3 egyszerű kártyajáték magyar kártyával, amit már a 8-10 éves gyereknek is megtaníthatsz
Három népszerű családi kártyajátékot hoztunk: huszonegyezést, csapd le csacsi egyik változatát a sok közül és a zsírozást. Ezek mindegyike pörgős, vidám, gyorsan játszható kártyajáték, amit a gyerekek is könnyen megtanulnak. Először felfedett kártyákkal játszanunk végig egy tanulókört, és ha már a gyerekek is megértették a szabályokat, indulhat a kaszinózás!
Nem kell mást tenned, mint a legközelebbi trafikból vagy játékboltból egy pakli magyar kártyát beszerezned. Jöjjenek a szabályok.
21-ezés magyar kártyával (huszonegyezés) – játékszabály
A 21 nevű kártyajáték nagyban hasonlít a kaszinókban ismert Blackjack-hez, de ez annak egy jóval egyszerűbb változata. Annak a gyereknek, akinek már megy a tízes átlépés matematikából, már tudja játszani. Szuper jól fejleszti a taktikai érzéket.
Kellékek: 1 pakli magyar kártya (32 lapos, alsó, felső, király, ász, VII, VIII, IX, X – minden színből)
Játékosok száma: 2–6
Játék célja: a gyűjtött lapok értéke lehetőleg 21 pont legyen, vagy minél közelebbi a 21-hez. Aki túllépi a 21-et, az máris kiesett az adott körből.
Kártya | Pontérték |
VII (hetes) | 7 |
VIII (nyolcas) | 8 |
IX (kilences) | 9 |
X (tízes) | 10 |
Alsó | 2 |
Felső | 3 |
Király | 4 |
Ász | 11 |
A játék menete:
1. Az osztó 2 lapot oszt minden játékosnak (lefelé vagy felfelé fordítva, megegyezés szerint).
2. A játékosok óramutató szerinti sorrendben következnek. Az osztó megkérdezi: "Kérsz még lapot?"
A játékosok összeadják a kettő lap értékét, majd eldöntik, hogy kérnek vagy sem, és válaszolnak:
"Megállok" vagy "Kérek még".
Lapot addig kérünk, amíg esélyünk van a 21 pontot minél inkább megközelíteni.
3. 16 pontértéktől van valaki játékban.
4. 21 pont fölött kiesett. Egyetlen kivétel, ha 2 db ászt kapunk azonnal az első körben, amelynek a pontértéke: 22. Ez mindent visz, a 21-nél is többet ér.
5. Ki az adott kör győztese?
Aki 2 db ászt mutat fel, automatikusan nyer. Ha nincs ilyen, akkor:
Aki 21 pontot ér el, automatikusan nyer. Ha nincs ilyen, akkor:
Ha senki sem ér el 21-et az adott körben, az nyer, aki a legközelebb áll a 21-hez, de nem lépte azt túl.
Ha egyező a pontszám, az nyer, aki kevesebb lapból hozta össze az adott pontértéket. (Példa: ha mindkét játékosnak 18 a pontérték, de az egyiknek kettő, a másiknak három lapból jött össze, akkor a két lappal játszó játékos a nyerő).
A játékkörök gyorsak, pattogósak. Lehet úgy játszani, hogy az a végső győztes, aki 10 kör esetén a legtöbb kört megnyeri.
Ti nem így szoktátok játszani? Írd meg nekünk a szerkeszto@koloknet.hu emailcímre!
„Csapd le, csacsi!” magyar kártyával – játékszabály
Szórakoztató, vidám, dinamikus kártyajáték, ami inkább a szerencsén alapszik, mintsem a stratégián. Kettős cél: abszolút győztes az, aki egy színből összegyűjt egy sort, illetve ha ez megvan, akkor minél hamarabb le kell csapni a maradék kártyákat, hogy ne te legyél a „csacsi”.
Kellékek: 1 pakli magyar kártya (32 lapos, alsó, felső, király, ász, VII, VIII, IX, X – minden színből)
Játékosok száma: 4 játékos
Játék célja: Ne te legyél a "csacsi"! Egy teljes sor összegyűjtése: VII, VIII, IX, X, alsó, felső, király, ász
A lapokat egyenlően szétosztjuk a játékosok között, azaz mindenki kap 8 lapot. Mindenki kézben tartott (lefordított) paklival játszik.
Egy játékos (általában az osztó balra ülője) kezd.
A játék menete:
1. A játékosok megnézik a lapjaikat, és eldöntik, hogy melyik színt szeretnék gyűjteni (amelyikből a legtöbb van; ez menet közben lapjárás szerint változhat). Kisebb gyerekekkel játszhatjuk úgy is, hogy csak 4 lapot kell gyűjteni a sorból.
2. A kezdő játékos a lapjai közül egyet lapot a tőle balra ülő játékosnak csúsztat. (A többiek nem láthják, hogy melyik laptól akart "megszabadulni"). Senki nem sejti a másikról, hogy melyik színt (makk, szív, levél, tök) gyűjti.
3. A lapok "küldözgetése" addig folyik, amíg valamelyik játékos váratlanul ki nem teszi az összegyűjtött teljes sorát (VII-VIII-IX-X-alsó-felső-király-ász) ugyanabból a színből.
4. Amikor ez megvan, akkor a többieknek hangosan azt kell kiáltani "Csapd le csacsi", és gyorsan le kell csapni a kártyákat az asztalra. Aki a leglassabb, az veszít, az lesz a csacsi.
Ti nem így szoktátok játszani? Írd meg nekünk a szerkeszto@koloknet.hu emailcímre!
Zsírozás magyar kártyával – játékszabály
Családi-baráti körök népszerű kártyajátéka, amely szintén gyorsan, pattogósan játszható, stratégiára, megfigyelésre, furfangra épül.
Kellékek: 1 pakli magyar kártya (32 lapos, alsó, felső, király, ász, VII, VIII, IX, X – mind a 4 színből)
Játékosok száma: 2 fő (egymás ellen) vagy 4 fő (2 fős csapatokban)
Játék célja: minél több zsíros ütést (azaz pontot érő ütést) szerezni.
Zsíros (pontot érő) lapok:
Ász | 10 pont |
X (tízes) | 10 pont |
A játékban (a pontot nem érő) VII-es lappal bármelyik másik lapot ütni lehet. Tehát értékes lap, ütőkártya, csak nem ér pontot.
A játék menete:
1. Osztás: minden játékos 4-4 lapot kap.
Az osztás után az első játékos kirak egy lapot. Az ellenfél eldönti, hogy üti vagy nem üti. (Stratégia, esély latolgatás).
2. Ütések menete:
Minden lapot ugyanolyan értékű lappal lehet ütni (alsót alsóval, felsőt felsővel, stb.) vagy VII-sel.
Ha nem tudsz/akarsz ütni, akkor az viszi a paklit, aki kirakta a kihívó lapot. (Példa, ha alsóra nem tudunk alsót rakni, akkor nem tudjuk ütni). Nincs felülütési kötelezettség, tehát ebben a játékban nem kell nagyobbat értékű kártyalapot tenni.
Nem kötelező ütni, taktikázhatunk is.
Ha nincs olyan lapunk, mint a kihívó lap, és hetesünk sincs, akkor nem tudjuk ütni.
A kört végül az viszi, aki legvégül ütött.
Stratégia: mindig a zsíros lapokat akarjuk elhozni, mert azok fognak pontot érni.
"Továbbütésre" is van lehetőség, ha van hozzá megfelelő lapunk, azaz ütőlapunk. (Nem ütőlapot nem tehetünk rá továbbütésnél).
A kör végén a húzópakliból mindig annyi lapot kell húzni, hogy 4 lapunk legyen a következő körre.
A játék addig tart, amíg a húzópakli tart, illetve amíg a kezünkben lévő kártyák el nem fogynak.
Az húz elsőnek, aki az előző kört vitte, és ő hív lapot az új körben.
3. Pontozás:
A kör legvégén összeszámoljuk, hogy hány 10 pontos kártyát, azaz "zsíros" lapot (ászok és tízesek) szereztünk összesen. (Példa: két játékos esetén az ügyesebbnek van 60 pontja, az ellenfélnek 20 pontja). Akik több zsíros lapot gyűjtött össze, az kap 1 pontot. Felírjuk.
4. Győzelem:
Az nyer, aki először ér el a felírt pontszámok közül a 4 pontot. (A végső győztesnek 4 kört kell megnyernie).
Ti nem így szoktátok játszani? Írd meg nekünk a szerkeszto@koloknet.hu emailcímre!
Nyitókép: Kölöknet