Iskola

Óvodából az iskolába: Így lesz könnyebb az átmenet! 10 praktikus tanács szakértőtől

Kisiksolás gyerek hátán iskolatáskával az anyukájától kérdez

Ha ti is most szeptemberben kezditek az első osztályt, biztosan izgatottan várjátok már az iskolakezdést, tele vagytok kíváncsisággal, lelkesedéssel és talán még ennél is több kérdéssel. Már a nyári szünet ideje alatt érdemes pár új dolgot bevezetni otthon, hogy az óvodából az iskolába való átmenet minél zökkenőmentesebb legyen gyermekünk számára. Bőti Anikó gyógypedagógus, a Játék rengeteg szakembere praktikus tanácsokat oszt meg, hogy az első osztály örömmel és harmóniával induljon.

1# Napirend – nem megy varázsütésre

A napirend beállítását gyakran javaslom a családoknak, akik felhúzott szemöldökkel néznek rám eleinte, hogy miért is szeretném én ennyire beszabályozni a gyermeket és az ő életét. Majd pár hét után jönnek a visszajelzések, hogy a gyermekük kiegyensúlyozottabb, jobban tudja az idejét szabályozni, kipihentebb és elfogadóbb lett. 
A napirend kialakítása egy rendkívül fontos feladata a szülőknek, és ezt nem lehet egyik napról a másikra átalakítani. Elképzelhetetlen, hogy tegnap még 22 órakor feküdtünk le, ma pedig már elvárjuk, hogy 20 órakor aludjon a gyermekünk. Szépen fokozatosan kell megtalálni azt a lefekvési időpontot, amikor a gyerekek reggel – a lehetőségekhez mérten – kipihenten felébrednek. 

2# Déli alvás rövidítése – fokozatosan

Lassan rövidíteni lehet a déli alvást is (most gondolom sokan ismét furcsán néznek, hiszen a gyermekük már évek óta nem alszik délben), de vannak akik igen, és ez az idegrendszer fejlődése miatt nagyon fontos. Aki teheti, a déli pihenést tartsa meg a későbbiekben is a hétvégére még az iskolás gyermekek esetében is.

3# Beszélgetések az iskoláról – ne fenyegessünk

Beszélgessünk a gyerekekkel az óvodai szokás-, és feladatrenddel összehasonlítva az iskolai feladatokról, szokásokról, de ügyeljünk rá, hogy ne hangozzanak el ijesztő mondatok. Ne azt hangsúlyozzuk, hogy például „Mostantól vége a játéknak”, hanem mondjuk úgy, hogy „Tanulni fogtok sok érdekes dolgot, és amikor szünet lesz, akkor még játszani is lehet majd.”

4# Közös könyvlapozgatás 

Szerezzünk be olyan könyveket, amik arról szólnak, hogy a főszereplő iskolába készül, és ezt hogyan éli meg. Figyeljünk gyermekünk kérdéseire, és igyekezzünk pozitív szemléletű válaszokat adni. 

5# Reggeli rutin gyakorlása – nyáron is sokat lehet fejlődni

A gyerekeknek előre kell vetíteni és gyakorolni azokat a feladatokat, amiket majd reggel – a gördülékenyebb indulás érdekében – már magától kell elvégeznie. Ezek automatizálódásához is sok időre van szükség, és nem megy magától majd, főleg nem akkor, amikor a gyerekek reggelente még fáradtak is lesznek. 

Ezeket már gyakorolhatjuk közösen a nyári szünetben:

  • a ruhák esti kiválasztása és kikészítése
  • az iskolatáska bepakolása és átnézése
  • tolltartó összekészítése
  • uzsonnás doboz, kulacs előkészítése
  • reggeli rutin beépítése (fésülködés, fogmosás)

6# Séta az iskola környékén 

Az iskolakezdés előtti napokban, hetekben ismertessük meg a gyermeket az iskola környezetével, magyarázzuk el a fontos közlekedési szabályokat, mondjuk el kihez és hová fordulhat segítségért. Ha el kell sétálnia a gyermeknek mondjuk a szülő közeli munkahelyére, járjuk be közösen is többször ezt az utat. 

7# Nyugodt, barátságos tanulósarok kialakítása 

Ha tehetjük, nyár végére már a gyermek fizikai környezetét is kezdjük el fokozatosan átalakítani az iskolai életnek megfelelően. Alakítsunk ki barátságos tanulósarkot, keressük meg közösen a helyét az iskolai eszközöknek.

8# Tanszerek beszerzése közösen – praktikusat válasszunk

A tanszereket is beszerezhetjük közösen, de itt célszerű a szép termékek helyett a praktikusakat választani. Írjuk be mindenbe a gyermek nevét, és még az óvodai jelét is, hiszen a kezdeti időszakban ez nagy segítség lesz. 

9# Kavargó érzések az iskolakezdés körül 

Beszélgessünk sokat gyermekünkkel az érzéseiről, ha kell nyugtassuk meg, erősítsük meg, adjunk válaszokat a kérdéseire. Biztassuk, hogy minden érzés helyénvaló, ér félni, izgulni az újtól. Ajánlom a pedagógiai szakpszichológus által fejlesztett, Spiribuuu oldalon beszerezhető játékokat is.

10# Társas készségek fejlesztése – játékosan

Azt gondolom – és ezzel talán sok pedagógus nem fog egyetérteni velem –, hogy az első hetekben a szociális és társas készségek sokkal jelentősebben meghatározzák a gyermekek iskolai beilleszkedését, mint a kognitív készségek és képességek. Nem szabad elfelejteni, hogy a sok "gyakorlás" és ráhangolódás mellett ennek a területnek a játékos fejlesztése elengedhetetlen.

Ami pedig talán a legfontosabb, hogy a gyermek rajtunk szülőkön is azt érezze, hogy az óvodától vett búcsú egy igazán különleges életszakasznak a lezárása, de az iskola is ugyanolyan különleges lesz. Akkor járunk jó úton, ha a kisgyermeknek nem a félelem lesz a legerősebb érzése, hanem valami újnak a megismerése.   

Kölöknet hozzászólás

aláírás