Szülő- és gyereknevelés

Hogyan működik egy 2. osztályos kisdiák agya? Betekintés a második osztályosok elméjébe az idegtudomány által, szülőknek

"Mi történik, ha elkésünk, apa? Történhet valami rossz? Nem akarok elkésni!"

A második osztályosok hajlamosak aggódni. Aggódnak a rémálmaik, a sötétség, a ruháik, a házi feladatuk vagy gyomorfájdalmaik miatt, amelyek – feldúlt elméjük miatt – olyan komolynak tűnhet számukra, akár egy halálos betegség. Utálnak hibázni, nem befejezni a feladatokat, és főleg veszíteni. Elsőnek, korrektnek, pontosnak, legjobbnak és tökéletesnek akarnak lenni. Mi a baj velük, hiszem még a tojáshéj is ott a fenekükön? Idegrendszeri problémák? Hipochondria?


Nem. Ez a nagyfokú érzékenység ebben a korban valójában annak bizonyítéka, hogy agyuk megfelelően fejlődik. A hétévesek képesek már megragadni olyan fogalmakat, mint a tér, az irány, a távolság és az idő. Megértik, hogy az óra ketyeg. Hirtelen a menetrendek, a rutinok, a naptárak, a tervek, a kiszámíthatóság, a szabályok, az igazságosság és a megbízások számukra aggodalomra adnak okot.

Neurológiailag milyen folyamatok zajlanak a második osztályosok fejében? Jane Healy, a Your Child’s Growing Mind szerzője "buzgó tanulógépként" határozza meg őket. Marguerite Kelly, a Washington Post családi rovatvezetője a második osztályt "az értelem korának" nevezi, amelyet a szomorúság is áthat.

Az alábbiakban bemutatjuk, mik azok a fontos tudnivalók, amelyek segítségével egy második osztályos tanuló könnyebben haladhat előre ezen az összetett kognitív fejlődési szakaszon. Szülők, figyelem!

Tanári hatás

Második osztályos gyermeked olyan tanárral boldogul a legjobban, aki magas követelményeket támaszt diákjaival szemben. Daniel Siegel, az UCLA Orvostudományi Karának pszichiátria professzora szerint a tanárok tanulói képességekkel kapcsolatos elvárásai óriási hatással vannak a tanulók tanuláshoz való hozzáállására. Az egyik tanulmányban a tanároknak tévesen azt mondták, hogy néhány diákjuk, akiket korábban tanulási zavarral küzdőként azonosítottak, valójában tehetségesek. Miután a tanárok emelték az elvárásokat, a diákok az elvárásoknak megfelelően teljesítettek. Az ilyen korú gyerekek gyakran alakítanak ki szeretetteljes kapcsolatot tanárukkal; nem ritka, hogy sírnak, amikor véget ér az év.

Célok

A dopamin szintje emelkedik a második osztályosok agyában. Ez a neurotranszmitter – amely lehetővé teszi a figyelmet és a motivációt – növeli a teljesítményt, a célok elérése felé hajtva őket. Egy második osztályos tanuló felfokozott tudatállapotba képes kerülni, ha átgondoltan segítünk neki felállítani, feltérképezni és sikeresen kiteljesíteni szellemi és fizikai ambícióit.

Olvasás

Az olvasás folyékonysága javul – az agy Broca és Wernicke területei - valamint a neuronok intenzív összekapcsolódása által. A második osztályosok azért olvasnak, mert "akarnak". A szülők segíthetnek gyermekük nyelvi képességeinek fejlesztésében, ha elgondolkodtató kérdéseket tesznek fel a könyvekhez, melyeket forgatnak, valamint, ha gazdag szókinccsel beszélnek hozzájuk.

Tanulási biztonság

A második osztályosoknak stabilitásra, biztonságra, érzelmi biztonságra van szükségük, hogy agyuk a lehető legtöbb tudás elsajátítására legyen képes. Kerülni kell a krónikus traumás stresszt, mert ilyenkor mérgező mennyiségű kortizol szabadulhat fel, ami elpusztítja az agysejteket, különösen a hippocampus régióban. Egy másodikos önbizalmának védelme érdekében a szülőknek és az őket körülvevő felnőtteknek szeretetteljes, bátorító visszajelzést kell adniuk, minimalizálniuk a szidást és fenyegetést, és kerülniük kell a kiabálást vagy bármilyen tettleges bántalmazást.

Mozgás - minden mennyiségben

Próbáljatok meg legalább napi 30 percet szánni arra, hogy hétévesed fusson, játsszon. Érdemes velük kerékpározni, és olyan sportprogramokat tervezni, mint a foci, az úszás, a jégkorong és a harcművészetek, melyek kiváló elmeerősítők. Aziskolai udvari játékok is hatékonyak a fiatal gyerekek számára, mivel egyszerre intenzíven fejlesztik a szociális és fizikai készségeiket. Sok hétéves gyermek kiválóan boldogul a fizikai kihívásokkal, mert energikus, integrált szenzoros rendszerük lehetővé teszi számukra, hogy sokkal gyorsabban fejlődjenek a felnőtteknél olyan készségekben, mint például a korcsolyázás vagy a síelés. John Ratey MD, a Spark szerzője szerint a testmozgás fejleszti az agyműködést, amelyet Ratey "Miracle-Gro for the brain"-nak nevez, mert az agy infrastruktúráját építi. Számos kutatás sugallja, hogy az intenzíven sportoló diákok jobb tanulmányi teljesítményt nyújtanak, mint nem mozgó társaik.

Fontos tápanyagok az agy számára

A gyermekeknek sokféle tápanyagra van szükségük az optimális agyi növekedéshez. Adjunk csemetéinknek zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonákat, tejtermékeket és húst, de korlátozzuk a cukor, sütemény, gyümölcslé és a gyorsételek fogyasztását. A tojássárgája, a zsíros húsok és a szójabab kolint tartalmaz, az acetilokolin neurotranszmitter építőkövét, amely kulcsfontosságú a memória működéséhez.

A figyelem kulcsfontosságú

Egy második osztályos tanuló figyelme hét és 25 perc között mozog; a fiúk általában kevesebbet bírnak, mint a lányok. A nagyobb koncentráció érdekében ösztönözz olyan tevékenységeket, mint a meditáció és a társasjátékok – és korlátozd a tévénézést. A tanulmányok azt mutatják, hogy a TV túlzottan stimulálja a még mindig fejlődő idegrendszert, ami lerövidíti a figyelmet és a koncentrációt. Miért? Egyes tudósok szerint a tévénézés pazarlóan nagy mennyiségben szabadítja fel a dopamint, a neurotranszmittert, amely a fókusz kulcsfontosságú szabályozója.

Nagyobb szabadság

Második osztályos tanulód nagyobb szabadságot követel? Hosszabb pórázt? Az jó! Ez azt jelenti, hogy gyermeked fejlődik. A frontális lebenyekben a szinaptikus sűrűség ebben a korban tetőzik, idegpályák kötik össze ezeket a zónákat a limbikus rendszerrel. Az eredmény: gyermeked racionális agyterületei egyre nagyobb jelentőséget kapnak, és nagyobb kontrollt feltételeznek más régiók felett, ami erősebb impulzuskontrollban, nagyobb függetlenségben és jobb előre tervezési képességben nyilvánul meg.

Hasznos tipp: Ideje rávenni a gyereked, hogy többet segítsen otthon. A második osztályosok képesek megragadni a három különálló komponenst tartalmazó parancsokat, amelyek már lehetővé teszik számukra az összetettebb házimunkák elvégzését.

Szarkazmus és irónia

A gyerekek ebben a korban elkezdik megérteni a humorérzéket. 7 éves korig az agy Broca területének növekedése nagyobb a jobb féltekén, ami erősíti a nyelv érzelmi és prozódiai összetevőit. Gyermeked értése már nem korlátozódik a „szó szerintire”, ami azt jelenti, hogy a szarkazmus és az irónia sem idegen többé számára.

A jó oldala ennek, hogy csak kuncog ahelyett, hogy kiborulna, amikor azt motyogod: "El foglak adni a kalózoknak."

Hátránya: Lehet, hogy elkezdik visszafordítani, használni ők is a szarkazmust, és szemforgatások közepette jegyzik majd meg, hogy: "Igazán szép nyakkendő, apa."

Memóriakapacitás fejlődése

Egy második osztályos tanuló memóriakapacitása folyamatosan javul (a homlok- és halántéklebeny dentritikus komplexitása miatt), lenyűgöző ütemben növekszik. Ez lehetővé teszi az agya számára, hogy integrálja a múltat ​​és a jelent. Most, hogy egyre jobban tudatában van saját érzelmeinek és „belső énjének”, javasolhatjuk neki, hogy kezdjen el naplót, élményeiről füzetet vezetni.

Zenei fejlesztés

Tanuljon gyermeked zenét, inspiráld, hogy válasszon valamilyen hangszert. Játsszatok és énekeljetek dalokat. A Neurological Research folyóirat egyik tanulmánya szerint a négyhónapos zongoraképzésben részesült második osztályosok 27 százalékkal jobb eredményt értek el a matematikai teszteken, mint a matematikai szoftvert használó gyerekek. Egy másik tanulmány, ugyanabban a folyóiratban, 100 százalékos emelkedést mutatott a hagyományos módon tanuló diákokhoz képest.

 

A cikk forrása: Greatschools.org 
Nyitókép: gettyimages.com

 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás