Szülő- és gyereknevelés

Szeretnéd, ha gyermeked megszeretné az olvasást?

Ha nehézségekbe ütköztél az első osztály végére, vagy csak vonzóbbá tennéd az olvasást csemetéd számára, akkor neked szól ez a cikk! 


Kezdő lépés

Egy gyermek általában 6-7 éves korában érik meg arra, hogy elkezdje beleásni magát a könyvek rejtelmeibe. Mindig bátorítsuk csemeténket az olvasásra! A folyamatos gyakorlás meghozza gyümölcsét.  Nagyon összetett folyamatról beszélünk: kezdetben a betűk helyes észlelése, a hallott hangok összekapcsolása és „jól” hallása lenne a feladat. 

Így jutnak el odáig, hogy lássák, mely vonalak, formák alkotnak egy betűt, ezzel is fejlődik vizuális készségük. Minden kezdő olvasó hibázni fog, éppen ezért támogató szülőként segítsük gyermekünket a fejlődésben!

Milyen praktikákkal segíthetsz, hogy gyermeked szeressen olvasni?

  • Legyen az olvasás élmény, válasszunk különleges kialakítású és színes könyveket
  • Foglalkoztassuk gyermekünket az olvasás közben, tegyünk fel neki kérdéseket, kalandozzunk el a történet közben, és meséljünk a saját életében megtörtént párhuzamról.
  • Kellemest a hasznossal! Ameddig anyának elfoglaltsága van, addig kérjük meg gyermekünket, hogy olvasson nekünk hangosan. Miután végzett vele, a történet lényegéről beszélgessünk vele, ezzel is fejlesztjük a memóriáját.
  • A legjobb, ha néha fordul a kocka és anya olvas fel. A gyermekek a megfelelő hanglejtésből és ritmusból is sokat tanulnak.

Ösztönzés és példamutatás

A legjobb tanítás évezredek óta a példamutatás, így hát rendezzük be könyvekkel az otthonunkat. Legyen a szülő az, aki reggel újságot olvas, esténként pedig lefekvés előtt felolvas. Hagyjuk, hogy utánozzon minket gyermekünk! Idővel belátja, hogy az olvasás a javára válik és hasznos tevékenység.

A sorrend fontossága

A betűk elsajátításában különböző könyvek segíthetnek, ahol magyarázatot kapunk arra is, hogy miért fontos kijelölt sorrendben megtanulnunk őket. A gyermeknek olvasás közben tudnia kell értelmezni az írott betűket, egymást követően haladva, és a kiejtett hangok által képesek lesznek a szavak leírására is. Az olvasás alapvető jellemzője, hogy az olvasó tudástárát mutatja meg. A folyamat végkimenetelének egyértelműen a szövegértést tekinthetjük. A szövegek értelmezése és az intenzitás elérése folyamatos olvasással begyakorolható.

Figyelem! 

Az olvasás csak odafigyeléssel tud sikeresen működni, az iskolában a koncentráció már alapvető elvárás lesz. A hallott-olvasott szöveg megértése csak akkor sikeres, ha a gyermek képes legalább 10-15 percet odafigyelni a tanító nénire, így képes lesz elraktározni az információkat. Sajnos előfordul, hogy külső tényező befolyásolja a dinamikus olvasást, például mások hangoskodnak az órán, emiatt könnyen elterelődik az olvasó figyelme. 

 

Célok

  • A kisiskolás olvasó tudjon:
  • Felismerni és megfelelően artikulálni a betűket
  • Azonosítani egy könyv témáját, főbb tartalmi elemeit
  • A szövegben található információkat megérteni és képeket, illusztrációkat hozzájuk kapcsolni
  • A korábbi tapasztalatokat, ismereteket az olvasottakhoz kapcsolni
  • Kialakítani s tartani a lendületes olvasási tempót 

Hogyan gazdagítja gyermekét az olvasás?

Célszerű arra törekednünk, hogy egészen kicsi korban a család részévé váljanak a könyvek. 

Kezdetben személyre szabott témájú olvasmányokat érdemes választani, változatos és színes képi megjelenéssel. Ennek hatására az olvasási kedv és érdeklődés magától értetődővé válik. A szépirodalmi szövegek taníthatnak valami újat gyermekének, segítségükkel párhuzamot tudnak vonni a saját életük és az olvasott ismeretek között. Minél tágabb a tudásuk, annál több olvasói élménnyel gazdagodnak az idő során. Egyre többet képesek felfogni a világból, ez a felismerés pedig további olvasásra fogja buzdítani őket.

 

 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás