mibe kapaszkodniuk.

Ne pörgesd fel!

A megfelelő étrend jelentőségéről már volt szó, de máshogy is biztosíthatod, hogy az este a megnyugvásról szóljon. Bármilyen jó dolog is a csikizés, kergetőzés, ezeket ne a lefekvés előtti időszakra tegyétek, mert garantált, hogy abból nem lesz alvás. Hasonló a helyzet a képernyőzéssel: egy felnőttnek sem szerencsés tévé kék fényére elaludni, egy gyereknek pedig főleg káros. Amíg csak lehet, kerüljétek el, hogy a gyerek szobájában tévé, számítógép legyen. Persze tudjuk, hogy manapság ez legfeljebb kamaszkodig megoldható, de akkor is érdemes legalább beszélgetni róla, hogy ne nyomkodják még az ágyukban is a telefonjukat - különösen annak fényében, hogy kimutatások szerint a tizenévesek jelentős része kórosan kialvatlan.

Készülj elő a reggelre!

Amit csak lehet, intézzetek el még este, lefekvés előtt. Válasszátok ki együtt a ruháját, amit másnap fel fog venni, és tegyétek ki egy székre. A tízóraikat, munkahelyi ebédeket állítsd össze. A nagyobb gyerekek pakolják össze a táskájukat, és ne hagyják a lecke egy részét reggelre. Ha valami extrát kell bevinni az óvodába, iskolába, legjobb már este az ajtóba tenni. Értékes perceket spórolhattok meg, ha reggel csak ki kell kapni a hűtőből a dobozokat, felvenni a hátizsákot, és indulhat a nap.

Másnap reggel

Ha a gyerek kipihent, és minden megfelelően elő van készítve, már jól megalapozza a nyugodt reggelt. Másnap keltsd őket úgy, hogy ne kelljen rohanni, de ne is legyen lehetőségük időhúzó tevékenységbe belekezdeni. Hogy ez mennyi, arra nehéz mindenkire érvényes szabályt felállítani, de jó közelítéssel indulás előtt egy órával érdemes kelteni őket - aki nehezebben ébred, azt hamarabb, hogy legyen ideje magához térni. A reggeli rutin szigorúbb és feszítettebb, mint az esti, ilyenkor nincs idő a plusz kitérőkre. Lehetőleg ne nézzen a gyerek reggel mesét, mert akkor garantált a késés. (“Hadd nézzem végig, légyszí!”). Változó, hogy meddig igényelnek ebben segítséget, de legkorábban általános iskola végéig kell őket támogatni a fegyelmezett összekészülésben, és az idejében történő elindulásban.

 

Forrás: verywellfamily.com 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás