Szülő- és gyereknevelés

Így hat a sok képernyő előtt töltött idő a gyerekek agyműködésére: szociális készségeiket is erősen befolyásolja

A digitális eszközök használatában rejlő lehetőségek mellett muszáj tudatosítani az agyi fejlődésre gyakorolt negatív hatásokat is. - olvashatjuk a Femina.hu oldalán.


Az okoseszközök használata alapvetően nem rossz dolog gyerekkorban sem. Remek oktató műsorok és applikációk vannak, melyek bizonyos kor felett a gyerekek tájékozottságát és különböző készségeit erősítik.

A képernyő előtt töltött idő mára szinte kikerülhetetlenné vált egy gyerek életében. A karantén ideje alatt már a kisiskolások is átálltak a kényszerű digitális oktatásra. Fontos azonban, hogy szülőként tisztában légy vele, milyen veszélyeket rejt a digitális világ.

Gyerek a képernyő előtt

Az internetfüggőség mindinkább előforduló probléma, és nehéz észrevenni, hol lépi át a gyerek a határt, amikor már káros, sőt, amikor már függőségről beszélhetünk. A gyerekek maguk is használják néha a függőség szót, a Common Sense Media 2016-os felmérésében a tizenévesek fele állította, hogy úgy érzi, függ az okoseszközeitől, míg negyede azonnali késztetést érez üzenetei megválaszolására, ahogy megkapta őket. Az okoseszközök használata és a televíziónézés nemcsak a tizenéveseket érinti, hanem a sokkal fiatalabb kisgyerekeket is. Gondolj csak a mesecsatornák vagy internetes oldalak, számítógépes vagy mobilos játékok tömkelegére, amik egész fiatal korban elérhetőek a gyerekek számára. Sokszor a szülők maguk teszik elé a kicsiket anélkül, hogy tisztában lennének ezek az eszközök agyra kifejtett, tartós hatásaival.

A képernyő befolyásolja az agyfejlődést

A még fejlődő idegrendszernek nagyon sok képességet kell elsajátítani kis korban, többek közt koncentrációt, alapvető kommunikációs készségeket, mások érzéseinek leolvasását, a szókincs építését. Habár sok szülő ezen képességek fejlesztése érdekében ad a gyerek kezébe telefont, a szándék teljes mértékben visszájára sülhet el.

A gyerek hároméves koráig fejlődik leggyorsabban az agy, az ekkor kialakuló hatások formálják azokat az idegpályákat, amire az agyi funkciók épülnek. Annak érdekében, hogy ezek az idegpályák megfelelően kialakuljanak, a gyereknek specifikus ingereket kell kapnia környezetéből, és az ember evolúciós fejlődése során kialakult szükségletek egyértelműen nem tartalmazzák a képernyő bámulását.

Ahelyett, hogy a gyerekek rákényszerülnének, hogy feldolgozzák az őket ért ingereket és információkat, sokszor készen, már megemésztve kapják őket. Így meg vannak fosztva annak lehetőségétől, hogy saját logikai műveleteket hajtsanak végre, következtetéseket vonjanak le, vagy véleményt formáljanak. Egyre inkább a passzív befogadó szerepéhez szoknak hozzá.

A cikket teljes egészében a femina.hu oldalán olvashatjátok. 

 

Nyitókép: Kid sleep photo created by pvproductions - www.freepik.com

 

 

 

 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás
 
XKölöknet Szolidaritás