Iskola

A hazai pedagógusok egyre kevésbé érzik, hogy a diákok és a szülők megbecsülnék őket

Megjelent az OECD TALIS-jelentése a magyarországi tanárok helyzetéről. A 2024-es felmérésben 4408 pedagógus és 246 iskolaigazgató vett részt. A legnagyobb nemzetközi pedagógusi vizsgálat egyik fő tanulsága, hogy még tovább csökkent a tanárok megbecsültsége.

A TALIS a legnagyobb nemzetközi felmérés a pedagógusok helyzetéről, a Magyarországra vonatkozó adatokat 2024-ben rögzítették. A Telex a következőképpen összegezte a jelentés főbb tanulságait:

  •     A jelentésben szereplő 54 ország közül Magyarország áll az egyik legrosszabbul a tanárok elidősödésében: a tanárok átlagos életkora 49 év (OECD-átlag: 45).
  •     A hazai tanárok zöme (94 százalék) gondolja úgy, hogy támogatni tudja a diákokat szociális készségeik és érzelmi intelligenciájuk fejlesztésében (OECD-átlag csupán: 73 százalék).
  •     A hazai tanárok 23 százaléka használ mesterséges intelligenciát a munkájához (OECD-átlag: 36 százalék). Az MI-t a tanárok általában bizonyos témák megismerésére, összefoglalására, óravázlatok készítésére, illetve új készségek gyakorlására használják.
  •     Az itthoni tanárok elégedettek a szakmai továbbképzésekkel is, 73 százalékuk mondta, hogy az elmúlt egy év szakmai továbbképzései pozitív hatással voltak a tanítási tevékenységükre (OECD-átlag: 55 százalék). A továbbképzésben való részvételt általában a túl magas ár (61 százalék), az időhiány (60 százalék) és a munkarenddel való ütközés (38 százalék) akadályozza.

EZ IS ÉRDEKELHET: A Kreatív Tanulás és Oktatás Alapítvány azoknak a pedagógusoknak önképzését, akik nem jutnak el időhiány vagy anyagi okok miatt szakmai továbbképzésekre, egy – a legújabb és legkorszerűbb pedagógiai trendeket és módszereket bemutató – szakmai könyvcsomaggal támogatja. Részletek az adománygyűjtő akcióról. 

  •         98 százalék egyetért vagy teljesen egyetért azzal, hogy a diákok és a tanárok általában jól kijönnek egymással (OECD-átlag: 96 százalék), viszont mindössze 57 százalék érzi, hogy a diákok értékelik őket (OECD-átlag 71 százalék). Ami a szülőket illeti, a tanárok 53 százaléka érzi úgy, hogy a szülők értékelik (65 százalék az OECD-átlag).
  •     Itthon a tanároknak mindössze a 8 százaléka érez társadalmi megbecsültséget, 2018 és 2024 között ugyanez 11 százalék volt. A legfrissebb OECD-átlag 22 százalék.
  •     Ha a fizetést nem nézzük, mindössze minden második tanár elégedett a munkafeltételeivel (55 százalék; míg az OECD-átlag 68 százalék), ez viszont 15 százalékpontos növekedés 2018 óta. Ha viszont a fizetésről kérdezik a tanárokat, nem változott az elégedettség 2018 óta, ugyanúgy 26 százalék, mint korábban, szemben az OECD-átlag 39 százalékával.

A Telex cikke részletezi továbbá, hogy a hazai pedagógusok mennyire tartják hasznosnak az igazgatók visszajelzéseit, vagy hogy megbíznak-e az intézményvezetők a pedagógusok képességeiben; továbbá hogyan érzékelik: több stressz éri-e őket munkájuk során, ez a stressz kihat-e a mentális egészségükre; illetve mennyire elégedettek összességében a magyarországi tanárok a munkájukkal, tanári autonomiájukkal az OECD-átlaghoz viszonyítva. Tovább a teljes cikkre.

Kölöknet hozzászólás

aláírás