31 ezer diák érintett, miért erőlteti a kormány a honvédelem tantárgyat?

Hihetetlen tempóban terjeszti ki a kormány a honvédelem tantárgyat az iskolákban: három év alatt közel negyvenszeresére nőtt az érintett diákok száma – mindez érdemi társadalmi egyeztetés nélkül történik, miközben sem a célok, sem a pedagógiai feltételek nem tisztázottak.
A Szülői Hang adatigénylése révén kiderült: a 2025/26. tanévben 31 410 tanuló részére oktatják a honvédelem nevű tantárgyat, ami drasztikus emelkedést jelent: a 2024/25. tanévben mindössze 13 590 diák, a 2023/24. tanévben pedig csupán 824 diák vett részt ebben. Vagyis a jelenlegi magyar kormány hihetetlenül erőltetett tempóban futtatja fel a gyerekek számára a honvédelmi oktatást, és ez nagyon nincs rendben – hívja fel a figyelmet a Szülői Hang Közössége.
A legnagyobb hazai szülői érdekvédő közösség rávilágít: önmagában az, hogy a diákok néhány alkalom keretében megismerkednek a honvédelem alapjaival az iskolában még lehetne akár egy támogatandó cél, mint ahogy Európa más országaiban is egyre több figyelmet szentelnek ennek. De a nálunk bevezetett Honvédelem c. tantárggyal kapcsolatban nem volt érdemi társadalmi párbeszéd, inkább titkolózás és mellébeszélés zajlik.
Mi a probléma a honvédelem tantárggyal?
Az első probléma mindjárt: mik a jelenlegi kormányzat honvédelmi céljai, amibe ez az iskolai tárgy illeszkedik? Míg Európa többi országában egyértelmű, hogy az iskolai honvédelmi foglalkozásokra az orosz fenyegetettség miatt van szükség, nálunk a kormány rendre bagatellizálja az orosz fenyegetettséget. Akkor végül is milyen fenyegetettség indokolja a honvédelmi oktatás hihetetlenül gyors felfuttatását? Kik ellen terveznek harcolni, mibe akarják bevonni a gyerekeket?
Túl sok egy teljes éves tantárgyat erre szentelni: elegendő lenne a felmerülő honvédelmi kérdéseket egy legfeljebb néhány hétig tartó foglalkozássorozaton megbeszélni. Az olyan általánosan hasznosítható ismereteket, mint például az egészségügyi ismeretek vagy térképolvasás jobb lenne inkább pl. biológia és földrajz óra keretében tanulni. Mindenkinek jobb lenne, ha ezen tantárgyak keretében szakképzett pedagógus vezetésével többet foglalkoznának a gyerekek ilyen gyakorlatias témákkal is; ehhez nincs szükség külön honvédelem tantárgyra – összegzik.
Felülről kényszerítik rá a honvédelmet az iskolákra
Ez a honvédelem tantárgy jelenleg az iskola által választható elvileg opcionális tantárgy, ami a gyerekek számára kötelező az adott iskolában. Az ilyen opcionális tantárgyakról elvileg az iskola közösségének kellene döntenie. Az iskolák, ha akarnák, dönthetnének más opcionális tantárgyak mellett is. A gyakorlatban azonban az iskoláknak nincs beleszólása, a honvédelem tantárgyat felülről kényszerítik rá az iskolákra és kész tények elé állítják a diákokat és a szülőket egyaránt.
A tantárgy növeli a gyerekek már most is magas óraterhét, amiről helyben kellene dönteni.
Alapvető probléma, hogy a honvédelem tantárgy oktatásához a jogszabályok nem írnak elő pedagógiai végzettséget. Pedagógiai képzettség nélkül nem várható el a minőségi oktatás, és a felelősség kérdése is tisztázatlan. A Honvédség által biztosított gyorstalpaló képzés nem jelent valódi garanciát a pedagógiai alkalmasságra. Vendégként, pedagógus felügyelete mellett katonák bevonása elképzelhető, de egy egész éves tantárgyat felsőfokú végzettségű pedagógusnak kellene tanítania. A pedagógia önálló szakma, amely nem sajátítható el rövid képzéssel, és alkalmatlan oktatók alkalmazása akár lelki sérüléseket is okozhat a gyerekeknek.
A Szülői Hang a minőségi közoktatásért küzd. Úgy gondolják, hogy az iskolának elsősorban a békére, az erőszakmentes problémamegoldásra kell felkészítenie a gyerekeket, és ehhez pedig nem honvédelem tantárgyra és nem a rendőrminiszter irányítására, hanem több szakképzett és elhivatott pedagógusra, jobb oktatási módszerekre és 21. századi tananyagra lenne szükség.

































