Diagram

Egyre fiatalabbak az oktatási rendszerbe belépők

A formális oktatás alatt az iskolákat és az iskolát megelőző nevelési-oktatási intézményeket (Magyarországon az óvodát) értjük. Ezekbe az intézményekbe egyre fiatalabb korban lépnek be a gyerekek, az európai uniós átlagéletkor 2000 és 2009 között jelentősen csökkent.

Egyre fiatalabbak az oktatási rendszerbe belépők

Az elmúlt évtized során egyre növekedett a korai életkorban az oktatási rendszerbe lépő gyerekek aránya Európában. Az EU 27 tagállamának oktatásstatisztikai adatait közlő Key Data kiadványban azt láthatjuk, hogy a 3 évesen intézménybe lépő kisgyermekek aránya 9 év alatt 15,3 százalékponttal nőtt és 2009-re elérte a 77%-ot, vagyis a háromévesek háromnegyede már intézményes nevelésben is részesül. 

A magasabb életkorúaknál a növekedés üteme ugyan lassabb, de jól érzékelhető, az érték pedig kifejezetten magas: a négyévesek 90%-a, az ötéveseknek pedig 94%-a jár iskolába vagy iskola előtti nevelési intézménybe. 

Vannak olyan országok, ahol már a hároméves gyerekeknek is több mint 95%-a jár intémzénybe, Belgiumra, Dániára, Spanyolországra és Franciaországra is ez jellemző. Dániában éppen az elmúlt évtizedben érték el ezt a magas arányt, a legnagyobb arányú növekedést itt figyelhettük meg: 9 év alatt 20 százalékpontnyit. Találunk azonban olyan országokat is, ahol egyáltalán nem volt növekedés ezen a téren, Írországban, Olaszországban és Hollandiában is ez a helyzet. 

Természetesen az intézménybe lépési életkor nagyban függ attól is, hogy az adott országban mikortól kötelező az óvoda/iskola, illetve hogy hozzáférnek-e a családok megfelelő mennyiségben ezekhez a szolgáltatásokhoz. Az Európai Unióban a hatéves kori tankötelezettség a tipikus, Magyarországon kicsit szigorúbb a szabály, mert az ötödik életévüket betöltötteknek már kötelező óvodába járni. 

És vajon meddig maradnak ezek a fiatalok az oktatási rendszerben? A következő hét ábrája erről szól majd. 

Forrás: Key Data on Education in Europe, 2012

Az elmúlt évtized során egyre növekedett a korai életkorban az oktatási rendszerbe lépő gyerekek aránya Európában. Az EU 27 tagállamának oktatásstatisztikai adatait közlő Key Data kiadványban azt láthatjuk, hogy a 3 évesen intézménybe lépő kisgyermekek aránya 9 év alatt 15,3 százalékponttal nőtt és 2009-re elérte a 77%-ot, vagyis a háromévesek háromnegyede már intézményes nevelésben is részesül. 

A magasabb életkorúaknál a növekedés üteme ugyan lassabb, de jól érzékelhető, az érték pedig kifejezetten magas: a négyévesek 90%-a, az ötéveseknek pedig 94%-a jár iskolába vagy iskola előtti nevelési intézménybe. 

Vannak olyan országok, ahol már a hároméves gyerekeknek is több mint 95%-a jár intémzénybe, Belgiumra, Dániára, Spanyolországra és Franciaországra is ez jellemző. Dániában éppen az elmúlt évtizedben érték el ezt a magas arányt, a legnagyobb arányú növekedést itt figyelhettük meg: 9 év alatt 20 százalékpontnyit. Találunk azonban olyan országokat is, ahol egyáltalán nem volt növekedés ezen a téren, Írországban, Olaszországban és Hollandiában is ez a helyzet. 

Természetesen az intézménybe lépési életkor nagyban függ attól is, hogy az adott országban mikortól kötelező az óvoda/iskola, illetve hogy hozzáférnek-e a családok megfelelő mennyiségben ezekhez a szolgáltatásokhoz. Az Európai Unióban a hatéves kori tankötelezettség a tipikus, Magyarországon kicsit szigorúbb a szabály, mert az ötödik életévüket betöltötteknek már kötelező óvodába járni. 

És vajon meddig maradnak ezek a fiatalok az oktatási rendszerben? A következő hét ábrája erről szól majd. 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás