Iskola

Így reagálj, ha a gyereked rossz jegyet hozott haza a suliból!

Iskolás fiú dolgozatot ír

Mit tehetünk szülőként, ha a gyerek jó vagy éppen rossz jegyet hozott haza a suliból? A megfelelő dicsérettől kezdve, a motiváció fenntartásán át, egészen a kudarcélmények segítő feldolgozásáig sok múlik azon, hogyan reagálunk. A jegyek mögött ugyanis komoly erőfeszítés, valódi érzelmek, készségek és tanulható stratégiák állnak, amelyekben a szülői támogatás kulcsszerepet játszik.

Ha a gyermek jó jegyekkel érkezik haza, az első és legfontosabb feladatunk szülőként, hogy megdicsérjük őt. Fontos, hogy lássa rajtunk, mennyire örülünk az erőfeszítésének és a sikerének. Ha egy dolgozat még a vártnál is jobban sikerült, vagy olyan jegyet hozott haza, amin még mi magunk is meglepődtünk, akkor nyugodtan jutalmazzuk meg egy kis pluszfigyelemmel (közös időtöltés) vagy apró kedvességgel.

Érdemes kiemelni, hogy a jó eredmény nem a véletlen műve, hanem annak a munkának a gyümölcse, amit ő tett bele. Dicsérjük meg a szorgalmát, kitartását, azt, hogy mennyi energiát fektetett a tanulásba. Ez segít megérteni számára, hogy a siker részben az ő kezében van.

Milyen mondatokat kerüljünk?

A dicséret minőségét nagyban rontják az olyan megjegyzések – még ha jó szándékkal születnek is –, mint:

„Na, ezt eddig is így csinálhattad volna.”

„Ugye, megmondtam!”

„De most nehogy hátradőlj!”

Ezekre a megjegyzésekre ügyeljünk, bármilyen könnyen is ki tudnak csúszni a szánkon, mert sajnos csak elveszik a gyerek örömét és további kedvét a tanulástól.

Amikor gyenge osztályzatot kap a gyerek

Könnyű dolgunk van, ha a gyerek jó jegyeket hoz haza. De mi a teendő akkor, ha minden igyekezete ellenére rosszabb eredményt ér el, nem sikerül jól a felelés vagy a témazáró dolgozat?
Ilyenkor a legfontosabb utólagos feladatunk a bátorítás. Nem szabad azt a benyomást keltenünk, hogy kevesebbet ér amiatt, mert nem lett ötös a dolgozata, vagy mert nem tudott javítani. Az iskola fontos ugyan, de nem áll meg a világ egy-két rossz osztályzattól, sőt, a későbbi boldogulás sem feltétlenül a kitűnő bizonyítványon múlik.

Erősségek, amelyek nem férnek bele a félévi bizonyítványba

Rengeteg olyan készség és tehetség létezik, amelyet az iskola nem mér ugyan, mégis óriási érték. A szülők feladata, hogy ezeket felismerjék, megnevezzék és támogassák a gyereket, legyen szó kreativitásról, empátiáról, problémamegoldásról vagy kitartásról. Ezekre nem kapunk osztályzatot, mégis kulcsszerepet játszanak majd a későbbi életünk során, a munka világában.

A szabadidős tevékenységek szintén egészen más területeket fejlesztenek. Lehetővé teszik, hogy a gyerek kipróbálja magát, rájöjjön, mihez van érzéke, mi kapcsolja ki, mi teszi igazán boldoggá, vagy mi az, ami csupán a kíváncsiságát elégíti ki.

A háttérben maradva, finoman irányíthatjuk a szálakat úgy, hogy a gyerek büszke legyen magára, és természetesen mi szülők is legyünk rá büszkék. Egészen biztosan minden gyerek rendelkezik olyan tulajdonságokkal, amelyek elismerést érdemelnek. Az egyik gyerek kitartó, a másik eredeti ötletekkel áll elő, míg a harmadik kiválóan bánik az emberekkel. Ezek legalább olyan fontos készségek, mint kívülről fújni A walesi bárdok minden sorát.

A rossz jegyek is rejthetnek lehetőséget

A rossz jegyeket is érdemes tanulási, fejlődési lehetőségként kezelni. Mit tanulhat a gyermek egy félresikerült dolgozatból? Mit árul el róla a hozzáállása, a személyisége? Mit lehetne legközelebb másképp csinálni? Ha ezeket közösen végigbeszéljük gyermekünkkel, máris segítettünk neki abban, hogy legközelebb ügyesebb legyen. Esetleg nem mert szólni a tanárnak, hogy javítani szeretne? Akkor érdemes csak a bátorság, az önérvényesítés fejlesztésére fókuszálni, ami csak egy példa a számtalan közül.

Szülőként mesélhetünk a saját iskolai nehézségeinkről, tanulási kudarcainkról, sikereinkről, arról, mely tantárgyak jelentettek kihívást, milyen helyzetekkel küzdöttünk meg és hogyan. Jó, ha a gyerek látja, hogy a sikerhez nem mindig egyenesen vezet az út, a kerülőutakból is éppen annyit lehet profitálni.

Tanulás – min változtassatok?

Ám ha sorozatban rossz jegyek jönnek haza a suliból, akkor érdemes végiggondolni, hogyan segíthetjük a gyermekünket, hogy jobban menjen neki a tanulás. Gondoljuk át közösen:

  • mikor érdemes a házi feladatot elkészíteni: előbb pihenjen és aztán tanuljon, vagy fordítva
  • milyen sorrendben haladjon a házi feladatokkal (könnyűtől a nehezebb felé vagy éppen fordítva)
  • érdemes-e részekre bontani a tanulást
  • hogyan pihenjen két feladat között
  • szüksége van-e vizuális megsegítésre (szemléltető videókra, ábrákra), amelyekkel könnyebben meg lehet érteni a tananyagot
  • melyik napszakban tanuljon a hétvégén
  • mikor feküdjön le, hogy kipihent legyen másnap
  • kitől kérhet segítséget, ha elakad
  • hogyan használhatja okosan a ChatGPT-t a tanuláshoz

Ha valóban túl sok a tananyag

És miért ne fordulhatna elő, hogy a gyermek valóban túlterhelt, és minden igyekezete ellenére mégsem tud lépést tartani a heti három-négy számonkéréssel. Ilyenkor fontos végiggondolni, mit lehet elengedni, és mely tantárgyakra kell mindenképpen összpontosítani. A túlhajszolt gyerek hamar kimerül, éppen ezért legalább nekünk szülőknek nem szabad túlzott elvárásokat támasztanunk felé.
Senkitől sem várható el, hogy minden tantárgyból ötöst hozzon. És az sem jellemhiba, ha valaki nem kiemelkedő egy adott tantárgyból, ahogy az sem számít, ha a testvérek másban jobbak.

Felső tagozattól egyre nagyobb a terhelés, és nemcsak az iskolában, hanem otthon is. Szülőként azzal segíthetünk a legtöbbet, ha megtanítjuk a gyerekeinket tanulni, amihez sokfajta tanulási módszer áll rendelkezésre (például időbeosztási technikák, ismétlési stratégiák, vizuális tanulás stb.), bátran próbálgassuk ezeket, ahogyan nagyobb gyerekeknek már azt is elmagyarázhatjuk, hogy milyen apró pszichológiai trükkök befolyásolják egy vizsga sikerét.