Iskola

Időutazó palack, okoskuka, zöld ötletek – így üzennek a klímaváltozásról a paksi diákok!

A 13-25 éves gyerekek túlnyomó többségét napi szinten foglalkoztatják a klímaváltozás kérdései, 90 százalékuk állítja, hogy valamilyen mértékben szorongást él meg a klímaváltozással kapcsolatban, 33 százalék pedig kimondottan erőteljesen szorong – az UNICEF Magyarország 2022-es reprezentatív felmérése szerint. Az adatok fényében a környezetvédelem is kiemelt szerepet kapott az UNICEF "Rajtad áll a jövőd!" programjában. 

Az UNICEF Magyarország Rajtad áll a jövőd! programjának tapasztalatai alapján, a középszintű szakképzésben tanuló diákok nagy része tisztában van a klímaváltozás jelenségével és a környezetvédelem fontosságával, de az ok-okozati összefüggéseket és az egyéni felelősségüket illetően hiányosak az ismereteik. Ráadásul az iskolákban a környezetvédelem gyakran az egyik leginkább eszközhiányos terület. Sok intézményben még a szelektív hulladékgyűjtés vagy a tiszta ivóvíz biztosítása sem megoldott. Ezek a tapasztalatok mellett sok más érdekességet tartogat még a Rajtad áll a jövőd! program, ahol évről-évre több ezer diák és sok-sok iskola tapasztalatai gyűlnek össze.

Miről szól a "Rajtad áll a jövőd!" program?

Az UNICEF Magyarország Rajtad áll a jövőd! programja a Generation Unlimited nemzetközi kezdeményezés része, amelyet az UNICEF Magyarország 2025/26-ben immár hetedik alkalommal szervez meg, hogy lehetőséget teremtsen 14-22 éves magyarországi fiatalok számára saját jövőjük aktív alakítására. 2022 óta a program kifejezetten a szakképzési intézmények diákjaira fókuszál, lehetőséget teremtve számukra, hogy saját közösségeikben az általuk azonosított problémákra dolgozzanak ki megoldásokat. A fiatalok minden évben rendkívül aktívan és nagy lelkesedéssel vesznek részt a megmérettetésben, gyakran olyan ötletekkel állnak elő, amelyek egyszerre több témát is felölelnek.

A programban négy fő témakör mentén keresik fejlesztési lehetőségeket: 

  • lelki egészség
  • oktatás
  • gyerekrészvétel
  • környezetvédelem

A legnagyobb érdeklődést általában az iskolai lelki egészség és környezetvédelem témák váltják ki.

Cikksorozatunk első részében a paksi "Környezet Barátok" elnevezésű csapat konkrét pályaművét mutatjuk be, amely a Rajtad áll a jövőd! 2024/25-ös évadjában a gyulai Project C-vel közösen a Generation Unlimited program nemzetközi fordulójába is bejutott.

Csapat neve: Környezet Barátok 

Ötlet leírása: 

Egy környezetvédelmi projekt létrehozása során olyan komplex versenyformát dolgoztunk ki, amely arra ösztönzi az iskola diákjait, hogy saját kezükkel tegyenek a környezetvédelemért, ezzel is segítve a környezettudatos szemléletformálásukat. A verseny célja az iskola ökológiai lábnyomának csökkentése bármilyen környezetbarát installáció kialakításával. Ennek a versenynek a Zöld Innovációs Viadal nevet adtuk. 

Fontos szempont volt számunkra, hogy a résztvevők közötti együttműködés erősödjön, és a csapatmunka, illetve az iskolai részvételiség a folyamat szerves része legyen. A projekt tervezésénél külön figyelmet fordítottunk arra, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a beépítésre és a kivitelezésre, így minőségi és tartós megoldások születtek. A célunk az volt, hogy a résztvevőkben szemléletváltás induljon el a környezethez való hozzáállásukban. A verseny során hangsúlyt fektettünk arra is, hogy a feladatok élményszerűek és motiválóak legyenek, így inspirálva a kreatív gondolkodást. A projekt során kialakult megoldások nemcsak egyszeri alkalomra készültek, hanem hosszú távon is beépülhetnek a résztvevők mindennapi életébe. Az élményalapú tanulás révén a résztvevők saját élményeiken keresztül váltak érzékennyé a fenntarthatóság kérdéseire és hasznosíthatták a szakmájukban eltanultakat.  Összességében egy olyan dinamikus és tanulságos folyamatot hoztunk létre, amely hosszú távon képes formálni a közösségek gondolkodását és cselekvését.

Összesen 8 projekt valósult meg:

    • okos kuka (beszélő kuka)
    • Erdőjáró feladat
    • Magaságyás
    • Szakmabábuk
    • Raklapbútorok 
    • Mezítlábas tanösvény
    • Fűszerkert
    • Rovarhotel

Probléma leírása:

A diákok gyakran nehezen tudják a tanult elméleti ismereteket a gyakorlatban alkalmazni, miközben az iskolai környezet néha nem elég inspiráló és kreativitásra ösztönző. Ezen túlmenően, a tanulók körében alacsony lehet a környezettudatosság és a fenntarthatóság iránti érdeklődés, valamint a közösségi terek hiánya vagy elhanyagoltsága csökkentheti az iskolához való kötődést. A pályaválasztás előtt álló diákoknak nehézséget okozhat a különböző szakmák megismerése, amihez hozzájárulhat a diákok közötti nem hatékony együttműködés és kommunikáció. Mindemellett a felelősségvállalás és a feladatok határidőre történő elvégzése is problémát jelenthet, továbbá a digitális eszközök és technológiák oktatásba való integrálása nem mindig megfelelő. Mindezek mellett a pozitív gondolkodás és az egymásra való odafigyelés hiánya is jelen lehet az iskolai közösségben, és a tanulók motivációja és érdeklődése a hagyományos tanítási módszerekkel nehezen fenntartható. 

Megoldás leírása: 

1. Probléma: A diákok nehezen alkalmazzák az elméleti tudást a gyakorlatban.
Megoldás: A projektek mind gyakorlati tevékenységeken alapulnak, ahol a diákok közvetlenül dolgoznak anyagokkal, eszközökkel és a természettel, így kézzelfogható tapasztalatokat szereznek és alkalmazzák a tanultakat.

2. Probléma: Az iskolai környezet nem elég inspiráló, hiányzik a kreativitás ösztönzése.
Megoldás: A projektek lehetőséget adnak a diákoknak a kreatív önkifejezésre, az új ötletek megvalósítására és az iskola vizuális megjelenésének színesebbé tételére.

3. Probléma: Alacsony a környezettudatosság és a fenntarthatóság iránti érdeklődés.
Megoldás: A projektek közvetlenül foglalkoznak a környezetvédelem témájával, tudatosítva a diákokban a fenntartható életmód fontosságát.

4. Probléma: Hiányoznak a vonzó közösségi terek, ami csökkenti az iskolához való kötődést.
Megoldás: egyes projektek (pl. raklapbútorok) olyan új közösségi tereket hozhatnak létre, ahol a diákok kikapcsolódhatnak, találkozhatnak és együtt tölthetik az időt, növelve ezzel az iskola vonzerejét.

5. Probléma: A diákok nehezen ismerik meg a különböző szakmákat, ami megnehezíti a pályaválasztást.
Megoldás: például a "Szakmabábuk" projekt interaktív módon mutatja be a különböző szakmákat, segítve a diákokat abban, hogy jobban megismerjék a lehetőségeiket és tudatosabban döntsenek a jövőjükről.

6. Probléma: Nem megfelelő a diákok közötti együttműködés és kommunikáció.
Megoldás: Mindegyik projekt csoportmunkát igényel, ami fejleszti a diákok kommunikációs készségeit, a feladatok megosztását és a közös problémamegoldást.

7. Probléma: Gyenge a felelősségvállalás és a feladatok határidőre történő elvégzése.
Megoldás: A projektek során a diákok konkrét feladatokat kapnak, amelyekért felelősek, ezáltal megtanulják a határidők betartását, a munkaszervezést és a saját munkájuk minőségének biztosítását.

8. Probléma: Nem megfelelő a digitális eszközök használata.
Megoldás: például az olyan megoldások mint az "Erdőjáró feladat" projekt a QR kódok használatával modern technológiát von be a tanulási folyamatba, fejlesztve a diákok digitális kompetenciáit.

9. Probléma: Hiányzik a pozitív gondolkodás és az egymásra való odafigyelés.
Megoldás: Az együtt elvégzett feladatok, közös gondolkodás, ösztönzi az empátiát és a kedves szavakat, javítva ezzel az iskolai légkört.

10. Probléma: Nehéz fenntartani a tanulók motivációját és érdeklődését a hagyományos módszerekkel.
Megoldás: A projektek változatosak, gyakorlatiasak és élményalapúak, ami növeli a diákok érdeklődését és motivációját a tanulásra, hiszen aktívan részt vehetnek valami kézzelfogható és hasznos létrehozásában.

Projekt hatása:

Azt tapasztaltuk, hogy a diákok nagyon ügyesen összefogtak az iskolában a környezetvédelem érdekében a projektek megvalósítása során. A projektnek köszönhetően hét új környezetvédelmi megoldás jött létre az iskolán belül, amit az újabb generációk is hasznosítani tudnak. A csapatmunka szempontjából is nagyon tanulságos volt a projektmunka, hiszen sokan megtanultak együttműködés által létrehozni valami újat.
Úgy gondoljuk, hogy több diákot jobban érdekel most már a környezetvédelem az iskolánkban. Jónak gondoljuk, hogy olyan sok oldalról megközelítettük a környezetvédelmet a projektnap során: egyeseket az atomerőmű működése érdekelte és a fizikai kísérletek, másokat az okos kuka és az elektronika, vagy a fenntartható háztartási eszközök készítése, míg egyesek inkább a sportban lelték meg az örömüket. Ennek köszönhetően a diákok közül mindenki egy kicsit közelebb került a környezetvédelemhez.  

Projektidőszak bemutatása: 

Elsőnek felmértük a diákok ismeretét a környezetvédelemről, amelyből kiderült, hogy habár sokuk nem él környezetbarát módon, mégis nyitottak lennének többet megtudni erről. Mindemellett felmértük a szokásaikat is, amelyből kiderült, hogy az iskolánk diákjainak nagy része rendszeresen szemetel. Azt is megkérdeztük, hogy szívesen vennének-e részt egy környezetvédelmi versenyen, amelyre a diákok nagy része igennel válaszolt. Ezután meghirdettünk egy versenyt az iskolában, amelynek az volt a célja, hogy a diákok saját kezűleg alkossanak valamilyen környezetbarát megoldást az iskolában, amely csökkentheti az iskolai ökológiai lábnyomát. A tanárok segítségével gyorsan össze is álltak az iskolai csapatok, amelyek különböző környezetbarát megoldásokat terveztek el. Ezek a csapatok egy megadott határidőig bemutatták nekünk tervüket és igényelhettek különböző kellékeket és alapanyagot (erre költöttük a 300 ezer forintunk nagy részét). Az összesen 8 csapat munkáját egy-egy tanár felügyelte, illetve mi is rendszeresen segítettünk a feladatokban. Ez a 8 csapat a Zöld Innovációs Viadal című verseny keretében versenyzett egymással, hiszen ezeket a környezetbarát megoldásokat a projektnapon az UNICEF pontozta (nyertes a rovarhotel és a fűszerkert lett, a csapatok egy pizzázást nyertek). A projektnapunk egyben egy környezet nap is volt az iskolánkban, amely folyamán zenés fellépéseket is szerveztünk. Ennek a neve a Breki-feszt volt (Birítói rendrakók együtt a környezetért ifjúsági fesztivál). A Breki-feszten az iskola diákjai játékosan megismerkedhettek az új iskolai környezetbarát projektekkel, illetve számos más kisebb esemény várta őket: többek között fenntartható kézművesség, ismeretterjesztő feladatok, egészséges szendvicsek (erre költöttünk kb. 50 ezer forintot) előadások, sportlehetőségek (pl.: box alapjai). A visszajelzések alapján mindenki nagyon élvezte a projektnapot. 

A projekt hosszútávú fenntarthatósága:

Mivel a diákok saját maguk csinálták meg ezeket a projekteteket, emiatt úgy gondoljuk, hogy remélhetőleg nem teszik ezeket tönkre. Amikor egy elsős osztályt körbevezetnek a tanárok az iskola körül, akkor a bemutatják nekik ezeket az iskolai környezetvédelmi installációkat. Emellett minden évben szervezünk egy környezet napot a Föld napján, amikor is felhívjuk a figyelmet ezeknek a fontosságára a környezetvédelem mellett. Időutazó palackot lerakni a projektek mellé, ebben üzenet.

Kudarcok és sikerek:

Az egyik legnagyobb kihívást az előadás jelentette, ennyi ember elé kiállni és beszélni elsőre ijesztő volt, de örülünk, hogy tudtunk fejlődni és javítani a lámpalázunkon. Még kihívást jelentett szponzorokat találni az eseményre, sokszor nem jeleztek vissza. Az egyeztetések időpontjait is nehéz volt lebeszélni.
Sikernek gondoljuk, hogy az iskolánkban milyen csapatmunka alakult ki és ezáltal egyre több ember közeledik a környezettudatossághoz, egyre több embert vonzottunk magunk mellé. Természetesen sikernek éljük meg azt is, hogy bejutottunk a döntőbe és szerepelhettünk a paksi tv-ben is. 

Nemzetközi forduló:

A csapat célja az volt, hogy ezt a versenyt elvigyék a paksi általános iskolákba, amit a 2025/26-ös tanév őszi időszakában meg is valósítottak.
"Azt gondoljuk, hogy minél több iskolába eljut ez a verseny annál több helyen valósulhatnak meg különböző kreatív projektek, amelyek éveken át segíthetik az iskolák környezetének, valamint a diákok szemléletének a fejlődését!"

Motiváció:

   Első és legfontosabb az hogy szeretnénk a fiatalokat megtanítani arra, hogy miért extrém fontos védeni a környezetet (hiszen ez az ő jövőjükről szól) és emellett motiváljuk őket a csapatmunkára is. Szeretnénk felhívni a figyelmet a klímaváltozásra és jó példát mutatni! Úgy gondoljuk, hogy ez a probléma nem csak a mi iskolánkban van jelen, hanem szinte mindenhol a világon és tennünk kell azért, hogy élhető legyen a világunk.