Ébresztő oktatás! Beköszöntött a kreatív problémamegoldás és a mesterséges intelligencia kora!
Az idei Sziget Fesztiválon is téma volt az oktatás! A Milestones Institute szervezésében több, a fiatalokat különösen érdeklő 21. századi téma került terítékre meghívott előadókkal, akik a klímaváltozásról, mentális segítségről, a kapitalizmus utáni világról, a menekültekről és a mesterséges intelligenciáról, valamint az oktatásról beszélgettek.
Ez a téma a fesztivál utolsó napján került megrendezésre, Krúbi és Billie Eilish között. A külföldi vendég, Cecília M. Orphan személyes példájával illusztrálta, mennyi mindent köszönhet az oktatásnak. Hétgyermekes családból származik az USA egyik kevésbé fejlett államából és az iskolának és tanárainak köszönheti azt, hogy diplomát szerezhetett elsőként a családból.
A tanulók kérdései fontosabbak, mint a tanároké
Az oktatásnak szerinte négy fő célja van: egy jó munkára való felkészítés, a méltányosság elérése, a problémamegoldás és innováció serkentése, valamint a társadalmi változások elősegítése. Ezt leginkább akkor tudja támogatni, ha sikerül a belső motivációkat felkelteni és életben tartani. Ehhez viszont sokkal inkább a tanulóból kellene kiindulnia a tanításnak, ahol a tanulók kérdései fontosabbak, mint a tanároké. Az elavult diákszervezetek nem közvetítik a fiatalok hangját, a tanterv nem reflektál az igényeikre.
Horn Dániel: "Az oktatás inkább fut a változások után"
A Milestone moderátora próbálta az oktatásfinanszírozás és tehetséggondozás terén kiugrasztani a nyulat a bokorból, hogy mégis hogyan valósulhat meg a minőség verseny nélkül, de ezt a kérdést a válaszadók elegánsan kikerülték. Ezzel szemben felhívták a figyelmet arra, hogy a méltányos rendszerek eredményesebbek is a nemzetközi tanulói teljesítményadatok alapján (Husz Dóra), vagy hogy az oktatás inkább fut a változások után, nem előidézi azokat, hiszen az elit, amelyik a fő döntéshozó, nem igazán érdekelt a változásokban (Horn Dániel). A közönséget is leginkább az érdekelte, hogy akkor hogyan érhető el változás. Az amerikai előadó szerint vannak változások, de azok gyakran cikk-cakkban történnek, nem egyik napról a másikra.
Németh Szilvia: "Tanulóközpontú 21. századi oktatásra van szükség"
Németh Szilvia (T-TUDOK Magyarország) felhívta a figyelmet arra is, hogy bizonyos esetekben egyik napról a másikra is változhat a rendszer, hiszen ezt láttuk a COVID alatt. De azt is kihangsúlyozta, hogy a tanulás tudományát mélységében kell megérteni, hogy valóban tanulóközpontú 21. századi oktatást tudjanak nyújtani az intézmények és a pedagógusok, illetve a szülőkkel való aktív párbeszéd nélkülözhetetlen eleme kell hogy legyen az oktatási intézmények hétköznapi gyakorlatának.
Sziget - átmeneti ablak a jövő felé
Az amerikai előadó szerint a sok válság és változás miatt az ún. dinoszaurusz agyunk lép működésbe, ami a változásokra nem racionális választ ad, hanem elsősorban a pánik és a menekülés az első reakciója. Hogy ez ne így legyen, ez lenne az oktatás feladata. A kreatív problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában is még mindig az ember terrénuma, itt kell kibontakozni.
Üdítő volt látni a sok fiatalt, akik figyelemmel kísérték a beszélgetést és okos kérdéseket tettek fel, többek közt a változás szükségességéről, a felnőttkori tanulás fontosságáról. Furcsa érzés volt Magyarország közepén megtapasztalni, mennyire máshol jár a világ, mint mi. A Sziget átvitt értelemben is szigetként működött. Az előadók közt a nagyszínpadon fiatal cisz és nem cisz nők vonzották a legnagyobb közönséget, a magyar fiatal előadók közt pedig szintén találtunk női előadót, aki ötvözte a legkorszerűbb digitális technikát a folkzenei hagyományokkal, igazi éteri zenét produkálva (Deva), és örvendetes módon a kritikai gondolkodás is megjelent a hazai popszcénában (Krúbi, Betonhofi). A Sziget egy átmeneti ablakot nyitott a jövő fele azon a Magyarországon, amely egyre inkább dinoszaurusz módban funkcionál, fejét a homokba dugva, pánikolva, menekülve vissza a múltba.